Onsdag denne uken arrangerte Author’s Grop og forbrukerorganisasjonen BEUC et felles seminar i EU-parlamentet. Målet med arrangementet var gjennom en felles plattform å vise forbrukenes og opphavspersonens sammenfallende interesser, også i en digital verden, melder SKAP.
– Det som er dårlig for forbrukerne er dårlig for opphavspersonene, og motsatt. Vi er ikke bare viktigst i næringskjeden vi er selve grunnlaget for den. Tar du bort dem som skaper musikken, eller lytteren, har du en næringskjede uten mening, sier Alfons Karabuda i SKAP til deres nettsider.
Karabuda fungerte som ordstyrer under seminaret, ettersom SKAP sitter med formannskapet i den europeiske organisasjonen for låtskrivere og komponister, ECSA.
– I mange år har forbrukere og opphavspersoner blitt fremstilt som to grupper med motstridende interesser. Dette er langt fra virkeligheten. De som skaper innhold og de som tar del i innholdet har samme interesse av en velfungerende lovgiving og transparent bransje,  mener han.
Karabuda peker på at den fortegnede virkelighetsbeskrivelsen kommer av de endrede forutsetningene som digitaliseringen av kulturnæringene har gitt. Disse har medført spørsmål om tilgjengelighet, rett til informasjon og umoderne betalingsmodeller, som så har skapt en polarisering mellom gruppene.
Historisk samarbeid
Det ble under møtet understreket at samarbeidet er historisk. Til stede var i tillegg til representanter for forbrukere og opphavspersoner, EU-tjenestemenn, parlamentarikere og representanter for kulturelle og kreative næringer.
Det var i alt tre paneldiskusjoner under seminaret. En av debattene tematiserte alt fra remikser til, brukergenerert innhold og hvordan sistnevnte skal betraktes i forhold til opphavsretten.
Transparens for alle  
En annen debatt stilte spørsmål rundt ytringsfrihet og rett til informasjon og kultur i den digitale verden tema. I det siste panelet handlet det om hvor forbrukernes penger tar veien i den digitale verdikjeden: og ifølge SKAP ble transparens etterlyst, både for forbrukere og opphavspersoner.
Det ble også vist til problematikken i konkurransen mellom lisensierte tjenester, dvs. slike som betaler opphavspersoner for bruk av deres verk, og senere lar tredjeparter laste opp ulisensiert materiale til tjenesten. Dette kan gjøres under Safe Harbour-unntakene i DMCA-lovgivingen.

Ballade video: Knask eller knep
Vi banker på dørene med Seigmen, Jørgen Nordeng med Torgeir Waldemar, Nonne x 2, Nothing Personal x 2, MIIA og Gothminister.

Ragnhild Godal ny sjef for Hilmarfestivalen
– Hilmarfestivalen beveger seg i spenningsfeltet mellom arv og fornyelse, kan det bli bedre?

Heim i Oslo World: – Ringverknadane er ganske massive
– Du er avhengig av eit sterkt kulturliv i landet du bur i for å ha eit godt liv. Gjennom 20 år har Alexandra Archetti Stølen gjort sitt for akkurat det – i Oslo World.

– Du må være skamløs
Fra punkfanziner på Blitz til redaksjonen i Aftenposten: Nazneen Khan-Østrem har erfart musikkjournalistikken fra innsiden. Nå ser hun tilbake på sin tid som polemisk skribent – og frem mot et felt hun mener trenger mer mangfold, mer galskap og langt flere som tør å være en skikkelig «pain in the ass».

Høstfest og heder til musikkskaperne
NOPA-prisene 2025 ble delt ut mandag kveld, der hedersprisen gikk til Åge & Sambandet, Sverre Indris Joner ble utropt som årets opphaver og Sanyu Christine Nsubuga fikk den gjeve tekstprisen.

– Gode tekster går aldri ut på dato
Norsk Viseforum feirer 50 år med utsolgt jubileumskonsert på Gamle Logen.













































