Folkesangeren Unni Løvlid opptrer i rollen som Ofelia når den svenske regissøren Harald Vallgårda søndag setter opp sin utgave av William Shakespeares “Hamlet”. Andre medvirkende er bl.a. Robert Skjærstad, Stig Henrik Hoff, Tom Tellefsen og Ola B. Johannessen. Stykket omtales som en “kick off”, der publikum inviteres til å bli med på “festen”.

Unni Løvlid - Ultima 2003

Av Arvid Skancke-Knutsen

Forestillingen er basert på Øyvind Bergs oversettelse, som kom ut på Kolon Forlag i 1998. Øyvind Berg, som undertegnede sist så sammen med Fe-Mail og Manheim på Parkteatret, er en av drivkreftene bak Baktruppen, og har også gjendiktet klassikere til et saftig og ofte nokså skittent norsk – nå sist med Berthold Brechts ”Baal”.

Øyvind Berg har ellers oversatt bl.a. Paul Celan, Ezra Pound og Heiner Müller – sistnevnte en forfatter som ofte tok seg fantastiske friheter med klassiske tekster. Müller har selv skrevet en sterkt komprimert og beinskrapet versjon av ”Hamlet”, kalt ”Die Hamletmaschine”, som både Einstürzende Neubauten og samtidskomponisten Heiner Goebbels har lydsatt på forbilledlig vis.

I følge forhåndsomtalen fra Travart har Vallgårda valgt å kalle sin Hamlet for en ”kick off”, der publikum ”er invitert med på festen”. Den samme uærbødige språkbruken, med flere nikk til nåtidig populærkultur, finner vi også i presentasjonen av stykket, som lyder slik:

”Historien kjenner vi… Hamlet er tilbake i hjemlandet. Den gamle kongen, Hamlets far er myrdet, og landet befinner seg i en brytningsfase. Hamlets onkel Claudius har overtatt tronen. Det er slutt på krig og barbari ved hjelp av politisk sluhet og intrigemakeri. Hurra for oss som har det så bra, oss kan man gratulere… og hva vil vi mer… Let’s have a party! Kong Claudius inviterer til Kongehusets kick-off. Han feirer sin kroning og sitt giftermål med Hamlets mor, dronning Gertude. We are the champions my friend… Hamlet tviler. Etter studier i Wittenberg er han påvirket av nye idealer. Han forstår at farens dystre og brutale middelalderpolitikk har gått ut dato. Skal han holde på tradisjonen og da hevne sin far? Eller godta at den handlekraftige og pragmatiske kong Claudius styrer landet i en ny politisk retning? Hamlet famler i blinde og flykter unna de store spørsmålene. This is a weeping song, but I won’t be weeping long…”

Hamlet spilles fire dager, og har premiere på Fabrikken førstkommende søndag, klokken 16. I tillegg til anerkjente skuespillere som Ola B. Johannessen, Rolf Arly Lund, Stig Henrik Hoff, Tom Tellefsen og Robert Skjærstad, medvirker også Unni Løvlid i rollen som Ofelia. Magnar Håvard Brekke har tittelrollen som den danske prinsen, som rives mellom tvil og handling, fortvilelse og hevn.

Unni Løvlid har den senere tiden markert seg stadig sterkere også utenfor folkemusikk-kretsene. Hun hadde en sentral rolle i Maja Ratkjes sterke, men omdiskuterte ”No Title Performance And Sparkling Water”, som hadde sin premiere på Høvikodden under Ultima 2003.

Bare i år har Løvlid alt opptrådt i Vietnam, Japan og Sør-Afrika, i tillegg til at hun ga ut den svært vakre vokalplaten ”Vita”, som var spilt inn i Emanuel Vigelands mausoleum. I mai legger hun turen til Kina, sammen med bl.a. Fode Haltli og Terje Isungset, samtidig som en ny soloplate skal lanseres høsten 2005. Her viser hun seg også som en uvanlig velformulert tekstforfatter.

De musikalske innslagene i Vallgårdas Hamlet blir ivaretatt av Jørgen Rief og Kjetil Draugedalen. Rief spiller til vanlig med Pope og Elsewhere, mens Draugedalen bl.a. har medvirket på plater med Jim Stärk, The Margarets og Jonny Hide.

Forestillingen er støttet av Norsk kulturråd, Fond for lyd og bilde og Fond for utøvende kunstnere. Hjemmesiden til Tidens Teater finner du her.

Spillested: Fabrikken, Nedre gate 7 v/Akerselva og Blå. Forestillinger: Søndag 24. april kl. 16.00, 25.,26. og 27. april kl. 1930

Publisert:

Del: