Fra venstre: Hjalmar Kvam (leder i SSOs programråd), dirigent Ken-David Masur og komponist Gisle Kverndokk (Foto: Stavanger Symfoniorkester)

Grammy-nominasjon til Stavanger Symfoniorkester

Gisle Kverndokks "Symphonic Dances" nominert til den prestisjetunge, internasjonale prisen.

NyhetBransjenKunstmusikk

Gisle Kverndokks Symphonic Dances med Stavanger Symfoniorkester er nominert i kategorien «Best Immersive Audio Album» i Grammy Awards, skriver orkesteret i en pressemelding.

– En fantastisk nyhet og anerkjennelse for et strålende prosjekt! Vi er svært stolte, sier administrerende direktør i SSO, Morten Warland, i meldingen.

Symphonic Dances er skrevet av Gisle Kverndokk for Stavanger Symfoniorkester i anledning Grunnlovsjubileet 2014. I april samme år ble verket urfremført i Stavanger konserthus, og først i 2017 besluttet orkesteret å spille inn og gi ut verket. Amerikanske Ken-David Masur ble engasjert som dirigent, og verket ble spilt inn med Grammy-vinner Jim Anderson og produsent Ulrike Schwarz, som har vært ansvarlig for flere Grammy-nominerte produksjoner. I oktober 2018 ble Symphonic Dances utgitt på SSO Recordings.

Stavanger Symfoniorkester var i 2019 Spellemannnominert i kategorien «Klassisk» med Symphonic Dances. Komponist Gisle Kverndokk mottok Musikkforleggerprisen i klassen «Årets opphaver – Klassisk/Samtidsmusikk» for verket samme år.

Om verket: Å danse gjennom verden
Bjarte Mo, fiolinist i Stavanger Symfoniorkester, hadde et ønske om å gjennomføre et flerkulturelt prosjekt. Da Stavanger Symfoniorkester mottok støtte fra Kulturrådet i forbindelse med Grunnlovsjubileet i 2014, kontaktet de den norsk-kurdiske kulturpolitikeren Gulale Samiei, som ble en viktig bidragsyter, forteller orkesteret i meldingen.

Internasjonale musikere bosatt i Stavanger ble invitert til å fremføre sanger og melodier fra hjemlandene sine. Det ble gjort lydopptak fra disse kveldene, og orkesteret engasjerte komponisten Gisle Kverndokk til å lage et symfonisk verk som skulle ta utgangspunkt i tonene fra verden.

Symfoniorkesteret ga Gisle Kverndokk frie tøyler, og han kunne plukke så få eller mange melodier han ønsket. Men det var ett ufravikelig krav: Hvis du bruker en melodi, må musikeren som fremførte melodien kjenne den igjen når hun eller han hører verket.
– Tanken min, da jeg hadde fått fordøyd oppgaven litt, var at det burde være et verk som kunne stå for seg selv, forteller Kverndokk. – Folk skal ikke trenge å vite så mye om bakgrunnen for å nyte musikken.
– Jeg bestemte meg for å være veldig klar, utdyper Kverndokk. – Det er så ofte i samtidsmusikk at man skal forkludre ting, og man skal legge på så mye rart. Jeg ble så glad i disse melodiene, det var så vakkert, og så mye hjerte i opptakene jeg fikk høre, at det viktigste for meg ble å formidle disse følelsene videre.

Gisle Kverndokk satte seg et tydelig og vanskelig mål: Å lage tydelig og enkel musikk. Han organiserte materialet etter fem tema; havet, kjærligheten, Gud, bryllup og begravelser. Etterhvert smeltet det sammen til et bredt spekter av vakre melodier og rytmer fra Norge, Sverige, Polen, Hellas, Kurdistan, Madagaskar, Eritrea, Kina, Afghanistan, Iran, Cuba og Venezuela.
– Alt falt på plass og stykket skrev seg nesten selv. Jeg innså at verket måtte kalles Symfoniske danser. Det er nesten som en symfoni, men alle satsene har dans i seg, sier Kverndokk.

De 62. Grammy-prisene deles ut 26. januar 2020.

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.

Flere saker
Ujevn og uklar "Terminus"

Ujevn og uklar "Terminus"

Tekst og musikk trekker i hver sin retning, kryssende agendaer gjør resultatet dels for anmassende, dels for sprikende, midt i den gode viljen, skriver kritiker Erling E. Guldbrandsen om kammeroperaen "Terminus".

Om søyler, sari og svevende skip

Om søyler, sari og svevende skip

Ballade klassisk tar for seg fire nye kunstmusikkplater, og kritikeren gleder seg over det han får oppleve.

Hvor brenner det, Erica Leypoldt og Lars Tefre Baade?

Hvor brenner det, Erica Leypoldt og Lars Tefre Baade?

Vi må snakke om PROMO. Fungerer utstillingsvinduene i dag, og hvordan promoterer artister seg best i 2025? Hvem vil pressen egentlig snakke med? Her er spalten for deg som vil høre mer om de store spørsmålene i musikkbransjen.

Jørgen Karlstrøm til svenske Bonus Copyright Access

Jørgen Karlstrøm til svenske Bonus Copyright Access

Karlstrøm blir administrerende direktør i svensk opphavsrettsorganisasjon.

Salt i Oslo kan bli nødt til å stenge dørene

Salt i Oslo kan bli nødt til å stenge dørene

Myndighetene varsler full stopp av aktivitet innen 1. juli.

Derfor bør vi lære norsk folkemusikk og folkedans på voksenopplæringen

Derfor bør vi lære norsk folkemusikk og folkedans på voksenopplæringen

Det burde være flere arenaer for formidling av norsk folkemusikk og -dans i voksenopplæringen. Det er en super inngang til å lære språk, historie, kroppsspråk og sosiale koder – samtidig som det bygger fellesskap, skriver Ely Navarro i Stiftinga Hilmar Alexandersen.

Se alle saker
Konserttips Oslo

Serier
Video
Radio