Det var Andsnes selv som valgte seg Lutoslawskis klaverkonsert, etter å ha blitt telefonisk utfordret til å spille på Ultima av festivaldirektør Geir Johnson. Med Andsnes’ fullsprengte avtalebok blir det ikke ofte Oslopublikummet får møte ham, og det er med på å understreke begivenheten at dette er første gang Filharmonikerne oppfører denne klaverkonserten.
På Filharmonikernes notestativer denne kvelden ligger også Hans Werner Henzes Symfoni nr. 7. Den tyske samfunnstormende samtidskomponisten Henze fyller 75 år i år, en god anledning til å sette søkelyset på hans virke – i tillegg til at han er festivalkomponist for Ultima 2001. Samarbeidet mellom Oslo-Filharmonikerne og Henze kommer også til å fortsette utover høsten, da komponistens åttende symfoni står på filharmoniens spilleplan.
Ultimas åpningsprogram fullføres av verket Acalanto av norsk-svenske Peter Tornquist. Tornquist tilhører den yngre samtidsgenerasjonen, og har blant annet markert seg ved deltagelse på samtidssamle-CD’en Absolute Pling-Plong (som måtte skifte navn til Definitely Pling-Plong). Hans bidrag på samleplaten er det samme verket som spilles på åpningskonserten, og Acalanto var et av de norske bidragene under Internasjonalt Rostrum i Paris i 1996, og i 1999 åpnet det ISCM-festivalen i Bucuresti.
Kveldens dirigent er den unge begavelsen Rolf Gupta, som tross kort fartstid har opparbeidet seg et reportoar som både favner stort og bredt, fra Mozart og Beethoven til Stravinsky og Glass. Når Ultima vel er over, skal Gupta dirigere musikk av Henze med ensembler fra Berliner Philharmoniker.

– Det er skummelt å dele. Men enda skumlere å la være
Ragnhild og graver dypt i de rå og ærlige følelsene som driver oss alle. Med sitt kommende album Might as Well Just Cause a Scene tar hun oss med inn i kjærlighetssorgens mørkeste rom.

Musikklivets grunnmur smuldrer
INNLEGG: Når helårsarrangører forsvinner og utdanningene vokser, blir musikerlivet et lappeteppe av tilfeldige oppdrag. Det er en kulturpolitikk uten bærekraft, skriver Anderz Døving i organisasjonen Klassisk.

– Vi lever i en musikalsk gullalder, som ingen får høre om
Johan Hauknes i salt peanuts* etterlyser engasjement, strategi og en presse som faktisk følger med.

Jon Balke: Musikkens rolle og kraft i samfunnet
KRONIKK: Musikk er like grunnleggende som mat og vann, skriver Jon Balke. Her viser han til historien om den kjente cellisten Karim Wasfi, som spiller i ruinene etter katastrofer.

Ballade video: Klovner i kamp
Ut på veien med Sassy 009, Mikoo, Date of Birth, Sara Fjeldvær, Anna of the North, The Orchestra!, Kåre Indrehus og White Trash Blues Band.

Årets kirkemusikalske høydepunkt er i gang
Onsdag 17.september åpner dørene til årets Bergen Kirkeautunnale. Opplev festivalen som utfordrer grensene for hva kirkemusikk kan være.