Kings of Convenience går rett inn på førsteplass på VG-listen med debutalbumet ”Quiet Is The New Loud”. Den norske duoen er opprinnelig fra Bergen, men har platekontrakt med det fransk-britiske selskapet Source. Medlemmene heter Eirik Glambek Bøe og Erlend Øye, og kunne nylig notere seg for åtte av ti poeng i anmeldelsen i den viktige britiske musikkavisen NME. Her hjemme ga VG terningkast seks til det lavmælte og ganske intrikate albumet, som nå er gått rett inn på førsteplass på avisens ukentlige salgsoversikt. Albumet er også gitt ut i Frankrike, England og Japan, og gikk denne uken inn på 72. plass på de engelske albumlistene. Førsteplassen i Norge er etter det Ballade kjenner til et resultat av godt over ti tusen forhåndsbestilte plater.
Universals administrerende direktør, Petter Singsås, ble i forrige uke intervjuet i FaroJournalen, der han uttrykte bekymring over at norske indie-selskaper innen pop og rock ikke er nok på hugget. Lignende tanker har kommet fra Virgins direktør Per Eirik Johansen. Men Kings Of Convenience ga ut sine første ting på det vesle selskapet Telle, som nå er sikret europeisk distribusjon gjennom nettopp Virgin. Og en av norsk popmusikks absolutte suksesser i fjor, Briskeby, ble snappet opp av Universal fra det vesle selskapet Forward. Dermed kan det se ut som om i hvert fall enkelte norske indie-selskaper faktisk fungerer som rugekasser for de store – om det nå skulle være hensikten med virksomheten deres.
Dessuten later det for tiden til å råde stor optimisme og selvtillit i norsk platebransje – på tross av synkende totalandel og vanskelighetene de mindre selskapene har med å nå ut til de store platekjedene. Det rekordstore antallet påmeldte til årets MIDEM-messe er kanskje en indikasjon på denne nye selvtilliten, samtidig som den nylig avholdte Alarm-prisen også var en markant feiring av den norske independent-scenen. Claes Olsen på So What! forteller i det kommende nummeret av FJ at det aldri har vært lettere å selge inn norske artister til utlandet, noe som blant annet skyldes døråpnere som Gluecifer, Lene Marlin og Kings Of Convenience. Om de store artistene og plateselskapene kan være med på å åpne dørene for den brede kvaliteten som i dag finnes blant norske utøvere i en rekke genre, ville ingenting være mer gledelig enn det.
Det er i hvert fall ett punkt som bør være et viktig diskusjonstema under by:Larm Seminar.

Ballade video: Signaler fra det ytre rom
Ekstra stor utgave med Anne Sandøy, Misty Coast, Oakland Rain. Luke Elliot, Lonely Crowd, Geir Sundstøl, Thea Wang, Tomora, Marqide, Ea Othilde, Les Faux Coupes og Vreid.

Warner, Sony og Universal har inngått KI-avtaler: Hva betyr det for norske musikere?
INNLEGG: Skal det etableres et rettferdig og bærekraftig system må det skje gjennom tydelige europeiske rammer. Kollektiv forvaltning sikrer samtykke og rimelig vederlag for alle musikkskapere, ikke bare de med store amerikanske forlagsavtaler, skriver Willy Martinsen i Tono.

Idyllen slår sprekker
Bitter strid mellom eierne av Idyllfestivalen i Fredrikstad, som møtes i Oslo tingrett denne uken.

Dette sier kunnskapsdepartementet om musikk hos lærere
Regjeringsutvalget vil ha musikk tilbake i lærernes obligatoriske utdanning.

– Musikk i skolefagene er en underutnytta ressurs
Regjeringsutvalget vil ha musikk tilbake i lærernes obligatoriske utdanning.

Med Tuvaband ned under vannskorpa
2025 ble det store drømmepopåret. Bli med ut å svømme, i Tuvas klang!





















































