Fem av festivalens utøvere og komponister, Eivind Buene, Øyvind Torvund, Jon Øivind Ness og Ingar Zach, samt Komponistforeningens formann, Glenn Erik Haugland, fikk en bred presentasjon i gårsdagens utgave av Aftenposten Aften. Også en rekke andre riksaviser spanderer i dag opp til helsides oppslag på Norges største samtidsmusikkfestival.
Kommersielt?
Komponist og musiker Eivind Buene, med bakgrunn fra popbandet Squid, understreker i Aftenposten Aften-intervjuet mangfoldet i samtidsmusikken. Samtidig mener han at samtidsmusikken har som fellesnevner en opposisjon mot den kommersielle musikktradisjonen. Komponistforeningsformann Haugland mener på sin side at det han driver med er rimelig kommersielt.
Like fullt er oppslagets utvalg av intervjuobjekter kanskje med på å sementere innntrykket av Ultima som en festival for bleke menn med mørke klær, der kvinnene i samtidsmusikken i hvert fall i denne omgang glimrer med sitt fravær. Det gjør de heldigvis ikke i det mangfoldige programmet til årets festival, som du kan fordype deg i ved å gå hit.
Komponistene fikk ellers også anledning til å komme med sine anbefalinger fra årets rikholdige program. Haugland ser frem til Cecilie Ores A – ein skuggeopera, mens Buene plukker Arditikvartettens konsert på Norges Musikkhøgskole den 7. oktober.
Internasjonal ros
Dagens Dagblad bruker også spalteplass på Ultima, og vinkler saken mot et intervju med festivalens overkikkador Geir Johnson. Johnson er tydelig stolt, og håper det kommer over 15,000 besøkende på årets Ultima.
Dagbladet siterer også mai/juni-utgaven av den engelske publikasjonen Opera Now, der det heter seg at “i ny-musikk-sirkler ryktes det at Ultima er verdens mest spennende festival.”
Opera Nows omtale henger kanskje sammen med den solide oppmerksomheten Ultima fikk etter fjorårets arrangement, der International Herald Tribune, Svenska Dagbladet og Dagens Nyheter skrøt av festivalen. Sistnevnte avis kalte Ultima for Skandinavias fremste festival for samtidsmusikk.

Ballade video: Fristeder og intergalaktisk dans
Vi deler et romskip med Vegar Vårdal, Rebekka Karijord, Ora The Molecule, Don Juan Dracula, Gunerius & Verdensveven, Rimmslimm, Simon Moholt, Chris Eriksen, De Press og Statsmenn.

Hvor brenner det? Stemmer i musikkbransjen svarer
KI-innblanding i musikkproduksjon? Spotifys fordelingsmodell? Spellemannprisen? Her er spalten for deg som vil høre mer om de store spørsmålene i musikkbransjen.

– For meg er det sikreste tegnet på at jeg har mestret låta, at jeg klarer å skru av hjernen
Brede Sørum anses for å være en av de virkelig store favorittene i det norske jazzmiljøet. Men musikken han formidler er alt annet enn den 'den nordiske jazzen'.

Elna skal jobbe for likestilling i nordisk kunstmusikk
Databasen ELNA – Equality Library for Nordic Art Music skal bidra til likestilling i kunstmusikken i Norden.

– Det er ikke algoritmene, men håndverket som til syvende og sist gir resultater
Gitarist Magnus Berg gav nylig ut albumet «Electric Sugar» til strålende kritikker. Ballade har fått innblikk i prosessen bak verket.

Bylarm lanserer «Bransjeprisen»
Musikk-Norges største bransjekonferanse og -festival presenterer Bransjeprisen: Til menneskene som sjelden får applausen, men som alltid fortjener litt mer av den.