Av Arvid Skancke-Knutsen
— Kulturrådet har gjort et viktig arbeid for det elektroniske kunstfeltet i Norge, mener Stang Dahl, som tidligere var daglig leder for Ny Musikk. – Det elektroniske kunstfeltet er under sterk utvikling, samtidig som elektronikk har blitt en selvfølgelig del av kunstfeltet – og samfunnsutviklingen generelt. Tilveksten av elektroniske kunstsentre i ulike deler av landet, faglig satsing på nye medier ved Kunsthøgskolen og et aktivt produksjons- forsknings- og formidlingsmiljø, gir utslag i interessante produksjoner og nye formidlingsformer av tverrfaglig karakter.
— Teknologien og kunstfeltet endres hurtig, mener Stang Dahl, som fortsetter: – Det elektroniske kunstfeltet skaper stadig nye utfordringer og problemstillinger, og PNEK forsøker å være aktiv i diskusjonen med å finne nye modeller for ressursforvaltning i feltet. Tverrfaglig samarbeid og nye produksjonsformer er noen av de temaer som opptar nettverket i dag.
Ballade har bedt PNEK-lederen fortelle litt mer om de to sentrene som i går fikk til sammen en million kroner i støtte fra Norsk kulturråd.
— BEK, Bergen senter for elektroniske kunst, ble etablert i 2000 og har mottatt tilskudd til prøvevirksomhet fra Norsk kulturråd siden da. Dette er en type tilskudd som bare blir gitt over et begrenset tidsrom, og Norsk kulturråd signaliserte i 2002 at det kunne være siste året. At BEK får tilskudd også i 2003 er derfor svært svært gledelig. Samtidig har Norsk kulturråd nå signalisert at BEK – naturlig nok – ikke kan påregne slikt tilskudd fra neste år. BEK har derfor søkt om å komme inn på statsbudsjettet på samme post som Atelier Nord og NoTAM fra neste år, og vil være avhengig av at det skjer for å kunne drive videre virksomhet. For øvrig har BEK mottatt prosjektmidler via KNYT (Kulturrådet, Kunst og ny teknologi) til et prosjekt inn under Quartfestivalen, samt det tverrfaglige musikk/dans/elektronikk/video-prosjektet Hack.
BEK mottok 600 000 i støtte for 2003, mens søsterorganisasjonen Trondheim Elektroniske Kunstsenter fikk 400 000 kroner til fortsatt drift.
— TEKS ble etablert i 2002, og mottar tilskudd til prøvevirksomhet for første gang nå i 2003, forteller Stang Dahl. – De mottok støtte i 2002 også, men denne støtten gikk ikke direkte inn i prøvedriftsordningen, men var til tekniske investeringer. At TEKS mottar tilskudd til prøvevirksomhet nå i 2003 er svært viktig for å fortsette oppbyggingen av TEKS, og tilsagnet er selvsagt mottatt med stor glede. Tilskuddet gjør TEKS levedyktig, og gir en mulighet til å fortsette utbygging av nettverket og kompetanseheving innen elektronisk kunstregionen. TEKS skal ha styremøte neste uke der tilskudd og føringer av anvendelsen for dette skal behandles. TEKS har per i dag ikke gått gjennom tilsagnsbrevet, og kan derfor ikke uttale seg om føringer mht tilskuddet fra Kulturrådets side, men det er en lettet og positiv stemning i Trondheim nå. Det er også verdt å merke seg at TEKS har mottatt prosjektstøtte via KNYT til deres store satsing Trondheim Matchmaking – et tverrfaglig prosjekt
som i år vil være en festival som strekker seg over tre dager.
Janne Stang Dahl mener at det elektroniske kunstfeltet er i godt driv, og i ferd med å finne fotfeste flere steder i landet.
— Det skjer mye interessant i hele landet, ja. Blant annet er ioLAB i Stavanger i ferd med å etablere et tverrfaglig nettverk i samarbeid med bl.a. TOU-scenen og Localmotives. Dessuten er det også svært stor aktivitet blant mange enkeltkunstnere og aktører, samt med en rekke enkeltprosjekter i hele landet. Det elektroniske kunstfeltet er et dynamisk og ustabilt felt – og evnen til å kunne endre seg raskt er et av de viktigste kravene og utfordringene feltet kan stille til seg selv.

– Det er skummelt å dele. Men enda skumlere å la være
Ragnhild og graver dypt i de rå og ærlige følelsene som driver oss alle. Med sitt kommende album Might as Well Just Cause a Scene tar hun oss med inn i kjærlighetssorgens mørkeste rom.

Musikklivets grunnmur smuldrer
INNLEGG: Når helårsarrangører forsvinner og utdanningene vokser, blir musikerlivet et lappeteppe av tilfeldige oppdrag. Det er en kulturpolitikk uten bærekraft, skriver Anderz Døving i organisasjonen Klassisk.

– Vi lever i en musikalsk gullalder, som ingen får høre om
Johan Hauknes i salt peanuts* etterlyser engasjement, strategi og en presse som faktisk følger med.

Jon Balke: Musikkens rolle og kraft i samfunnet
KRONIKK: Musikk er like grunnleggende som mat og vann, skriver Jon Balke. Her viser han til historien om den kjente cellisten Karim Wasfi, som spiller i ruinene etter katastrofer.

Ballade video: Klovner i kamp
Ut på veien med Sassy 009, Mikoo, Date of Birth, Sara Fjeldvær, Anna of the North, The Orchestra!, Kåre Indrehus og White Trash Blues Band.

Årets kirkemusikalske høydepunkt er i gang
Onsdag 17.september åpner dørene til årets Bergen Kirkeautunnale. Opplev festivalen som utfordrer grensene for hva kirkemusikk kan være.