Parental Advisory – Explicit Content. Metal, a genre prone to hate speech?
Det var den fulle tittelen på debatten Ballade og Inferno Music Conference arrangerte under fjorårets festival. Debatten trakk et stort publikum, og ble en av snakkisene fra seminarprogrammet med nokså frisk og heit stemning både i panelet og blant publikum.Ballade gjorde opptak av debatten, publisert i vår podkast, Ballade radio. Her kan du høre debatten på nytt, som et lite oppspark til årets Inferno i hovedstaden. (Se lenker under her til ulike lytteplattformer for podkast.)
Det sterke, internasjonale panelet bestod av Katy Irizarry fra Suspiria PR (US), Harald Fossberg fra RadiOrakel/Hærverk Forlag/Turbonecro (NO), Merle Doering fra byrået Catch 22 (DE) og Jackie Smit fra podkasten Into the Necrosphere (UK). Moderator var Guro Kleveland, redaktør av Ballade (NO).
I debatten ville vi utforske hvordan ståa er både her hjemme og internasjonalt når det gjelder musikk som politisk og sosialt statement, påvirkninger fra utlandet og hvordan hatefulle ytringer kobles til musikk eller er del av musikkens uttrykk og budskap. Har vi fått en ny, post-pandemisk understrøm av grupperinger der musikk har en identitets- og kulturbyggende rolle? Hvordan blir musikk – og metal spesielt – brukt av ulike organisasjoner og grupperinger? Handler det i så fall om musikken i det hele tatt? Hva gjør at uttrykk og ytringer blir hevdet som hatefulle, slik vi har sett i tilfeller innen både norsk og internasjonal metal, og hvordan kan vi best møte og håndtere dem? Er det for enkelt å kansellere noe som hatefullt eller krenkende? Hvor går grensene for sensur – og selvsensur – blant arrangører og band innen metalsjangeren? Hør panelets tanker og innspill!
Debatten ble støttet av Stiftelsen Fritt Ord.
English:
At Inferno 2024, Inferno Music Conference and Ballade hosted a debate on metal and hate speech in music, where we delved into the current state both domestically and internationally regarding music as a political and social statement, influences from abroad, and how hate speech is linked to music or is part of music’s expression and message. Have we got a new, post-pandemic undercurrent of groups where music plays an identity- and culture-building role? How is music – and metal specifically – utilized by various organizations and groups? Is it solely about the music at all? What prompts expressions and statements to be claimed as hateful, as we have seen in cases within both Norwegian and international metal scenes, and how can we best address and handle them? Is it too easy to dismiss something as hateful or offensive? Where do the boundaries of censorship – and self-censorship – lie among organizers and bands within the metal genre? Listen to the panel’s thoughts and perspectives!
The debate was supported by The Fritt Ord Foundation.

Ballade video: Vi løper for livet
25 år med Ballade på nett. Vi feirer med Meadows & IO, Emmerhoff & The Melancholy Babies, Yesterdaze, Fred Stranger, Susanna, Ea Othilde, Marthe Halvorsen og X-Pleasure.

Hva er komposisjon i dag?
INNLEGG: Hvis man tenker at komposisjon som metode er en øvelse i planlegging, konseptualisering, presisjon og abstraksjon, så er det ingenting verden trenger mer i dag, skriver komponist og førsteamanuensis Trond Reinholdtsen.

AI-musikk etter ett år med Suno: Slik rydder verktøyet i min egen musikkforståelse
KRONIKK: Det eneste som betyr noe i musikk nå er ditt unike ståsted og uttrykk, skriver musiker Anders Odden. Her tar han for seg positive og (alvorlig) negative sider av kunstig intelligens.

Solveig Wang: Et nesten åndelig perspektiv
INSPIRASJON: For keyboardisten Solveig Wang er inspirasjon vanskelig å definere, men likevel avgjørende for alt hun gjør, om det er med Fieh, Nothing Personal, Harald Lassen, Masåva eller Signe Marie Rustad – eller eget soloprosjekt.

– Ballade er et sted hvor journalistiske prinsipper teller
I et kvart århundre har Ballade.no åpnet rom for stemmer som sjelden høres, og løftet blikket mot det som ofte faller utenfor. Slik ble magasinet et arkiv, en skole – og et frirom.

Øystein Strand er ny direktør for Kulturdirektoratet
Strand har bred erfaring fra kulturforvaltning og -byråkrati og som kulturleder, og går fra KORO – kunst i offentlige rom til landets største kulturinstitusjon.