— Det gikk jo over all forventning, sier Lars om året som har gått. – Vi hadde timingen på vår side, fordi folk var klare for ordentlig hip hop på norsk, samtidig som vi slapp å dra hele lasset alene. For utenforstående kan den såkalte norskbølgen kanskje virke som noe som skjedde over natta, men i virkeligheten har jo folk som Apollo, Pen Jakke, Gatas Parlament og oss jobbet med dette i årevis. Og så gjorde vi hele tiden ting på vår egen måte, dels ut fra nødvendighet, og dels fordi vi ville ha det sånn.
Tungtvann hadde gitt ut EPen “Ubudne Gjesta” på eget selskap. Den uavhengige utgivelsen ble etter hvert hovedlydsporet til mangt et mildt utagerende nachspiel, og duoen ble snart spurt om å bli på fjorårets by:Larm-arrangement.
— For oss var det spesielt kult å opptre på by:Larm i fjor, fordi det ble nok et eksempel på at vi fikk gjort ting på vår egen måte. Det var ikke sånn at vi sendte inn en demo og spurte pent om å få være med å spille – det var by:Larm selv som kom til oss og ba oss med, noe som gjorde det ekstra okay å delta. Jeg husker i hvert fall godt at det ble skikkelig kul stemning under den konserten.
Tungtvann har for lengst bevist at nordnorsk egner seg glimrende til breiale meldinger i hip hop-drakt. Og Lars ser poenget med at mange nordnorske artister gjennom tidene har vært flinke til å snappe opp internasjonale impulser på et tidlig stadium og gjøre noe eget ut av det.
— Jeg kommer fra Harstad, og har vært relativt ofte i Tromsø. Det har aldri vært noe spesielt stort hip hop-miljø der, men det har alltid vært en by som er veldig åpen for ny musikk og nye impulser, og med mye bra DJ´er. For artister kan det godt være en fordel å komme fra en mindre plass, fordi man får tid til fokusere på en egenart. Om du kommer fra et lite miljø, er du rett og slett nødt til å jobbe mer.
I tiden fremover vil Tungtvann spille en god del ute, og begynne forberedelsene på et nytt album. I tillegg har de startet sitt eget bookingbyrå, Tornado, og vil bruke mye tid på å få det skikkelig på skinnene. Også slik kan de stå som et eksempel på den nye selvtilliten som preger norske artister om dagen.
— Det er et jo fullt mulig å få til noe egenartet i de større byene også, slik Tellé i Bergen er ett eksempel på. Eller se på Tommy Tee, som har holdt på i over et tiår, og nå er i en posisjon der han leverer beats til virkelig kjente navn i utlandet. Det går nemlig an å fikse ting fra vesle Norge også.

Ballade video: Signaler fra det ytre rom
Ekstra stor utgave med Anne Sandøy, Misty Coast, Oakland Rain. Luke Elliot, Lonely Crowd, Geir Sundstøl, Thea Wang, Tomora, Marqide, Ea Othilde, Les Faux Coupes og Vreid.

Warner, Sony og Universal har inngått KI-avtaler: Hva betyr det for norske musikere?
INNLEGG: Skal det etableres et rettferdig og bærekraftig system må det skje gjennom tydelige europeiske rammer. Kollektiv forvaltning sikrer samtykke og rimelig vederlag for alle musikkskapere, ikke bare de med store amerikanske forlagsavtaler, skriver Willy Martinsen i Tono.

Idyllen slår sprekker
Bitter strid mellom eierne av Idyllfestivalen i Fredrikstad, som møtes i Oslo tingrett denne uken.

Dette sier kunnskapsdepartementet om musikk hos lærere
Regjeringsutvalget vil ha musikk tilbake i lærernes obligatoriske utdanning.

– Musikk i skolefagene er en underutnytta ressurs
Regjeringsutvalget vil ha musikk tilbake i lærernes obligatoriske utdanning.

Med Tuvaband ned under vannskorpa
2025 ble det store drømmepopåret. Bli med ut å svømme, i Tuvas klang!














































