Eldar Vågan mottok Prøysenprisen under arrangementet Prøysen tel by'n i Oslo fredag, der blant andre Kari Svendsen og Trond Granlund opptrådte (Foto: Frode Hermannerud)

Musikkhumorist får Prøysenpris

En blanding av «hverdagslige bygdefenomen, livets store spørsmål, kjærligheten, ymse kjøretøy og trevarer» brakte Eldar Vågan Prøysenprisen fredag.

Kalender

Bratsjdagene i Asker: Musikk og Poesi

01/05/2024 Kl. 18.00

Viken

Bratsjdagene i Asker: MEDITATIV KONSERT

03/05/2024 Kl. 18.00

Viken

Bratsjduell på Filtvet Fyr

06/05/2024 Kl. 19.00

Viken

– Gromt!

Det var prisvinnerens reaksjon overfor Ballade da det var klart at han var plukket ut som årets vinner av prisen, som første gang ble delt ut i 1974.

En rask skumming gjennom listen over kremen av norske visekunstnere gir det uunngåelige inntrykket av at rockeren, humoristen, illustratøren og låtskriveren fra Kapp på Østre Toten er den morsomste som hittil har mottar prisen, oppkalt etter den folkekjære melankolikeren fra rett på andre siden av Mjøsa.

Vågan avslører at blant de mange meldingene han har fått fra folk «opp gjennom åra» har det vært noen som har ment at han kunne passe som prisvinner.

– De hadde vel registrert at jeg skriver låter, sier han med et kledelig understatement.

– Noen har skrevet at jeg kunne passe, og det er ikke kameratene mine som har sagt det, altså, legger han til.

Vågans skriving for scene, revy, TV, radio, som frontfigur, gitarist og tekstforfatter i Vazelina Bilopphøggers, og opphavsmann til innertiere om surfing på Eina-vannet, fjernkontroller og manglende scooterfører-egenskaper har til sammen gitt ham en solid posisjon midt i norsk underholdningsindustri.

Rett tid
Prisjuryen stopper også opp ved hans virksomhet som illustratør, og skriver at «han har illustrert bøker, tegna Vazelina-universet, og har egne utstillinger med bildene sine i «flass og ramme». Han er stadig ute og spiller, lager nye show med nytt fjas og gammal moro, og fortsetter å få oss til å flire og tenke. For det er det en god narr gjør.»

Da vi spør ham om Alf Prøysens betydning nevner han tonen i Prøysens kommunikajson.

– Selvironien, det lette som bare er et tynt lag over et stort alvor. Det var ikke vanlig å kommunisere slik. Han kom vel til rett tid.

Prøysens musikk, og ikke minst tekstene hadde i følge Vågan en egen beat som trekker lytteren inn.

Humorrock på norsk
Selv forteller han at han hadde kurs mot musikk ala Uriah Heap da han oppdaget rock’n roll, særlig Robert Gordon.

– Jeg trodde jeg kunne skremme opp folk med denne musikken, men så oppdaget jeg at folk foran scenen bare flirte.

Dermed fulgte han opp med «tullprat» og ad hoc-oversettelse av gamle rockelåter og vipps var en ny stilart oppfunnet – humorrock på norsk.

Han spilte kvelden før Ballade ringte. Så kommer helgen med to jobber lørdag, en søndag, Trondheim neste uke. Flere av oppdragene er det han kaller toastmasterjobber, hvor han spiller rollen som verbal humorist som også spiller litt under veis.

Det har rent mye vann i Mjøsa siden han startet i bandet Baiage på slutten av 1970-tallet. Vazelina Bilopphøggers har holdt det gående i ganske snart 40 år. Vågan kan dessuten påtreffes i front for Eldar Vågan and The Eldarados.

It’s Lifetime Guarantee!

Ballade gratulerer!

Om prisen
Alf Prøysens hederspriser gis til komponister og tekstforfattere som har gjort en fremragende innsats innenfor de sjangrene som forbindes med Alf Prøysen. Hver pris består av en statuett og kr 25.000.

Prisene ble delt ut av NOPA (Norsk forening for komponister og tekstforfattere), Norsk Viseforum og Norske Barne- og Ungdomsbokforfattere.

Årets Teskjekjerringprisen gikk til forfatter Hilde Hagerup.

Foreningen Ballade er eier og utgiver av redaksjonelt uavhengige Ballade.no. Pr i dag er NOPA, NKF, MFO og NMFF medlemmer i Foreningen Ballade.

Juryens begrunnelse:

Årets Prøysenpris-vinner har bidratt stort til finurlighet og freske fraspark i norsk populærkultur. Med
ei tydelig stemme og en gjenkjennelig strek, har prisvinneren i årevis laga fortellinger som både er
morsomme, alvorlige, varme, bitre, råe, men først og fremst universelle. Blandinga av hverdagslige
bygdefenomen, livets store spørsmål, kjærligheten, ymse kjøretøy og trevarer er blitt popsanger de
fleste av oss kan.

I «Narrevise» skriver Prøysen om narren som underholder, som observerer, som behersker ironien
og som forstår og utfyller sin egen skjebne som narr. Og narren er viktig for oss! Narren kan speile
oss, flire av og med oss, og gi oss en sang eller to om gleda. Årets prisvinner har gjort dette til
gangs.

Han har skrevet sanger for scene, revy, TV og radio, og det er først og fremst som frontfigur, gitarist
og tekstforfatter i Vazelina bilopphøggers han har fått utfolde seg. Sammen med resten av høggerne
har han gleda oss med sanger som «Surfbrett», «På magan bak en sten», «Det beste i livet er
gratis» osv. Som soloartist har han gitt oss perler som «Fjernkontroll’n er borte» og «Je kæn itte
kjøre scooter».

Han har illustrert bøker, tegna Vazelina-universet, og har egne utstillinger med bildene sine i «flass
og ramme». Han er stadig ute og spiller, lager nye show med nytt fjas og gammal moro, og fortsetter
å få oss til å flire og tenke. For det er det en god narr gjør.

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.