Førstkommende søndag opptrer Katarina Barruk i Royal Albert Hall i London sammen med Det Norske Kammerorkester og den finske fiolinisten og dirigenten Pekka Kuusisto på BBC Proms.
Den umesamiske artisten og komponisten Katarina Barruk skriver historie som den første samiske artisten på festivalen som blir kalt verdens største klassiske musikkfestival. Etter både bestillingsverk til og egen konsert på Roskildefestivalen i sommer, parallelt med den internasjonale kunstinstallasjonen TAKKUUK, etablerer Barruk seg nå som en verdensartist på noen av verdens mest prestisjefylte scener.
– At umesamisk skal få lyde på en av verdens største scener gjør meg utrolig stolt, men også ydmyk, sier Katarina Barruk.
– På en måte føles det nesten uvirkelig. Dette hadde ikke vært mulig da jeg vokste opp. Vi har gått en lang vei sammen for å revitalisere og synliggjøre umesamisk. Som artist, etter 12 år i musikkbransjen, føles det selvfølgelig veldig stort å få stå på den scenen og gjøre det jeg elsker mest!
Les også: Intervju med Katarina Barruk på Reeperbahn-festivalen 2024: – Språket gjør at jeg skiller meg ut
Programmet byr på en kombinasjon av samisk, samtids- og klassisk musikktradisjon, og vever sammen musikk fra Barruks kritikerroste album Ruhttuo (Boreal Forest) og utdrag fra lydverket Sådna Jahttá (She Says) med verk av blant andre J.S. Bach, Philip Glass og Caroline Shaw.
Samtidig med BBC Proms deltar hun også i det immersive og audiovisuelle installasjonsverket TAKKUUK, skapt av den elektroniske duoen BICEP (Andy Ferguson og Matthew McBriar), billedkunstneren Zak Norman og filmskaperen Charlie Miller, i samarbeid med urfolkskunstnere som deler sine historier om livet, kulturen og klimaendringene i Arktis. Verket hadde premiere på kunstsenteret Outernet i London 3. juli, og turnerer verden rundt det kommende året som en del av veldedighetsorganisasjonen In Place of War sitt prosjekt EarthSonic.
– For to år siden, da jeg gikk inn i studio med BICEP, ante jeg ikke hvilket stort og fantastisk prosjekt dette skulle bli: urfolksstemmer som får bli hørt for å sette klimakrisen på agendaen. I låta «Dárbbuo» prøver jeg å formidle en følelse av empati – empati mellom oss mennesker og jorden – slik at man ikke skal trenge å føle seg så alene. Jeg tror det er viktigere nå enn noen gang, sier Barruk.
Tidligere i sommer debuterte Katarina Barruk på Roskildefestivalen med bandet sitt, hvor hun også fremførte bestillingsverket Seäjvvuot (To Land) sammen med Elina Waage Mikalsen. Hun ble også nominert til Best New Talent Award 2025.

Ballade og Ny Musikks visuelle historie: Kunstner Terje Roalkvams plakater og tidsskrift på utstilling
Sjelden anledning til å se norsk musikk- og magasinhistorie i grafisk form! Siste helg med utstilling av kunstner Terje Roalkvams plakat- og tidsskriftdesign 25. og 26. oktober.

NRKs musikkdekning: – Det handler ikke om nostalgi, det handler om ansvar
For mange har det vært sårt å se sentrale sjangerprogrammer forsvinne fra NRK, inkludert for programlederne selv. Etter en heftig debatt prøver radioprofilene selv å forstå hva som ligger bak – og hva som skjer videre.

En æra går mot slutten: Norske albumklassikere legges ned
11. januar 2026 tar Norske albumklassikere pause på ubestemt tid. På fem år har de gitt ut mer enn 1000 album og bøker.

Årets solistpris 2025 til sopran Victoria Randem
– Victoria Randem er et strålende eksempel på det utrolig høye nivået på norske sangere for tiden, sier Peter Herresthal, styreleder i Den norske solistpris.

Hilmarprisen 2025 til koreograf og danser Sigurd Johan Heide
Heide får prisen for "enestående arbeid med å fornye og løfte norsk folkedans – både som kunstform og som levende kulturarv", sier juryen.

– Jeg skriver meg litt fri fra alt
Hun spiller trommer med hele kroppen, rapper med lavmælt autoritet og skriver låter som er klokere enn henne selv. Øyunn har funnet ny kunstnerisk frihet i Danmark – og nå slipper hun sitt mest ærlige album så langt.