Diskusjoner om kvalitet foregår på alle nivå i det profesjonelle kulturfeltet. Kontinuerlig. Men å få frem det beste er kun en del av et mer sammensatt bilde. Det vi virkelig trenger er mer kreativ kraft og formidlere som åpner flere rom for nyskapende kunst. Dessuten trenger vi å rette et kritisk lys på hvordan et voksende kulturbyråkrati struper økonomien til kunstneriske ytringer.
Les også: – Vi behøver fortsatt en nasjonal samtale om kunst og kvalitet
En offentlig finansiert nasjonale samtale om kvalitet er en distraksjon. En konstruksjon som vil rette oppmerksomheten andre steder enn der skoen trykker.
For mens Kulturtanken vil lage et 3-årig prosjekt som skal munne ut i et sett med prinsipper for god kunst, møter unge mennesker utfordringer som ikke ligner på noe vi har sett før. En planet som brenner, informasjons-innsanking som svekker evnen til å ta egne valg og kunstig intelligens som utfordrer oss på hva det vi si å være menneske.
Dette er det vi trenger å ta stilling til og gjøre noe med. Nå. Ingen tid til årelange teoretiske samtaler. Det må handles og musikk, scenekunst, tekster og bilder er noe av det som kan ha virkning. Kunstneriske ytringer kan hjelpe barn og unge til å tenke kritisk, kjenne empati, forestille seg og fantasere og tenke over hva vi aldri kan bli.
Et ensidig fokus på kvalitet vil skape blindsoner der en mister blikket for samfunnstendenser det kan være vanskelig å få øye på. I stedet for å åpne kunsteriske prosesser og ytringer for verden, lukkes tenkningen og oppmerksomheten rettes inn mot en eller annen definisjon av kvalitet. Kvalitetsprinsippene Kulturtanken ønsker seg, vil komme til å presse Den Kulturelle Skolesekken (DKS) inn i en standardisert, teoretisk fundert kunst og kulturtilbud, enten man vil det eller ikke.
Det er all grunn til å være kritisk.
Vi må heller snakke om og lære av hverandres erfaringer og dele gode idéer. Samtalene, idéene og prosjektene springer ut fra det praktiske og det lokale. All kunst er skapt lokalt, men virker globalt. Det må tas sjanser og produsenter må våge å prøve og feile. Kunstformidling handler vel så mye om kontekst som god kunst og virker best når dette spiller sammen og skaper nye og uventede øyeblikk.
Det er prisverderdig og helt nødvendig at Kulturtanken vil utvikle DKS. Den beste måten å gjøre det på er å arbeide for mere penger til nyskapende kunst og møtepunkter der nye innsikter blir til, og mindre penger til utredningsarbeid i Nydalen.
Glenn Erik Haugland
Komponist

Ballade video: Knask eller knep
Vi banker på dørene med Seigmen, Jørgen Nordeng med Torgeir Waldemar, Nonne x 2, Nothing Personal x 2, MIIA og Gothminister.

Ragnhild Godal ny sjef for Hilmarfestivalen
– Hilmarfestivalen beveger seg i spenningsfeltet mellom arv og fornyelse, kan det bli bedre?

Heim i Oslo World: – Ringverknadane er ganske massive
– Du er avhengig av eit sterkt kulturliv i landet du bur i for å ha eit godt liv. Gjennom 20 år har Alexandra Archetti Stølen gjort sitt for akkurat det – i Oslo World.

– Du må være skamløs
Fra punkfanziner på Blitz til redaksjonen i Aftenposten: Nazneen Khan-Østrem har erfart musikkjournalistikken fra innsiden. Nå ser hun tilbake på sin tid som polemisk skribent – og frem mot et felt hun mener trenger mer mangfold, mer galskap og langt flere som tør å være en skikkelig «pain in the ass».

Høstfest og heder til musikkskaperne
NOPA-prisene 2025 ble delt ut mandag kveld, der hedersprisen gikk til Åge & Sambandet, Sverre Indris Joner ble utropt som årets opphaver og Sanyu Christine Nsubuga fikk den gjeve tekstprisen.

– Gode tekster går aldri ut på dato
Norsk Viseforum feirer 50 år med utsolgt jubileumskonsert på Gamle Logen.












































