Folkelarm-spesial: Hvordan turnere nye DKS?
Balladepodden ved Tellef Øgrim og Aslaug Olette Klausen med gjester på scenen under Folkelarm.
Balladepodden: En podkast for kritikk og samtale om aktuelle temaer fra norsk musikkliv.
Balladepodden live under Folkelarm tok for seg endringene i Kulturtanken og Den Kulturelle Skolesekken (DKS).
Rammen for samtalen var spørsmålene.
– Slik lykkes du som frilansmusiker i DKS-systemet – Hva betø omleggingen? – Og hva skjer med – og etter – regionreformen?
På scenen sammen med musikkjournalistene Tellef Øgrim og Aslaug Olette Klausen var frilansmusikerne Jakop Janssønn Hauan og Hans Martin Austestad, avd. ansvarlig musikk i Kulturtanken Morten Brenne og Kristin Falck i DKS Oslo.
Bakgrunn:
I 2015 ble det vedtatt å legge ned Rikskonsertene og slå denne sammen med Den kulturelle skolesekken (DKS). Sammenslåingen medførte at skolekonsertordningen, som garanterte alle barn i grunnskolealder to konserter per skoleår falt bort.
Etter omleggingen inngår konsertene som en likeverdig del av Den kulturelle skolesekken sammen med fem andre kunstarter.
Mens Rikskonsertene var en produserende institusjon innen musikkfeltet, skal Kulturtanken hverken produsere eller programmere, men jobbe med å styrke kvaliteten både i innhold og formidling av DKS, innen alle kunstuttrykk i ordningen.
Fylkeskommunen er ansvarlig for koordineringen regionalt, men kommunene har også mulighet til å utvikle sine egne program. Det er stor variasjon i hvordan DKS organiseres både regionalt og lokalt.
Skolekonsertordningen var Norges største arbeidsplass for frilansmusikere. Etter omleggingen falt en rekke av de tidligere reguleringene av arbeidsforhold bort, og frilansmusikere kunne blant annet ikke lenger bli prosjektansatt, men ble hyret inn som selvstendig næringsdrivende.
I mai i år kom rammeavtale på plass for musikere i DKS, med virkning fra august. Rammeavtalen regulerer blant annet:
– de økonomiske vilkårene for kunstnere som oppdragstakere
– rammer for oppdraget
– oppdragsgiver og oppdragstakers plikter
– immaterielle rettigheter
Andre podkaster fra BALLADEPODDEN:
Knut Wiggen: Den elektroniske musikkens glemte pionérBallade svarer nyMusikk i podden
Slik velges artister til Vill Vill Vest
Popkunst, kunstpop – eller var det jazz?
Øyafestivalen: Det med liten skrift
Paal Nilssen-Love gjorde unike tre konserter på Roskildefestivalen
Kakkmaddafakka: ”Allerede på vår første konsert var vi gode”
Ja til flere konsertkåserier fra Astrid Kvalbein
Dette skjer i spennet fra Hellbillies til Honningbarna
Hvor mye vin tåler rappere før det blir rølp?
Å snakke om å skrive om musikk
En perle og ni stilstudier
Kammeropera fikk anmelder til å le så hun gråt
Pop og effektiv pynt
Tar TONO livet av små klubber?
Kunsten foran kunstneren – eller motsatt
Ledige stillinger
Førsteamanuensis i jazzgitar
Norges musikkhøgskole (NMH)Søknadsfrist:30/09/2024
Førsteamanuensis i jazzpiano
Norges musikkhøgskole (NMH) Søknadsfrist:30/09/2024
Rektor
Asker kulturskoleSøknadsfrist:23/09/2024
Solo Klarinett
Arktisk Filharmoni Søknadsfrist:15/10/2024
Forskningsrådgjevar
Universitetet i BergenSøknadsfrist:20/09/2024