Arkiv
Kronikk
Eurovision Song Contest: glitterteppet gjennom Europa
Den europeiske sangkonkurransen har erstattet det gamle jernteppet i Europa med et annet og langt mer attraktivt teppe – av glitter, skriver Minja Mitrovic.
– Spellemann svikter ved å ikke utfordre plattformene
To sentrale musikk- og arbeidslivsforskere utfordrer Spellemannprisen på manglende kjønnsbalanse. I dette innlegget kommenterer de ukas hete debatt om seks menn – ingen kvinner – blant «Årets låt»-nominasjonene.
Podkast: Vi må snakke om musikk av Jean Sibelius og av Arne Nordheim
Fantastiske innspillinger av finsk og norsk mester – og to menn som på finurlig vis snakker seg inn på Mayhem. Her er Ballade radio igjen.
Tikk takk for meg
Låtskriver og artist Ingrid Lovise brøt med den kinesiske storsjarmøren. Velg å være til stede der det føles bra, skriver hun i denne kronikken.
Helt Hætta over musikkrettigheter
Råderett over egen kulturarv er et område der samer har blitt utsatt for systematisk diskriminering i en årrekke. Historien om «Sámiid Ædnan» illustrerer hvordan kommersielle aktører kan forsyne seg av urfolks eiendom – og det med loven på sin side, skriver Minja Mitrovic, stipendiat i historie ved Universitetet i Oslo.
Er det dette som er rimelig vederlag, NRK?
Lørdag gikk årets MGP-finale av stabelen i Trondheim Spektrum. Etter tre påkostede delfinaler, skal vinneren kåres i et show der det ikke spares på noe. Bortsett fra lønna til artister og de som skriver sangene.
Makta over musikken: Portvokterne som sitter på mer og mer data
«Mindre, ikke mer, demokratisk eller tilgjengelig.» Forsker Anja Nylund Hagen beskriver i denne kronikken en portvokter som bare vokser.
Lydens utseende: Fra usynlig til gjenkjennelig på skjermer vi alle går rundt med
Når alle kjenner igjen skjermens framstilling av lydbølger – og kan lese «lydbølgene» slik de tegnes, fryst i tid – bør vi også kjenne igjen hvordan bildene påvirker oss. Hvordan de produserer kunnskap og kunst i seg selv. Det skriver stipendiat Bjørnar Sandvik i denne kronikken.
– Som arrangør og musikkskaper havner jeg stadig i diskusjon med Tono
Er systemet for vederlag så firkantet at jeg må betale Tono for å fremføre min egen musikk, for så å få et mindre kakestykke i andre enden?
Makta over musikken
«Mindre, ikke mer, demokratisk eller tilgjengelig.» Forsker Anja Nylund Hagen beskriver i denne kronikken en portvokter som bare vokser.
Stillinger
Produsent
Stormen bibliotek
Rådgiver Kultur
Moss kommune
Pedagogstilling
Stormen bibliotek
Organist/ menighetsmusiker
Arendal kirkelige fellesråd – Tromøy menighet