En blanding av «hverdagslige bygdefenomen, livets store spørsmål, kjærligheten, ymse kjøretøy og trevarer» brakte Eldar Vågan Prøysenprisen fredag.

Eldar Vågan mottok Prøysenprisen under arrangementet Prøysen tel by'n i Oslo fredag, der blant andre Kari Svendsen og Trond Granlund opptrådte, © Frode Hermannerud

– Gromt!

Det var prisvinnerens reaksjon overfor Ballade da det var klart at han var plukket ut som årets vinner av prisen, som første gang ble delt ut i 1974.

En rask skumming gjennom listen over kremen av norske visekunstnere gir det uunngåelige inntrykket av at rockeren, humoristen, illustratøren og låtskriveren fra Kapp på Østre Toten er den morsomste som hittil har mottar prisen, oppkalt etter den folkekjære melankolikeren fra rett på andre siden av Mjøsa.

Vågan avslører at blant de mange meldingene han har fått fra folk «opp gjennom åra» har det vært noen som har ment at han kunne passe som prisvinner.

– De hadde vel registrert at jeg skriver låter, sier han med et kledelig understatement.

– Noen har skrevet at jeg kunne passe, og det er ikke kameratene mine som har sagt det, altså, legger han til.

Eldar Vågan mottok Prøysenprisen fredag Foto: Marte Vee

Vågans skriving for scene, revy, TV, radio, som frontfigur, gitarist og tekstforfatter i Vazelina Bilopphøggers, og opphavsmann til innertiere om surfing på Eina-vannet, fjernkontroller og manglende scooterfører-egenskaper har til sammen gitt ham en solid posisjon midt i norsk underholdningsindustri.

Rett tid
Prisjuryen stopper også opp ved hans virksomhet som illustratør, og skriver at «han har illustrert bøker, tegna Vazelina-universet, og har egne utstillinger med bildene sine i «flass og ramme». Han er stadig ute og spiller, lager nye show med nytt fjas og gammal moro, og fortsetter å få oss til å flire og tenke. For det er det en god narr gjør.»

Da vi spør ham om Alf Prøysens betydning nevner han tonen i Prøysens kommunikajson.

– Selvironien, det lette som bare er et tynt lag over et stort alvor. Det var ikke vanlig å kommunisere slik. Han kom vel til rett tid.

Prøysens musikk, og ikke minst tekstene hadde i følge Vågan en egen beat som trekker lytteren inn.

Humorrock på norsk
Selv forteller han at han hadde kurs mot musikk ala Uriah Heap da han oppdaget rock’n roll, særlig Robert Gordon.

– Jeg trodde jeg kunne skremme opp folk med denne musikken, men så oppdaget jeg at folk foran scenen bare flirte.

Dermed fulgte han opp med «tullprat» og ad hoc-oversettelse av gamle rockelåter og vipps var en ny stilart oppfunnet – humorrock på norsk.

Han spilte kvelden før Ballade ringte. Så kommer helgen med to jobber lørdag, en søndag, Trondheim neste uke. Flere av oppdragene er det han kaller toastmasterjobber, hvor han spiller rollen som verbal humorist som også spiller litt under veis.

Det har rent mye vann i Mjøsa siden han startet i bandet Baiage på slutten av 1970-tallet. Vazelina Bilopphøggers har holdt det gående i ganske snart 40 år. Vågan kan dessuten påtreffes i front for Eldar Vågan and The Eldarados.

It’s Lifetime Guarantee!

Ballade gratulerer!

Om prisen
Alf Prøysens hederspriser gis til komponister og tekstforfattere som har gjort en fremragende innsats innenfor de sjangrene som forbindes med Alf Prøysen. Hver pris består av en statuett og kr 25.000.

Prisene ble delt ut av NOPA (Norsk forening for komponister og tekstforfattere), Norsk Viseforum og Norske Barne- og Ungdomsbokforfattere.

Årets Teskjekjerringprisen gikk til forfatter Hilde Hagerup.

Foreningen Ballade er eier og utgiver av redaksjonelt uavhengige Ballade.no. Pr i dag er NOPA, NKF, MFO og NMFF medlemmer i Foreningen Ballade.

Publisert:

Del: