Lindemanprisen er en av Norges mest prestisjefylte musikkpriser. Prisen er på 150 000 kroner, og deles ut under en høytidelig markering i Lindemansalen på Norges musikkhøgskole i slutten av oktober, skriver Lindemanprisen i en pressemelding til Ballade.
-Veldig glad for dette, sier prisvinneren i en kommentar. Hun ser på tildelingen som en stor ære. – Jeg føler meg inkludert og sett, og er vel både ydmyk og beæret på samme tid, sier hun.
I 2020 har Grete Pedersen ledet Det Norske Solistkor i 30 år. Koret fyller 70 neste år, og har under Pedersens ledelse utviklet seg til å bli et kor i verdensklasse.

Det Norske Solistkor og dirigent Grete Pedersen (Foto: Knut Utler/Lindemans Legat)
– I tillegg har Grete Pedersens arbeid styrket korsangens posisjon og betydning. Som inspirator for komponistene har hun dessuten bidratt til nye og betydelige verk i korrepertoaret, heter det i begrunnelsen for pristildelingen.
Styreleder i Lindemans Legat, Einar Solbu, mener Pedersen er en svært verdig prisvinner.
-Hun får prisen som utøver. Men hun kunne like gjerne ha fått den som pedagog – som professor ved Norges musikkhøgskole eller som lærer ved mesterklasser rundt om i verden. Den høye kvaliteten på norske kordirigenter i dag skyldes ikke minst henne, sier Solbu.
Om prisvinneren sies det ellers at «hun er nysgjerrig og utforskende, og med en sjeldent stor bredde i repertoar. Hun behersker alt fra tidligmusikk til dagens avantgarde. I tillegg krysser hun grenser og danser gjerne mellom ulike genre, i samarbeide med musikere fra for eksempel jazz- eller folkemusikkmiljøet. Hun er fordomsfri når hun programmerer, og utfordrer stadig konvensjonene».
LES OGSÅ: Korklang frå ein annan vinkel
Det kan være vanskelig å måle effekten av Grete Pedersens innsats, men den har hatt store ringvirkninger, mener Lindemanprisen, som i pressemeldingen peker på at Pedersen også har tatt del i utviklingen av flere blant dagens fremste norske solister: sangere som Audun Iversen, Lise Davidsen, Johannes Weisser, Tora Augestad og Marianne Beate Kielland har alle trådt sine sko i Solistkoret.
Styreleder i Solistkoret, Knut Olav Åmås, har sagt dette om prisvinneren: «Grete Pedersen har sammen med sangerne bidratt til å gjøre Solistkoret til et stadig bedre kor. Modellen med profesjonelle solister som bruker mye av sin tid sammen i et kor, er unik. Pedersen bidrar til å gjøre Solistkoret til «Hele Norges kor», samtidig som det holder høy internasjonal klasse».
Grete Pedersen har fått en rekke priser for sitt arbeid. I tillegg er hun nominert til Nordisk Råds musikkpris i 2019. Hvem som får den prisen blir offentliggjort og delt ut 29. oktober, fire dager etter at Pedersen mottar Lindemanprisen.

Vinner av De Unges Lindemanpris 2019, Maria Angelika Carlsen (Foto: Knut Utler/Lindemanprisen)
Vinneren av Lindemanprisen utpeker mottakeren av De Unges Lindemanpris, en pris som er på 50 000 kroner. De Unges Lindemanpris for 2019 går til fiolinisten Maria Angelika Carlsen, som er kunstnerisk leder i Ensemble Allegria og gruppeleder i Oslo Filharmoniske Orkester.
Les mer om Grete Pedersen her, og om Det Norske Solistkor her.

Terje Boye Hansen er død
Dirigent Terje Boye Hansen sovnet stille inn om morgenen onsdag 5. november etter lengre tids kreftsykdom.

Et sonisk postkort av Oslo
Trikken, måkeskrikene og pulsen fra Oslos gater danner grunnlaget for Sound of the City, som viser hvordan vi kan knytte en relasjon til en by med ørene.

Bugges boikott
Verdens kriger og konflikter setter både offisiell og personlig kulturboikott på agendaen. Ballade møtte den bereiste jazzpianisten Bugge Wesseltoft til en prat om dette – i Tyrkia.

Ballade video: Knask eller knep
Vi banker på dørene med Seigmen, Jørgen Nordeng med Torgeir Waldemar, Nonne x 2, Nothing Personal x 2, MIIA og Gothminister.

Ragnhild Godal ny sjef for Hilmarfestivalen
– Hilmarfestivalen beveger seg i spenningsfeltet mellom arv og fornyelse, kan det bli bedre?

Heim i Oslo World: – Ringverknadane er ganske massive
– Du er avhengig av eit sterkt kulturliv i landet du bur i for å ha eit godt liv. Gjennom 20 år har Alexandra Archetti Stølen gjort sitt for akkurat det – i Oslo World.






































