Ballade i feil retning?

INNLEGG: Utviklingen på ballade.no har de siste årene tatt en retning som jeg vet at flere enn meg har reagert på, skriver komponisten Jon Øivind Ness. Han savner flere saker om subsjangere.

Det er ikke alltid lett å si fra til folk man liker om ting man ikke setter pris på, men utviklingen på ballade.no har de siste årene tatt en retning som jeg vet at flere enn meg har reagert på. Ballade, som opprinnelig var et plingplong-blad, var i sine første år på nettet et sted hovedsaklig for de sjangerene som blir klippet bort fra TV-sendingen av Spellemannprisen; klassisk, samtids, folkemusikk, jazz med mere, og som sådan etablerte ballade.no et trofast og, tror jeg, ganske stort publikum.

Les redaktørens svar her: [link id=66579 title=»Hva Ballade vil«]

Et historisk eksempel
Folk som kjenner meg vet at jeg ikke har noen som helst estetiske problemer med pop og rock; faktisk må vel 90 % av cd-ene jeg kjøper (og det er ikke rent få…) sies å tilhøre pop- og rock-uttrykk.

Det er i denne sammenhengen nærliggende også å minne om at historisk har de mange subsjangerene som bransjen påstår er helt selvstendige, oppstått fra hovedsjangeren rock. Oppsto elektronisk dansemusikk sånn helt plutselig av seg selv tidlig på nittitallet? Nei, den vokste gradvis frem fra overvintrede tyske hippier med forkjærlighet for rar sopp og jazzrøyk som jammet forholdsvis streit rock på tidlig syttitall, utviklet seg til krautrock og ble forholdsvis populær med Kraftwerk, som fikk enorm betydning for postpunken som i løpet av åttitallet avfødte nye undersjangere som var til forveksling lik det som skjedde med elektronisk popmusikk på nittitallet.

Dette historiske eksempelet bare for å vise at når både utøvere og bransje påstår at dub, techno, house, elektronika, ambient, dance og tilliggende sjangere er helt adskilte uttrykk som fortjener sitt eget nisjekort på Platekompaniet, så kan så godt som alle spores historisk tilbake til hovedsjangeren rock.

For mye bransjestoff
Dette virket kanskje som en digresjon, men det oppstår alltid et problem når pop/rock-folket kommer, og det er at de er så himla mange. De siste årene har ballade.no blitt mer og mer likt et bransjested ikke ulikt FARO-journalen, som vel er lagt ned, med endeløse diskusjoner om femøringsavkastning på Spotify og Wimp, lokalisering av rockemuseum, og snart får vi kanskje minuttstatistikktabeller også. Slikt bransjestoff burde strengt tatt ha et eget nettsted, som gjerne må ligge hos MIC, men kan man ikke droppe å ha det som hovedoppslag dag etter dag?

«Den andre musikken»

Artiklene som handler om annet enn bransjestoff er så til de grader dominert av pop/ rock, at det gjerne går dagevis mellom oppdateringer av stoff om for eksempel klassisk musikk. Gamle ballade.no viste at det faktisk er et ganske stort publikum som er interessert i all «den andre musikken». Selvsagt kan nettstedet bli enda mer populært om man hovedsaklig skriver om pop/rock, men da blir man til forveksling lik alle andre musikknettsteder og har mistet sin opprinnelige nisje.

Jon Øivind Ness er komponist.

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.

Flere saker
Ballade video: Fristeder og intergalaktisk dans

Ballade video: Fristeder og intergalaktisk dans

Vi deler et romskip med Vegar Vårdal, Rebekka Karijord, Ora The Molecule, Don Juan Dracula, Gunerius & Verdensveven, Rimmslimm, Simon Moholt, Chris Eriksen, De Press og Statsmenn.

Hvor brenner det? Stemmer i musikkbransjen svarer

Hvor brenner det? Stemmer i musikkbransjen svarer

KI-innblanding i musikkproduksjon? Spotifys fordelingsmodell? Spellemannprisen? Her er spalten for deg som vil høre mer om de store spørsmålene i musikkbransjen.

– For meg er det sikreste tegnet på at jeg har mestret låta, at jeg klarer å skru av hjernen

– For meg er det sikreste tegnet på at jeg har mestret låta, at jeg klarer å skru av hjernen

Brede Sørum anses for å være en av de virkelig store favorittene i det norske jazzmiljøet. Men musikken han formidler er alt annet enn den 'den nordiske jazzen'.

Elna skal jobbe for likestilling i nordisk kunstmusikk

Elna skal jobbe for likestilling i nordisk kunstmusikk

Databasen ELNA – Equality Library for Nordic Art Music skal bidra til likestilling i kunstmusikken i Norden.

– Det er ikke algoritmene, men håndverket som til syvende og sist gir resultater

– Det er ikke algoritmene, men håndverket som til syvende og sist gir resultater

Gitarist Magnus Berg gav nylig ut albumet «Electric Sugar» til strålende kritikker. Ballade har fått innblikk i prosessen bak verket.

Bylarm lanserer «Bransjeprisen»

Bylarm lanserer «Bransjeprisen»

Musikk-Norges største bransjekonferanse og -festival presenterer Bransjeprisen: Til menneskene som sjelden får applausen, men som alltid fortjener litt mer av den.

Se alle saker
Konserttips Oslo
Serier
Video
Radio