Ballade har de siste dagene tatt opp savnet etter et tv-program som presenterer populærmusikk på en seriøs og kritisk måte. Et program der kvalitet, misjonering og reportasjer utgjør ryggraden, og ikke salgstall slik som i det eneste rendyrkede popmusikkprogrammet som faktisk fins; NRKs «Topp 20».
Vi har løsningen for kanaler som er utrygge på seertallene for et slikt musikkprogram: La kronprins Haakon Magnus være programleder. Kronprinsen har ved flere anledninger vist en bred kunnskap og interesse for populærmusikk i alle dens former, han har karisma, kan snakke for seg og trekker seere. Bare se på hans søster, Märtha Louise, og hennes suksess som eventyroppleser på NRK på tampen av fjoråret.
Slik holdningen er på toppen av våre tv-kanaler kan det virke som dette er den eneste løsningen. Der svensk tv har «Musikkbyrån», som overbeviser med solid journalistikk og stoffmessig bredde, blir dekningen av populærmusikk her på berget i beste fall sett på som en undergren av ungdomsunderholdningen.
I TV 2s informasjonsavdeling får vi opplyst at kanalens popmusikkdekning består av «Hit40» i ungdomsprogrammet «Sone 2» på tirsdager, at man skal sende «Hit Awards» til høsten og at det jobbes med spesialprogrammer, som en Backstreet Boys-dokumentar til sommeren.
Når skal en av våre tv-kanaler forstå at det finnes tre generasjoner potensielle seere med en glødende interesse for popmusikken? Når skal en av våre tv-kanaler gi oss et program som kan presentere tilbakeblikk på artister som Marvin Gaye, forklare hva hard house er og hvorfor det slår an og presentere et seriøst intervju med Dimmu Borgir? Og når skal en tv-kanal ta sjansen på å gi et slikt program en ok sendetid, og gi det tid til å utvikle seg og fange seere?
I NRKs kulturavdeling finnes det både vilje og interesse for å lage et slik magasinprogram, kunne fagsjef Arild Erikstad fortelle Ballade tidligere denne uka. Så får vi bare håpe at toppsjefene på Marienlyst kan sette av litt ressurser og sendetid til et slikt program, samtidig som programmet kan rulle og gå en periode slik at det i det minste får en sjanse til å feste seg hos seerne. Altfor ofte har vi sett at gode musikkprogrammer gjemmes bort bak obskur sendetid for så å tas av plakaten etter relativ kort tid.
I dag er interessen rundt norsk musikk stadig økende; hele 16 av platene på denne ukas utgave av VGs Topp 40-liste er fra norske artisters hånd. Samtidig er tv-kanalenes musikkdekning svakere enn på lenge. Tar noen av våre tv-kanaler utfordringen eller må vi vente på at Kronprinsen tar steget ned fra Slottet for å misjonere om sin musikkinteresse? Haakon Magnus er ikke den eneste musikkinteresserte her i landet, vet dere.

Salt i Oslo kan bli nødt til å stenge dørene
Myndighetene varsler full stopp av aktivitet innen 1. juli.

Derfor bør vi lære norsk folkemusikk og folkedans på voksenopplæringen
Det burde være flere arenaer for formidling av norsk folkemusikk og -dans i voksenopplæringen. Det er en super inngang til å lære språk, historie, kroppsspråk og sosiale koder – samtidig som det bygger fellesskap, skriver Ely Navarro i Stiftinga Hilmar Alexandersen.

Ballade video: Pyramider på Månen
Vi har det greit med Beharie, BLKSTD, Mayflower Madame, Din Våte Drøm, Vidar Furholt, Paulin Voss, Roar Dons og Naeon Teardrops.

Hvordan løfte kunstnerisk forskning fra marginalisering til vitenskapsdiskurs?
Er kunstnerisk forskning moden og klar for å tre inn i en vitenskapelig diskurs? Hvis ikke, er jeg redd den er på vei inn i en (muligens noe selvforskyldt) marginaliseringsprosess, skriver Henrik Holm.

Storsatsing på kultur i hele Norge: – Har du en god idé, vil vi høre fra deg, sier daglig leder i Kulturrom
Regjeringen styrker Kulturrom med hele 21 millioner kroner – det største tilskuddet siden oppstarten.

Tid og kunstnerliv: Korpsbevegelser
Akkurat som i 1989 er det like før det vil kry av uniformer, marsjhefter og bandolærer. Korpsbevegelser er å gjenta seg selv, år etter år. Gjentakelsene er tradisjon. Tradisjon er kultur. Kultur er musikk. Og musikk er korpsbevegelse.