Vibeke Saugestad

Når plater ikke selger

Artisten har levert en solid plate. Anmelderne gir tommelen opp. Medieomtalen er massiv. Men salget uteblir. Hva skjer når en plate ikke selger som forventet? Ballade har prøvd å finne det ut – blant annet gjennom eksempelet med Vibeke Saugestads «Into The Shimmering».

Kalender

Västanå Sessions

02/08/2024 Kl. 18:00

Hopalong AKA i bakgården på Folk

03/08/2024 Kl. 19:00

Oslo

Féile Oslo 2024

15/08/2024 Kl. 19:00

Oslo

Féile Oslo 2024 åpningskonsert

15/08/2024 Kl. 19:00

Oslo

I september ga Vibeke Saugestad ut sin solodebut. Albumet «Into the Shimmering» lå an til å bli en solid suksess. Saugestad nyter et ry som norsk rocks førstedame basert på bakgrunn i Weld, og har også etablert seg gjennom god suksess med prosjektet Thinkerbell sammen med Mercury Motors-medlemmet Jørn Christensen. Likevel er hun fremdeles ung nok til å være fjortisidol om det skulle trengs.

Det knyttet seg sterke forventninger til solodebuten, ikke minst fra medias side. Det var vanskelig å lese i Norge uten å lese om Vibeke Saugestad. Selv Saugestads potensial som sikleobjekt ble utnyttet gjennom stilige fotoserier for magasiner som Café og Mann. Da Into the Shimmering i tillegg var en solid plate og fikk kritikker deretter, så ting ut til å være i boks.

Men «Into the Shimmering» solgte bare ikke. Så langt har bare 2000 eksemplarer av platen krysset norske platedisker. Ballade spør hva som skjedde.

Jørgen Bratlie fra Sony Music Norges norskavdeling svarer.

— Markedet i dag er veldig rart. Folk er ikke fans på samme måte som før, de er ikke like trofaste. Og det er mange faktorer som skal klaffe. Saugestad fikk mye omtale i media, som synes hun er interessant, men radio var ikke enige i dette tilfellet. Og radiospilling spiller mye inn. Vi fikk null radiospilling på førstesingelen. På den andre fikk vi hyggelig med spilling, men timingen ble feil – det var for sent, sier Bratlie.

I Faro-Journalen ved utgivelsen i september oppga Sony et salgsmål på 10,000 eksemplarer i «Fase 1». Noe som betyr at det var lagt langt større planer for Vibeke Saugestad.

— «Into The Shimmering» solgte rundt 2000. For en debutartist er ikke det så verst. De fleste av lanseringene vår selger mindre enn forventet, det er ikke noen fasit for hva som skal treffe. Det kan være at interessen for denne typen musikk er i en liten bølgedal, spekulerer Bratlie.

Bratlie mener gode anmeldelser er viktige, men ikke avgjørende. Dog påpeker han at «det koster mye penger å selge en slakt». Og han understreker at det er interessant for Sony å fortsette å satse på Saugestad selv om de umiddelbare salgsmålene ikke ble nådd i denne omgangen.

— Fordi Vibeke er en artist vi er stolte av å ha. Og selvfølgelig fordi vi tror at vi kan selge plater med henne. Den plata kom ikke nå, men kanskje neste gang. Når man finner en artist med talent, må man ha is i magen, sier Bratlie.

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.