Ingeniør Andrees ballong 2

På ekspedisjon med Ultima

Ultimafestivalen finner i år sted fra 4. til 14. oktober, og er den mest omfangsrike gjennom tidene. I alt skal nærmere 120 arrangementer gå av stabelen. I fjor var mer enn 15 000 mennesker til stede på Ultima, som også høstet svært gode kritikker i utlandet. Årets festival står i Ekspedisjonens tegn, og inviterer interesserte med i nye, ukjente og spennende landskap.

Kalender

Ultima har aldri vært mer omfangsrik enn i år, og favner nærmere 120 arrangementer med ny kunst som utgangspunkt. Det vil bli bestillingsverk, gjestespill, store solister, unge og etablerte kunstnere om hverandre, når 16 av landets viktigste musikkinstitusjoner for ellevte gang samler seg til et felles løft for samtidsmusikken. Som direktør Geir Johnson i Ultima formulerer det: ”Det som startet som en tilsynelatende vill utopi på slutten av 1980-tallet har gjennom de siste år etablert seg som en sentral europeisk festival for den eksperimenterende kunsten.”

Ultima har i følge eget utsagn som oppgave å utfordre de fortidige kunstsyn ved å vise hvordan kunst skapes innen en sammenheng som er tuftet på vår tids perspektiv. Disse kunstsyn har i grunnen bare ett til felles: De tror ikke framtiden ligger i å kopiere fortiden. For ULTIMA anno 2001 er det viktig å vise publikum at den allsidighet som finnes internasjonalt også skal få en svak etterklang her. Det blir 11 dager med konserter, installasjoner, filmserien Dans for Kamera, komponistmøter, forelesninger, sceneproduksjoner, spesielle arrangementer for barn og den internasjonale NewOp-konferansen.

Tidligere var Ultima planlagt utfra lysløypetenkningen. Det vil si at samtlige publikummere skulle ha mulighet til å oppleve samtlige konserter. Fra og med i fjor ble dette umulig, og i år er programmet definitivt satt sammen for å være en opplevelsespakke der publikum aktivt må foreta sine valg i et stort utbud av konkurrerende prosjekter.

Dette er en av årsakene til at Ultima i år har valgt Ekspedisjonen som samlende metafor for årets program. Utgangspunktet for denne tanken er framføringen av Klas Torstenssons storslåtte opera av samme tittel, en opera om Ingeniør Andrées luftferd. ”Ekspedisjonen” er festivalens avslutningskonsert med fire sangere, elektronikk og orkestrene fra Den norske Opera og Kringkastingen, men det reflekterer også publikums eventyrlyst og interesse for å gå inn i det ukjente. En festival er en ekspedisjon i nytt og ukjent landskap, og hver deltaker finner sin rute gjennom dette.

Ønsker man i år å høre omlag tyve norske sangsolister, kan man i følge Ultima legge en rute fra John Cage´s «Europeras», via konserten med Oslofilharmoniens kammersolister, Håkon Berges «Requiem», Trio Mediævals sene kveldskonsert i Kulturkirken Jakob, Chris Newman´s vokale ekstravaganser i Parkteatret, Arne Nordheims «Nedstigningen» i Universitetets Aula, til man når Avslutningskonserten i Oslo Konserthus. Det finnes også en reise for den som vil følge «Litteraturen i musikken» gjennom et stort utvalg musikkteater, konserter, installasjoner og danseforestillinger.

Informasjonsleder Beate Styri har formulert den økende internasjonale interessen for festivalen på denne måten: ”Fjorårets festival, der publikumstallet passerte 15.000 for første gang, viser også at ny kunst kan engasjere langt ut over de få som man tidligere tiltrodde denne interessen. Tar vi med at Ultimas konserter også ble kringkastet i mer enn 70 sendinger i 14 land, og at enkelte av våre forestillinger hadde 30 musikkritikere til stede fra såvel Europa som USA , ser vi at nedslagsfeltet fra festivalen er betydelig større enn det man vanligvis skulle tiltro en samtidsfestival. Ultima har på ti år oppnådd å bli en internasjonal scene i Norge. Men Ultima må videre. Festivalen må erobre nye territorier, ikke først og fremst i form av flere publikummere, men i form av nye kunstneriske opplevelser, nye innsikter, nye kommunikasjonsformer.”

Ultima vil i år ha scenekunst som fellesnevner. I alt vil man under årets festival kunne oppleve 12 nye scenekunstproduksjoner som ikke tidligere har vært vist i Norge, hvorav fire av disse fremføres i konsertante versjon.

Den tyske komponisten Hans Werner Henze vil bli sterkt profilert, og han kommer også selv til festivalen. Henze regnes som en enstøing i moderne musikk, og er en av Tysklands mest prominente samtidskomponister. Han har en omfangsrik produksjon bak seg, som omfatter alle typer musikk. Siden 1953 har han bodd i Italia. Første juli fylte han 75 år.

Ultima er i år sammen med Norsk Komponistforening, Norsk Musikkinformasjon og Dramatikerforbundet for første gang vertskap for den internasjonale NewOp-konferansen, som går fra 6.-9. oktober. Dette er en konferanse, som i år er den 10 i rekken, for fagmiljøet rundt samtidsopera og musikkteater. Under Ultimafestivalen vil konferansedeltakerne få med seg en rekke verdenspremierer på musikkdramatiske verk.

I tillegg vil publikum kunne oppleve flere av vår tids store solister: Leif Ove Andsnes opptrer for første gang under ULTIMA. Den svenske trombonisten Christian Lindberg kommer også tilbake som solist, og Irvine Arditti vil opptre som solist med Oslo Sinfonietta. Nytt av året vil bli en serie med konserter der man slipper fram de unge solisttalentene i en konsertserie i Oslo Konserthus. Og publikum vil som vanlig kunne oppleve noen av tidens fineste internasjonale ensembler og musikere i tolkning av kjente og ukjente mesterverk fra det 20. og 21. århundre.

Følgende spillesteder vil bli benyttet under Ultimafestivalen: Black Box Teater, Henie Onstad Kunstsenter, Kulturkirken Jakob, Stenersenmuseet, Konserthuset, BLÅ, Det Norske Teatret, Universitetets Aula, Cinemateket, Ridehuset, Norges musikkhøgskole og Parkteatret. NewOp konferansen holdes i konferanselokalene til Oslo Militære Samfund, som ligger i samme hus som Norsk kulturråd.

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.
Konserttips Oslo