Glitch-poster

Stor glede hos PNEK

- Produksjonsnettverket for elektronisk kunst mottok nyheten fra Kulturrådet om støtte til videre prøvedrift for BEK og TEKS med stor begeistring, sier daglig leder Janne Stang Dahl, som ellers mener at det på den elektronisk baserte arenaen skjer mye interessant over hele landet. - Det elektroniske kunstfeltet er et dynamisk og ustabilt felt - og evnen til å kunne endre seg raskt er et av de viktigste kravene og utfordringene feltet kan stille til seg selv, sier hun i dette intervjuet.

Kunstmusikk

Av Arvid Skancke-Knutsen

— Kulturrådet har gjort et viktig arbeid for det elektroniske kunstfeltet i Norge, mener Stang Dahl, som tidligere var daglig leder for Ny Musikk. – Det elektroniske kunstfeltet er under sterk utvikling, samtidig som elektronikk har blitt en selvfølgelig del av kunstfeltet – og samfunnsutviklingen generelt. Tilveksten av elektroniske kunstsentre i ulike deler av landet, faglig satsing på nye medier ved Kunsthøgskolen og et aktivt produksjons- forsknings- og formidlingsmiljø, gir utslag i interessante produksjoner og nye formidlingsformer av tverrfaglig karakter.

— Teknologien og kunstfeltet endres hurtig, mener Stang Dahl, som fortsetter: – Det elektroniske kunstfeltet skaper stadig nye utfordringer og problemstillinger, og PNEK forsøker å være aktiv i diskusjonen med å finne nye modeller for ressursforvaltning i feltet. Tverrfaglig samarbeid og nye produksjonsformer er noen av de temaer som opptar nettverket i dag.

Ballade har bedt PNEK-lederen fortelle litt mer om de to sentrene som i går fikk til sammen en million kroner i støtte fra Norsk kulturråd.

— BEK, Bergen senter for elektroniske kunst, ble etablert i 2000 og har mottatt tilskudd til prøvevirksomhet fra Norsk kulturråd siden da. Dette er en type tilskudd som bare blir gitt over et begrenset tidsrom, og Norsk kulturråd signaliserte i 2002 at det kunne være siste året. At BEK får tilskudd også i 2003 er derfor svært svært gledelig. Samtidig har Norsk kulturråd nå signalisert at BEK – naturlig nok – ikke kan påregne slikt tilskudd fra neste år. BEK har derfor søkt om å komme inn på statsbudsjettet på samme post som Atelier Nord og NoTAM fra neste år, og vil være avhengig av at det skjer for å kunne drive videre virksomhet. For øvrig har BEK mottatt prosjektmidler via KNYT (Kulturrådet, Kunst og ny teknologi) til et prosjekt inn under Quartfestivalen, samt det tverrfaglige musikk/dans/elektronikk/video-prosjektet Hack.

BEK mottok 600 000 i støtte for 2003, mens søsterorganisasjonen Trondheim Elektroniske Kunstsenter fikk 400 000 kroner til fortsatt drift.

— TEKS ble etablert i 2002, og mottar tilskudd til prøvevirksomhet for første gang nå i 2003, forteller Stang Dahl. – De mottok støtte i 2002 også, men denne støtten gikk ikke direkte inn i prøvedriftsordningen, men var til tekniske investeringer. At TEKS mottar tilskudd til prøvevirksomhet nå i 2003 er svært viktig for å fortsette oppbyggingen av TEKS, og tilsagnet er selvsagt mottatt med stor glede. Tilskuddet gjør TEKS levedyktig, og gir en mulighet til å fortsette utbygging av nettverket og kompetanseheving innen elektronisk kunstregionen. TEKS skal ha styremøte neste uke der tilskudd og føringer av anvendelsen for dette skal behandles. TEKS har per i dag ikke gått gjennom tilsagnsbrevet, og kan derfor ikke uttale seg om føringer mht tilskuddet fra Kulturrådets side, men det er en lettet og positiv stemning i Trondheim nå. Det er også verdt å merke seg at TEKS har mottatt prosjektstøtte via KNYT til deres store satsing Trondheim Matchmaking – et tverrfaglig prosjekt
som i år vil være en festival som strekker seg over tre dager.

Janne Stang Dahl mener at det elektroniske kunstfeltet er i godt driv, og i ferd med å finne fotfeste flere steder i landet.

— Det skjer mye interessant i hele landet, ja. Blant annet er ioLAB i Stavanger i ferd med å etablere et tverrfaglig nettverk i samarbeid med bl.a. TOU-scenen og Localmotives. Dessuten er det også svært stor aktivitet blant mange enkeltkunstnere og aktører, samt med en rekke enkeltprosjekter i hele landet. Det elektroniske kunstfeltet er et dynamisk og ustabilt felt – og evnen til å kunne endre seg raskt er et av de viktigste kravene og utfordringene feltet kan stille til seg selv.

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.

Flere saker
– Det er skummelt å dele. Men enda skumlere å la være

– Det er skummelt å dele. Men enda skumlere å la være

Ragnhild og graver dypt i de rå og ærlige følelsene som driver oss alle. Med sitt kommende album Might as Well Just Cause a Scene tar hun oss med inn i kjærlighetssorgens mørkeste rom.

Musikklivets grunnmur smuldrer

Musikklivets grunnmur smuldrer

INNLEGG: Når helårsarrangører forsvinner og utdanningene vokser, blir musikerlivet et lappeteppe av tilfeldige oppdrag. Det er en kulturpolitikk uten bærekraft, skriver Anderz Døving i organisasjonen Klassisk.

–  Vi lever i en musikalsk gullalder, som ingen får høre om

–  Vi lever i en musikalsk gullalder, som ingen får høre om

Johan Hauknes i salt peanuts* etterlyser engasjement, strategi og en presse som faktisk følger med.

Jon Balke: Musikkens rolle og kraft i samfunnet

Jon Balke: Musikkens rolle og kraft i samfunnet

KRONIKK: Musikk er like grunnleggende som mat og vann, skriver Jon Balke. Her viser han til historien om den kjente cellisten Karim Wasfi, som spiller i ruinene etter katastrofer.

Ballade video: Klovner i kamp

Ballade video: Klovner i kamp

Ut på veien med Sassy 009, Mikoo, Date of Birth, Sara Fjeldvær, Anna of the North, The Orchestra!, Kåre Indrehus og White Trash Blues Band.

Årets kirkemusikalske høydepunkt er i gang

Årets kirkemusikalske høydepunkt er i gang

Onsdag 17.september åpner dørene til årets Bergen Kirkeautunnale. Opplev festivalen som utfordrer grensene for hva kirkemusikk kan være.

Se alle saker
Konserttips Oslo

Serier
Video
Radio