Susanne Lundengs spill er rotfestet i den nordlandske folkemusikken, en tradisjon som var ukjent for de fleste. Allerede som lita jente i Bodø fikk hun treffe de gamle spellmennene fra Salten og Lofoten. Hun møtte dem på spellemannsstevner, og blei med på dansespilling og dro ellers på besøk og fikk høre og lære mer. » Du må spell på din måte , og ikke som oss gamlingan» kunne de spøkefullt kommentere. Det ga henne friheten; muligheten til å utvikle sitt eget formspråk. Samtidig som hun skulle bære arven videre etter dem.
I tillegg til å være soloutøver har Susanne i stor grad samarbeidet med andre musikere fra andre sjangrer, og har gjerne brukt kvartettformatet i sine band. Musikerne har fått mulighet og rom til å sette sitt tydelige preg på uttrykket, hvor arrangementene er bygd opp rundt Susannes klang, tonalitet og rytmikk.
På de to siste albumene ,Vals til den røde fela og Forunderlig ferd (Kirkelig Kulturverksted), har hun komponert store deler av musikken selv. Lundeng kombinerer karaktertrekk fra den tradisjonelle nordlandske folkemusikken, med hennes eget nyskapende formspråk, med islett av elementer fra rock, jazz, samtidsmusikk og andre nasjoners folkemusikk. I tillegg arbeider hun med vokale uttrykksformer. Lundeng bruker tradisjonen som basis for utviklingen av sitt eget musikalske språk, som spesielt i scenedrakt fremstår som intenst, kraftfullt og tilgjengelig.
Juryen for Alfred Toepfer Stiftungs Europapris for folkekunst la vekt på nettopp dette, da de nylig tildelte Lundeng denne prestisjetunge prisen. I juryens begrunnelse sto det blant annet:
«Det internasjonale kuratorium til stiftelsen har gitt Susanne Lundeng prisen for utviklingen av en egen, umiskjennelig musikalsk uttrykksform, som fascinerer mange mennesker både i Norge og utlandet. Kunstneren behersker sin regionale tradisjon på en spesiell måte. Komposisjonene har røttene sine dypt i den tradisjonelle musikken i Nord-Norge, og er samtidig inspirert av klassikk, jazz og rock. Denne syntesen av tradisjon og moderne, kjent regionalt og internasjonalt, har Susanne Lundeng gitt en musikalsk kraft som gir basis til en ‘ny folkemusikk‘».
Lundengs band består av Bjørn Andor Drage (tangenter), Håvar Bendiksen (gitarer og trekkspill) og Arnfinn Bergrabb (trommer og perkusjon)
Fabrikken ligger i Nedre Gate 7, dørene åpner klokken 2000. Konserten er arrangert av OsloFOLK

Terje Boye Hansen er død
Dirigent Terje Boye Hansen sovnet stille inn om morgenen onsdag 5. november etter lengre tids kreftsykdom.

Et sonisk postkort av Oslo
Trikken, måkeskrikene og pulsen fra Oslos gater danner grunnlaget for Sound of the City, som viser hvordan vi kan knytte en relasjon til en by med ørene.

Bugges boikott
Verdens kriger og konflikter setter både offisiell og personlig kulturboikott på agendaen. Ballade møtte den bereiste jazzpianisten Bugge Wesseltoft til en prat om dette – i Tyrkia.

Ballade video: Knask eller knep
Vi banker på dørene med Seigmen, Jørgen Nordeng med Torgeir Waldemar, Nonne x 2, Nothing Personal x 2, MIIA og Gothminister.

Ragnhild Godal ny sjef for Hilmarfestivalen
– Hilmarfestivalen beveger seg i spenningsfeltet mellom arv og fornyelse, kan det bli bedre?

Heim i Oslo World: – Ringverknadane er ganske massive
– Du er avhengig av eit sterkt kulturliv i landet du bur i for å ha eit godt liv. Gjennom 20 år har Alexandra Archetti Stølen gjort sitt for akkurat det – i Oslo World.






































