— Det er en kjensgjerning at dekningen av populærmusikken i NRK TV har en tendens til å falle mellom tre stoler, innrømmer Arild Erikstad, fagsjef for musikk i NRKs kulturavdeling.
— Musikkredaksjonen er dominert av medarbeidere som jobber med jazz, klassisk, verdensmusikk og folkemusikk, mens U-redaksjonen jobber mer med prosjekter. I tillegg har vi underholdningsavdelingen, som lager Topp 20, men som ikke har laget noe journalistisk musikkprogram.
Dekningen av populærmusikk gikk i oppløsning da U-redaksjonen ble lagt ned i 1999. Magasinprogrammer som «M», «Klubb Sju» og «Jazz og heavy» gikk inn i historien, og lot «Topp 20» råde grunnen alene. Slik er status fortsatt, men Erikstad forteller at det i kulturavdelingen er interesse for å starte et nytt program.
— Dekningen av pop og rock har vært ganske sporadisk i det siste, og vi ønsker oss en mer profilert sending. Vi er hele tiden på hugget for å få inn et slags musikkformat i sendeflaten, men kulturavdelingen fungerer i dag som et produksjonshus som leverer inn forslag om det vi ønsker å lage. Det er til syvende og sist NRK-ledelsen som avgjør hva som skal prioriteres og sendes, og det er trangt om plassen i sendeskjemaene. Det er faktisk ikke økonomien det står på, for et slikt musikkprogram er ikke voldsomt dyrt å produsere; problemet er sendetiden.
Erikstad ser for seg et pop/rock-magasin på NRK2 med en reprise på NRK1 sent på kvelden.
— Jeg tror det kommer, neppe til høsten, men kanskje til våren. Nå som det nåværende U-prosjektet legges ned til høsten, kan det godt hende dette blir en oppgave for U. Jeg vil i alle fall arbeide for at dette feltet blir dekket, lover Erikstad.
Erikstad sier at et slikt musikkprogram vil bli journalistisk basert, ikke på salgstall.
— Et slikt program må gå inn bak prosessene og markedsmekanismene i bransjen og fortelle hva som egentlig skjer. Men jeg er skeptisk til et program som utelukkende ser på interne forhold i musikkbransjen med et kritisk blikk. Programmet må også være kritisk til det musikalske innholdet, og presenterer det redaksjonen mener er det beste innen musikk, kombinert med gjester i studio, intervjuer og reportasjer.
I TV 2 derimot, er det ingen planer om å utvide kanalens musikkdekning.
— Vi har Hit40 i «Sone 2» på tirsdager, og utover det finnes det ingen umiddelbare planer om å lansere et nytt musikkprogram. I tillegg vil vi sende «Hit Awards» i september, og jobber med enkelte spesialprogrammer. Blant annet har vi en Backstreet Boys-dokumentar på trappene til sommeren, forteller Katrine Wergeland i TV 2s informasjonsavdeling.
— Men kommer det opp noen gode ideer om et musikkprogram vil vi så klart vurdere det.

Ballade video: Biff à la Niilas
Vi ser fillm med Sassy 009, Iris Caltwait, Emmerhoff & The Melancholy Babies, Les Dunes, Torgeir Waldemar, Anna Of The North, Neon Ion og Niilas.

Bjørn Eidsvåg utnevnt til St. Olavs Orden
Den folkekjære artisten blir kommandør av Den Kongelige Norske St. Olavs Orden for sitt fremragende musikalske virke.

Ballade og Ny Musikks visuelle historie: Kunstner Terje Roalkvams plakater og tidsskrift på utstilling
Sjelden anledning til å se norsk musikk- og magasinhistorie i grafisk form! Siste helg med utstilling av kunstner Terje Roalkvams plakat- og tidsskriftdesign 25. og 26. oktober.

NRKs musikkdekning: – Det handler ikke om nostalgi, det handler om ansvar
For mange har det vært sårt å se sentrale sjangerprogrammer forsvinne fra NRK, inkludert for programlederne selv. Etter en heftig debatt prøver radioprofilene selv å forstå hva som ligger bak – og hva som skjer videre.

En æra går mot slutten: Norske albumklassikere legges ned
11. januar 2026 tar Norske albumklassikere pause på ubestemt tid. På fem år har de gitt ut mer enn 1000 album og bøker.















































