Arkiv
Kronikk
– Nedvurdering av elektronisk musikk fortsatt utbredt
Elektronisk musikk vurderes ofte «ut», men bør kunne vurderes på sine egne premisser. Kulturrådet kunne nok vært mer opptatt av å opprette dialog med aktørene i feltet. Det skriver Erlend Bilsbak i denne kronikken etter debatten om statsstøtte til klubbkvelder.
– Flere bør tørre å brette opp ermene
Dugnad, sa du? Med puter sydd under armene? spør Aksel Kolstad når han oppsummerer 2020. Pianisten mener kulturlivet burde stilt opp for andre for å raskere bli tatt på alvor.
Om menn og sang
KRONIKK: I forbindelse med den internasjonale mannsdagen 19. november skrev musiker Hans Martin Austestad en lang historie om egne erfaringer med kjønnsrollemønstre på veien han selv valgte: – Eg fulgte mine interesser og tok utdannelse som songar. Nærare bestemt jazzsongar. Les historien hans her.
Er det bare menns kunst som er kvalitet?
KRONIKK: Å påstå at likestilling fører til kvotering av middelmådig kunst er et uttrykk for nettopp de holdningene vi må til livs ved hjelp av aktive likestillingstiltak, skriver Balansekunst i denne kronikken om likestilling i kunsten.
Ikke bit i sure epler – lag en spennende dessert!
KRONIKK: Folk vil ha musikk de har et forhold til på livets viktigste dager, men trenger hjelp til å få oversikt over alternativene. Kirkemusikeren må vise folk den fine musikken og synliggjøre fagkompetansen sin i møte med dem, skriver musiker og pedagog Thomas Torstrup.
Norsk musikkbransje – digitale pionerer i ambivalens
Norsk musikkbransje var blant de første i verden i å omstille seg til digital musikkdistribusjon. Men klarer de digitale pionerene å utnytte mulighetene til sin fordel?
Kulturbudsjettet 2021: Makt og armlengder i kulturlivet
KRONIKK: De foreslåtte ryddetiltakene i kulturbudsjettet bidrar til maktsentrering, truer prinsippet om armlengdes avstand og svekker mangfoldet, skriver lederne i Norsk jazzforum, Norske Konsertarrangører og nyMusikk.
Konsertsommeren på SALT: – Disse erfaringene vil vi dele
KRONIKK: Kulturarrangøren SALT i Oslo gjennomførte nærmere 300 arrangementer fra juni til september, med alle smittevernsrestriksjoner ivaretatt. Her deler de erfaringene de har gjort seg fra det de kaller sommerens «Dogme-prosjekt».
Når i tvil: hva ville Harald Are gjort?
Hvor var du da Harald Are Lund spilte Captain Beefheart? Hvor var du da Lund spilte Ditt Band, enten du var medlem av bandet sjøl, eller det var et band som forandra livet ditt? Ballades skribent er blant mange som i dag takker NRK-legenden for inspirasjonen.
Stillinger
Professor/ Førsteamanuensis/ Førstelektor i Music Business
Høgskolen i Innlandet
Kommunikasjons- og arrangementsrådgiver
Balansekunst
Kantor/ menighetsmusiker
Tønsberg kirkelige fellesråd
Generalsekretær
Den norske Forfatterforening
Kommunikasjons-rådgiver
Asker kulturskole
To kunstfaglige produsenter i DKS
Asker kulturskole
Produsent
Festspillene i Nord-Norge
Daglig leder
Innlandet musikkråd