Arkiv

Kritikk, kommentar og debatt

Om menn og trange kjønnsroller

27. november 2020

INNLEGG: Balansekunst vil jobbe for oppmerksomhet rundt hvordan stereotype forventninger og trange kjønnsroller påvirker gutter og menn, svarer daglig leder Siri Haugan Holden på oppfordringen fra musiker Hans Martin Austestad.

Samtidsmusikk er ikke samtidsmusikk

25. november 2020

DOBBELTANMELDELSE: To nye norske plater belyser avstanden mellom ytterpunktene i vår tids kunstmusikk; Vilde&Ingas «How Forests Think» og Marcus Paus’ «Dypt i forledelsen. Sanger til dikt av Jens Bjørneboe».

Tæring, læring og ny næring

24. november 2020

Vi vil dele noen viktige læringspunkter fra kulturfeltet etter sju måneder i krise. Samtidig ber vi ansvarlige politikere og byråkrater innstendig om å se på noen enda viktigere næringspunkter, skriver Torgeir Vierdal i strømmeproduksjonsselskapet Vierlive.

Derfor blir det bråk når man fyller konsertsalen med luft

23. november 2020

Hvordan telle luftmennesker? 230 millioner stimuleringskroner er delt ut, og mer kommer. Ballades journalist oppsummerer høstens store dilemmaer knytta til koronakrisepakkene.

Tøyen Fil og Klafferi – Botanisk Hage

23. november 2020

PLATEMELDING: På Botanisk Hage, Tøyen Fil og Klafferi sitt debutalbum, finn du musikk og lydar som vekkjer sansane opp frå dvalen i den sosiale nedstenginga. Botanisk Hage er like mangfaldig og fargerik som namnet skulle seie.

Om menn og sang

20. november 2020

KRONIKK: I forbindelse med den internasjonale mannsdagen 19. november skrev musiker Hans Martin Austestad en lang historie om egne erfaringer med kjønnsrollemønstre på veien han selv valgte: – Eg fulgte mine interesser og tok utdannelse som songar. Nærare bestemt jazzsongar. Les historien hans her.

Debatten om Sæmund Fiskviks «Plateparadiset»

20. november 2020

Les mer om hvordan Ballade forholder seg til debatten om den kontroversielle boka av en sentral person i norsk platebransje og organisasjonsliv.

En mann som omtaler seg sjøl i tredje person

20. november 2020

«Plateparadiset» av Sæmund Fiskvik er umulig å forholde seg til – men vanskelig å overse. I en forvirra, problematisk form serverer kaderen fra gullalderen oss Sannheten.

Historieskriving om avdøde personligheter

19. november 2020

INNLEGG: Tidligere musikkbransjemann og «Spellemanngeneral» Sæmund Fiskvik har fått kritikk for sin omtale av «avdøde bransjehøvdinger» i den ferske boka hans om norsk platebransje gjennom sentrale tiår. Dette er folk som burde «få hvile i fred», sier kritikerne. Ja, bør de nå det?, spør Sæmund Fiskvik i dette innlegget.

Stillinger

Førsteamanuensis i musikkteori

Norges musikkhøgskole (NMH)

Førsteamanuensis II i obo og engelsk horn

Norges musikkhøgskole (NMH)

Førsteamanuensis II i eufonium

Norges musikkhøgskole (NMH)

Festivalprodusent

Oslo Jazzfestival

Produsent

Midtnorsk jazzsenter, Trondheim

Virksomhetsleder kultur

Eidsvoll kommune

Hovedinstrument-lærer på klarinett

Barratt Due musikkinstitutt

Hovedinstrument-lærer på horn

Barratt Due musikkinstitutt