Arkiv

Essay

Antologi med musikkfilosofiske tekster: Norsk musikktenkning i et nøtteskall

16/12/21

Norsk tenkning på norsk, konserverende tanker om forholdet mellom vitenskap og kunst, mangel på musikk, mennesker og støy. Lanseringen av boken «Musikkfilosofiske tekster» ga vår anmelder det han trengte for å kritisere den.

Topptur: Turnédagbok fra en smittetopp

13/12/21

Warped Dreamer dro på en seks konserters turné i Nederland og Belgia midt i en smittetopp. Stian Westerhus har skrevet dagbok i et turnékappløp med pandemien.

Hvor lenge skal vi hamre på de samme tonene?

16/09/21

Oversiktlig, klingende og matematisk ordnet – men om ikke mikrotonene snart også får plass, berøves vi for våre følelsers frihet, skriver komponiststudent Ida Grande Kaurin.

Intropati er smittsomt!

15/09/21

Komponiststudentenes manifester: – Jeg vil heller se konseptet i en kortfattet e-post, enn å sitte i konsertsalen og telle minutter. Særlig norske samtidsmusikkfestivaler og institusjoner som avgrenser seg til «ny musikk» plasserer musikken i baksetet.

Signe Lund (1868-1950): Å bli fjernet fra historien

23/08/21

ESSAY: Signe Lund bar sin kongelige fortjenestemedalje i gull med hevet hode, promoterte norsk musikk i USA, var alenemor, yrkesaktiv komponist og kjendis i norsk musikkliv. Men noe gikk galt. Med kirurgisk presisjon ble komponisten Signe Lund slettet fra norsk musikkhistorie.

Rebecka Ahvenniemi: Et musikkfilosofisk essay om fremmedgjøring – del 2

05/07/21

Dette er andre og siste del av Rebecka Ahvenniemis essay i krysningspunktet mellom musikk, filosofi og kritiske betraktninger av samfunnet. I denne delen leser du blant annet hvordan Ahvenniemi portretterer to klingende varianter av fremmedgjøring som modus, og hvordan kunstmusikken kan være en motgift mot fremmedgjøring.

Rebecka Ahvenniemi: Et musikkfilosofisk essay om fremmedgjøring – del 1

02/07/21

Rebecka Ahvenniemi står for en av Ballades langlesingssaker denne sommeren. Essayet er i krysningspunktet mellom musikk, filosofi og kritiske betraktninger av samfunnet. Teksten tar blant annet for seg ‘fremmedgjøring’ som en musikalsk modus og konsekvenser av ‘åndens privatisering’.

– Performed with steaming human blood, as Hans Jæger would have said

11/06/21

How the dramatic life of Kirsten Flagstad, one of the world’s greatest voices, came to life as an opera, despite a pandemic. Here described in composer Ketil Bjørnstad’s own words: – Fuck the Corona Virus!

Å ha følge med Bent Sørensens «Matteuspasjon»

09/04/21

En sjelden kombinasjon av å få en urfremføring på hjernen og samtidig kunne gå tilbake til konsertopptaket når jeg ville.

Grazyna Bacewicz (1909-1969): Som en hekkeløper gjennom musikkhistorien

29/03/21

– Faktisk har jeg en liten usynlig motor som gjør at jeg på ti minutter kan gjøre noe som for andre tar en time. Polske Grazyna Bacewicz levde et intensivt liv, under intensive omstendigheter. Forbudte krigskonserter, sovjetisk sensur og en fæl trafikkulykke: Grazyna Bacewicz sprang som en hekkeløper gjennom sine 60 år i musikkhistorien.

Stillinger

Festivalsjef/ kunstnerisk leder

Riddu Riddu Festivála

Universitetslektor i gehørtrening

Norges musikkhøgskole (NMH)

Country Manager

Musikkundervisning Norge AS

Generalsekretær

Noregs Ungdomslag

Seksjonssjef for økonomi, personal og arkiv

Norges musikkhøgskole (NMH)

PR & Markedsansvarlig

Rockefeller, John Dee og Sentrum Scene

Solo OBO Bodø

Arktisk Filharmoni

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this