Kopinor beskriver seg selv som «et interesseorgan for organisasjoner som representerer rettighetshavere til opphavsrettslig beskyttede verk som er gjenstand for kopiering og andre former for sekundær bruk».
Denne organisasjonen skal nå sørge for at det skal svi å ikke følge reglene for opphavsrett når man snekrer nettsider. Kopinor har tatt kontakt med 58 nettsteder, som har fått ti dagers frist til å fjerne det materiale som organisasjonen mener er omfattet av opphavsretten. Hvis kravet ikke etterkommes, hentes advokatene inn.
Langvarig kampanje
— Vi har egentlig holdt på med å sende brev til nettsteder som bryter loven helt siden 1995. Men en del av dem som ble kontaktet har gitt blaffen. Så etter ønske fra rettighetshaverne har vi økt trykket. Om en uke vet vi om vi må forfølge innehaverne av disse nettstedene rettslig, sier John-Willy Rudolph, administrerende direktør i Kopinor.
Rudolph avviser at det skulle være en overreaksjon å true med advokat.
— I Danmark pågår det en lignende kampanje, men der får folk bare regninger rett i posten. Og inkasso hvis regningene ikke blir betalt, sier Rudolph.
Kopinor-direktøren mener det er viktig å statuere eksempler for å bevisstgjøre publikum om hvilke regler som gjelder. Og at dette er særlig viktig i en tid der ny teknologi blir utbredt.
Må ha samtykke før bruk
— Vi er i en teknologisk overgangsfase. Det kommer nå systemer der du kan kjøpe verk, eller f.eks. besifrede sangtekster, enkeltvis mot betaling. I en slik overgangsperidode må man ganske enkelt si at åndsverksloven fremdeles gjelder. Og loven krever at du skal ha samtykke for å bruke materiale.
— For det andre er Internett et sterkt medium. Man kan forsvare seg med at det man legger ut på hjemmsiden sin bare er til bruk for en liten gruppe kompiser, men stikkordet her er søkemotorer. Det er en enkel sak å søke seg fram til det du har lagt ut. Dette gjør at det å legge ut på nettet må ses som offentliggjøring. Slik det er i dag, syndes det ikke bare mot opphavsretten, men også mot ideelle rettigheter. Dette skjer ved at forfatter eller komponists navn uteblir eller oppgis feil, og tekster gjengis feil, sier Rudolph.
Kopinor-direktøren sier seg likevel enig i at offentliggjøring av tekster kan være med på å styrke en musikers posisjon og popularitet, og slik føre til økt platesalg og konsertbesøk.
— Jo, dette er klart, og derfor har vi tilbudt dem vi har tatt kontakt med å hjelpe dem med å klarere rettighetene, sier Rudolph.

– Det er skummelt å dele. Men enda skumlere å la være
Ragnhild og graver dypt i de rå og ærlige følelsene som driver oss alle. Med sitt kommende album Might as Well Just Cause a Scene tar hun oss med inn i kjærlighetssorgens mørkeste rom.

Musikklivets grunnmur smuldrer
INNLEGG: Når helårsarrangører forsvinner og utdanningene vokser, blir musikerlivet et lappeteppe av tilfeldige oppdrag. Det er en kulturpolitikk uten bærekraft, skriver Anderz Døving i organisasjonen Klassisk.

– Vi lever i en musikalsk gullalder, som ingen får høre om
Johan Hauknes i salt peanuts* etterlyser engasjement, strategi og en presse som faktisk følger med.

Jon Balke: Musikkens rolle og kraft i samfunnet
KRONIKK: Musikk er like grunnleggende som mat og vann, skriver Jon Balke. Her viser han til historien om den kjente cellisten Karim Wasfi, som spiller i ruinene etter katastrofer.

Ballade video: Klovner i kamp
Ut på veien med Sassy 009, Mikoo, Date of Birth, Sara Fjeldvær, Anna of the North, The Orchestra!, Kåre Indrehus og White Trash Blues Band.

Årets kirkemusikalske høydepunkt er i gang
Onsdag 17.september åpner dørene til årets Bergen Kirkeautunnale. Opplev festivalen som utfordrer grensene for hva kirkemusikk kan være.