I september ga Vibeke Saugestad ut sin solodebut. Albumet «Into the Shimmering» lå an til å bli en solid suksess. Saugestad nyter et ry som norsk rocks førstedame basert på bakgrunn i Weld, og har også etablert seg gjennom god suksess med prosjektet Thinkerbell sammen med Mercury Motors-medlemmet Jørn Christensen. Likevel er hun fremdeles ung nok til å være fjortisidol om det skulle trengs.
Det knyttet seg sterke forventninger til solodebuten, ikke minst fra medias side. Det var vanskelig å lese i Norge uten å lese om Vibeke Saugestad. Selv Saugestads potensial som sikleobjekt ble utnyttet gjennom stilige fotoserier for magasiner som Café og Mann. Da Into the Shimmering i tillegg var en solid plate og fikk kritikker deretter, så ting ut til å være i boks.
Men «Into the Shimmering» solgte bare ikke. Så langt har bare 2000 eksemplarer av platen krysset norske platedisker. Ballade spør hva som skjedde.
Jørgen Bratlie fra Sony Music Norges norskavdeling svarer.
— Markedet i dag er veldig rart. Folk er ikke fans på samme måte som før, de er ikke like trofaste. Og det er mange faktorer som skal klaffe. Saugestad fikk mye omtale i media, som synes hun er interessant, men radio var ikke enige i dette tilfellet. Og radiospilling spiller mye inn. Vi fikk null radiospilling på førstesingelen. På den andre fikk vi hyggelig med spilling, men timingen ble feil – det var for sent, sier Bratlie.
I Faro-Journalen ved utgivelsen i september oppga Sony et salgsmål på 10,000 eksemplarer i «Fase 1». Noe som betyr at det var lagt langt større planer for Vibeke Saugestad.
— «Into The Shimmering» solgte rundt 2000. For en debutartist er ikke det så verst. De fleste av lanseringene vår selger mindre enn forventet, det er ikke noen fasit for hva som skal treffe. Det kan være at interessen for denne typen musikk er i en liten bølgedal, spekulerer Bratlie.
Bratlie mener gode anmeldelser er viktige, men ikke avgjørende. Dog påpeker han at «det koster mye penger å selge en slakt». Og han understreker at det er interessant for Sony å fortsette å satse på Saugestad selv om de umiddelbare salgsmålene ikke ble nådd i denne omgangen.
— Fordi Vibeke er en artist vi er stolte av å ha. Og selvfølgelig fordi vi tror at vi kan selge plater med henne. Den plata kom ikke nå, men kanskje neste gang. Når man finner en artist med talent, må man ha is i magen, sier Bratlie.

– Det er skummelt å dele. Men enda skumlere å la være
Ragnhild og graver dypt i de rå og ærlige følelsene som driver oss alle. Med sitt kommende album Might as Well Just Cause a Scene tar hun oss med inn i kjærlighetssorgens mørkeste rom.

Musikklivets grunnmur smuldrer
INNLEGG: Når helårsarrangører forsvinner og utdanningene vokser, blir musikerlivet et lappeteppe av tilfeldige oppdrag. Det er en kulturpolitikk uten bærekraft, skriver Anderz Døving i organisasjonen Klassisk.

– Vi lever i en musikalsk gullalder, som ingen får høre om
Johan Hauknes i salt peanuts* etterlyser engasjement, strategi og en presse som faktisk følger med.

Jon Balke: Musikkens rolle og kraft i samfunnet
KRONIKK: Musikk er like grunnleggende som mat og vann, skriver Jon Balke. Her viser han til historien om den kjente cellisten Karim Wasfi, som spiller i ruinene etter katastrofer.

Ballade video: Klovner i kamp
Ut på veien med Sassy 009, Mikoo, Date of Birth, Sara Fjeldvær, Anna of the North, The Orchestra!, Kåre Indrehus og White Trash Blues Band.

Årets kirkemusikalske høydepunkt er i gang
Onsdag 17.september åpner dørene til årets Bergen Kirkeautunnale. Opplev festivalen som utfordrer grensene for hva kirkemusikk kan være.