Av Arvid Skancke-Knutsen, redaktør, Ballade.no
Vi i Ballade er meget fornøyde over disse oppmuntrende tallene, som vel viser at vår blanding av stoff om smalt og bredt, bransje- og kulturstoff ser ut til å fenge. Mer enn en million treff per måned er svært oppmuntrende tall for en nettavis som beskjeftiger seg med kultur – og attpåtil ett spesifikt felt av kulturen.
I disse dager setter Ballade-redaksjonen inn store ressurser på å dekke Ultima 2002 best mulig. I løpet av de kommende ti dagene skal du kunne få lese både intervjuer, anmeldelser og artikler rundt Norges kanskje aller viktigste musikkfestival, der vi fortløpende skal forsøke å sette søkelyset på noe av det mangfoldet som Ultima representerer. Det betyr selvsagt også at vi åpner opp for debatt rundt selve festivalen, når det kommer innspill som det til komponist Ragnar Söderlind mandag.
Denne saken er for øvrig tatt videre i Dagsavisen de siste par dagene. Dagsavisen ga også ut et eget bilag til festivalen denne uken. I dag, da Ultima 2003 tar offisielt til, finner vi ellers at morgennummeret til Aftenposten har satt av en hel side til festivalen, mens Dagbladet varter opp med en halv side i sin kulturseksjon. I Norges største avis, VG, finner vi derimot ikke ett eneste ord om festivalen – ikke en gang i notisform. Vi regner med at VG kommer sterkere tilbake underveis, men ser ikke helt bort fra at slike prioteringer også kan være en medvirkende forklaring på at det synes å være et genuint behov for nettsteder som Ballade.
Ellers er det antagelig saken om påstått tuskhandel med plater som har dratt mange lesere den siste tiden. Som i tilfellet med Söderlinds Ultima-kritikk, er det vår redaksjonelle plikt å skrive også om slike saker – samme hvor ubehagelige de måtte fortone seg for de berørte parter. Vi vil gjerne understreke at intervjuet vi i dag bringer med Peter Gjerstad, der han detaljert gjør rede for hvordan byttehandelen har foregått, er basert på forhold som ligger noen år tilbake i tid. Vi krysser derfor fingrene for at platebransjen allerede har tatt de skritt som er nødvendige i forhold til denne praksisen, som nok dessverre i manges øyne stiller deler av platebransjen i et noe uheldig lys. Forhåpentlig vil denne saken ende opp som et spørsmål om «moral, og ikke juss», for å vri på et utsagn Tore Hansen i Norsk Artistforbund kom med tidligere i denne uken.
Men først og fremst er vi i Norsk Musikkinformasjon utrolig glade for den tilliten som dere lesere viser oss ved stadig å komme innom sidene våre.

– Ballade er et sted hvor journalistiske prinsipper teller
I et kvart århundre har Ballade.no åpnet rom for stemmer som sjelden høres, og løftet blikket mot det som ofte faller utenfor. Slik ble magasinet et arkiv, en skole – og et frirom.

Øystein Strand er ny direktør for Kulturdirektoratet
Strand har bred erfaring fra kulturforvaltning og -byråkrati og som kulturleder, og går fra KORO – kunst i offentlige rom til landets største kulturinstitusjon.

Det var en gang en kantor
ESSAY: Hva står på spill når det er krise i kirkemusikken? Hva vil skje med kantoren i åra som kommer? Prest og scenekunstner Margrete Kvalbein lar glimt fra Haldens kirkemusikalske liv kaste lys over sakene.

Kommer AI-musikk snart ut på vinyl?
KRONIKK: Vi kan ikke skru tiden tilbake. Men av hensyn til vår kultur, menneskelighet og rettferdighet må vi sette mye tydeligere begrensinger på AI enn hva vi har nå, skriver musiker, låtskriver og filmskaper Henning Andersen.

Fra kull til kultur
Longyearbyen har vært i en gradvis omstilling fra gruvedrift til et bredere næringsliv, der turisme, forskning og kultur nå står sentralt. Hvordan står det til med musikken i dag, og fremover, 78 grader nord?

Storbekkens Musikkpris 2025 til Ånon Egeland
Årets utmerkelse går til en bauta innen folkemusikkmiljøet, sier juryen, som overrekker prisen til musiker og pedagog Ånon Egeland på Riksscenen 25. oktober.