Under ledelse av konferansierene Anneli Drecker og Harald Are Lund ble selve prisutdelingen dratt effektivt i land – såpass effektivt at man for en gang skyld opplevde et musikkpris-show som ble avviklet godt foran sendeskjema. Dermed ble resten av kvelden et fokus på det dette egentlig handlet om – den mer eller mindre alternative delen av norsk populærmusikk. Både Ricochets og Tungtvann leverte svært gode sett fra hovedscenen foran en fullpakket sal, mens mange av Norges fremste, yngre artister opptrådte på de øvrige scenene rundt om i Rockefeller-bygningen. Bilder fra begivenheten ble direktesendt på Upunkts nettsider, mens både Petre og Landets studentradioer sørget for at folk rundt om i landet fikk oppleve lyd og stemning.
Ballade var dristige nok til å tippe vinnerne på forhånd, og viste naturligvis takter som Arne Scheie neppe hadde blitt direkte imponert av. Men med god hjelp av den indikatoren som publikumsstemmene utgjorde, klarte vi i hvert fall å notere oss for syv – åtte av ti mulige kandidater. Briskeby ble, etter at journaliststemmene var talt opp, litt mindre dominerende enn hva vi hadde tippet på forhånd, mens dBut overrasket positivt ved å snappe prisen for Beste Plateselskap.
For øvrig er nok det mest positive ved Alarm-prisen så langt det rendyrkede fokuset den setter på kvalitetsmusikk innen genre som rock, metal, hip hop og techno. Flere av artistene under arrangementet er mer kjente i utlandet enn her hjemme, og det antyder vel i seg selv noe av behovet for en slik pris. Man kan alltid diskutere riktigheten og viktigheten av å gjøre konkurranser ut av kreativitet, men Alarm ser så langt ut til å fylle et gap mellom Spellemannprisen og Hit Awards, og gir publikum et godt tverrsnitt av noe av det som rører seg i skjæringspunktet mellom bredden og eliten, undergrunnen og de kommersielle toppene. Og slik det er hyggelig å se indie-rockere, hip hop-artister og metal-band dele samme scene, er det også oppløftende at NRK og studentradioene samarbeider for en god sak.
Årets norske vinnerne under Alarm 2001 ble:
Beste rockalbum: Motorpsycho: “Let them eat cake”
Beste popalbum: Sister Sonny: “While others dance, Sister Sonny”
Beste hip hop-album: Tungtvann – “Nord og ned”
Beste house/Techno-album: Illumination – “This is Ilumination”
Beste låt: Tungtvann – “Ubudne gjæsta”
Beste metalband: Immortal
Beste liveband: Satyricon
Årets overraskelse: Briskeby
Årets plateselskap: dBut
Årets nettside: moonfog.com

– Ballade er et sted hvor journalistiske prinsipper teller
I et kvart århundre har Ballade.no åpnet rom for stemmer som sjelden høres, og løftet blikket mot det som ofte faller utenfor. Slik ble magasinet et arkiv, en skole – og et frirom.

Øystein Strand er ny direktør for Kulturdirektoratet
Strand har bred erfaring fra kulturforvaltning og -byråkrati og som kulturleder, og går fra KORO – kunst i offentlige rom til landets største kulturinstitusjon.

Det var en gang en kantor
ESSAY: Hva står på spill når det er krise i kirkemusikken? Hva vil skje med kantoren i åra som kommer? Prest og scenekunstner Margrete Kvalbein lar glimt fra Haldens kirkemusikalske liv kaste lys over sakene.

Kommer AI-musikk snart ut på vinyl?
KRONIKK: Vi kan ikke skru tiden tilbake. Men av hensyn til vår kultur, menneskelighet og rettferdighet må vi sette mye tydeligere begrensinger på AI enn hva vi har nå, skriver musiker, låtskriver og filmskaper Henning Andersen.

Fra kull til kultur
Longyearbyen har vært i en gradvis omstilling fra gruvedrift til et bredere næringsliv, der turisme, forskning og kultur nå står sentralt. Hvordan står det til med musikken i dag, og fremover, 78 grader nord?

Storbekkens Musikkpris 2025 til Ånon Egeland
Årets utmerkelse går til en bauta innen folkemusikkmiljøet, sier juryen, som overrekker prisen til musiker og pedagog Ånon Egeland på Riksscenen 25. oktober.