Fra venstre: Hjalmar Kvam (leder i SSOs programråd), dirigent Ken-David Masur og komponist Gisle Kverndokk (Foto: Stavanger Symfoniorkester)

Grammy-nominasjon til Stavanger Symfoniorkester

Gisle Kverndokks "Symphonic Dances" nominert til den prestisjetunge, internasjonale prisen.

NyhetBransjenKunstmusikk

Gisle Kverndokks Symphonic Dances med Stavanger Symfoniorkester er nominert i kategorien «Best Immersive Audio Album» i Grammy Awards, skriver orkesteret i en pressemelding.

– En fantastisk nyhet og anerkjennelse for et strålende prosjekt! Vi er svært stolte, sier administrerende direktør i SSO, Morten Warland, i meldingen.

Symphonic Dances er skrevet av Gisle Kverndokk for Stavanger Symfoniorkester i anledning Grunnlovsjubileet 2014. I april samme år ble verket urfremført i Stavanger konserthus, og først i 2017 besluttet orkesteret å spille inn og gi ut verket. Amerikanske Ken-David Masur ble engasjert som dirigent, og verket ble spilt inn med Grammy-vinner Jim Anderson og produsent Ulrike Schwarz, som har vært ansvarlig for flere Grammy-nominerte produksjoner. I oktober 2018 ble Symphonic Dances utgitt på SSO Recordings.

Stavanger Symfoniorkester var i 2019 Spellemannnominert i kategorien «Klassisk» med Symphonic Dances. Komponist Gisle Kverndokk mottok Musikkforleggerprisen i klassen «Årets opphaver – Klassisk/Samtidsmusikk» for verket samme år.

Om verket: Å danse gjennom verden
Bjarte Mo, fiolinist i Stavanger Symfoniorkester, hadde et ønske om å gjennomføre et flerkulturelt prosjekt. Da Stavanger Symfoniorkester mottok støtte fra Kulturrådet i forbindelse med Grunnlovsjubileet i 2014, kontaktet de den norsk-kurdiske kulturpolitikeren Gulale Samiei, som ble en viktig bidragsyter, forteller orkesteret i meldingen.

Internasjonale musikere bosatt i Stavanger ble invitert til å fremføre sanger og melodier fra hjemlandene sine. Det ble gjort lydopptak fra disse kveldene, og orkesteret engasjerte komponisten Gisle Kverndokk til å lage et symfonisk verk som skulle ta utgangspunkt i tonene fra verden.

Symfoniorkesteret ga Gisle Kverndokk frie tøyler, og han kunne plukke så få eller mange melodier han ønsket. Men det var ett ufravikelig krav: Hvis du bruker en melodi, må musikeren som fremførte melodien kjenne den igjen når hun eller han hører verket.
– Tanken min, da jeg hadde fått fordøyd oppgaven litt, var at det burde være et verk som kunne stå for seg selv, forteller Kverndokk. – Folk skal ikke trenge å vite så mye om bakgrunnen for å nyte musikken.
– Jeg bestemte meg for å være veldig klar, utdyper Kverndokk. – Det er så ofte i samtidsmusikk at man skal forkludre ting, og man skal legge på så mye rart. Jeg ble så glad i disse melodiene, det var så vakkert, og så mye hjerte i opptakene jeg fikk høre, at det viktigste for meg ble å formidle disse følelsene videre.

Gisle Kverndokk satte seg et tydelig og vanskelig mål: Å lage tydelig og enkel musikk. Han organiserte materialet etter fem tema; havet, kjærligheten, Gud, bryllup og begravelser. Etterhvert smeltet det sammen til et bredt spekter av vakre melodier og rytmer fra Norge, Sverige, Polen, Hellas, Kurdistan, Madagaskar, Eritrea, Kina, Afghanistan, Iran, Cuba og Venezuela.
– Alt falt på plass og stykket skrev seg nesten selv. Jeg innså at verket måtte kalles Symfoniske danser. Det er nesten som en symfoni, men alle satsene har dans i seg, sier Kverndokk.

De 62. Grammy-prisene deles ut 26. januar 2020.

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.

Flere saker
Terje Boye Hansen er død

Terje Boye Hansen er død

Dirigent Terje Boye Hansen sovnet stille inn om morgenen onsdag 5. november etter lengre tids kreftsykdom.

Et sonisk postkort av Oslo

Et sonisk postkort av Oslo

Trikken, måkeskrikene og pulsen fra Oslos gater danner grunnlaget for Sound of the City, som viser hvordan vi kan knytte en relasjon til en by med ørene.

Bugges boikott

Bugges boikott

Verdens kriger og konflikter setter både offisiell og personlig kulturboikott på agendaen. Ballade møtte den bereiste jazzpianisten Bugge Wesseltoft til en prat om dette – i Tyrkia.

Ballade video: Knask eller knep

Ballade video: Knask eller knep

Vi banker på dørene med Seigmen, Jørgen Nordeng med Torgeir Waldemar, Nonne x 2, Nothing Personal x 2, MIIA og Gothminister.

Ragnhild Godal ny sjef for Hilmarfestivalen

Ragnhild Godal ny sjef for Hilmarfestivalen

– Hilmarfestivalen beveger seg i spenningsfeltet mellom arv og fornyelse, kan det bli bedre?

Heim i Oslo World: – Ringverknadane er ganske massive

Heim i Oslo World: – Ringverknadane er ganske massive

– Du er avhengig av eit sterkt kulturliv i landet du bur i for å ha eit godt liv. Gjennom 20 år har Alexandra Archetti Stølen gjort sitt for akkurat det – i Oslo World.

Se alle saker
Konserttips Oslo
Serier
Video
Radio