Av Jøran Rudi, daglig leder, NoTAM
Karin Rynander og Kristin Günther,
Dere får mene hva dere vil om lyddusjenes identitet.
Jeg ser ingen grunn til å stille spørsmålstegn ved dette, eller å kritisere dere for å søke offentlighet om meningene deres. Mitt tilsvar til dere i Dagbladet var nødvendig fordi dere tok dere friheten til å si at vi stjeler. Det er en anklage som jeg ikke aksepterer. Og når du, Kristin Günther, på oppdrag fra Rynander, dukket opp på åpningen av vår konferanse og på bøllete vis forsøkte å ødelegge den, så forstår du kanskje at vi tar til motmæle.
Dere har ingen rett til å påberope dere at deres kunstnerperspektiv er riktig, og at vårt er galt. Slik Larsson snubler innom i sitt innlegg, dreier dette seg om en kulturforskjell. (At Larsson kritiserer oss har trolig sin årsak i at han ikke kjenner verkets prosess eller helhet særlig godt, lytte- og remixrom iberegnet. Jeg vil derfor ikke svare på Larssons innlegg her, men bare si én ting: Det er verken latterliggjørende eller arrogant å si at man ikke stjeler. Rynander reiste ingen debatt – hun anklaget oss for tyveri.)
Jeg har aldri anklaget deg for tyveri, Karin Rynander, til tross for at du benytter samme tittel på ditt verk som en norsk komponist gjorde i 1993, og til tross for at konseptet med parabole reflektorer er kjent som nettopp klangdusj i Tyskland fra 70-tallet og fremover. Det kunne jeg har gjort, for å svare med samme mynt, men jeg gjør ikke det, nettopp fordi jeg respekterer den kulturforskjell som finnes oss i mellom. Jeg både liker og respekterer verket på Gardermoen, men det er innholdet jeg er opptatt av der, ikke leveringsmetoden.
Det får du i all anstendighet forstå.
Med vennlig hilsen
Jøran Rudi

– Det er skummelt å dele. Men enda skumlere å la være
Ragnhild og graver dypt i de rå og ærlige følelsene som driver oss alle. Med sitt kommende album Might as Well Just Cause a Scene tar hun oss med inn i kjærlighetssorgens mørkeste rom.

Musikklivets grunnmur smuldrer
INNLEGG: Når helårsarrangører forsvinner og utdanningene vokser, blir musikerlivet et lappeteppe av tilfeldige oppdrag. Det er en kulturpolitikk uten bærekraft, skriver Anderz Døving i organisasjonen Klassisk.

– Vi lever i en musikalsk gullalder, som ingen får høre om
Johan Hauknes i salt peanuts* etterlyser engasjement, strategi og en presse som faktisk følger med.

Jon Balke: Musikkens rolle og kraft i samfunnet
KRONIKK: Musikk er like grunnleggende som mat og vann, skriver Jon Balke. Her viser han til historien om den kjente cellisten Karim Wasfi, som spiller i ruinene etter katastrofer.

Ballade video: Klovner i kamp
Ut på veien med Sassy 009, Mikoo, Date of Birth, Sara Fjeldvær, Anna of the North, The Orchestra!, Kåre Indrehus og White Trash Blues Band.

Årets kirkemusikalske høydepunkt er i gang
Onsdag 17.september åpner dørene til årets Bergen Kirkeautunnale. Opplev festivalen som utfordrer grensene for hva kirkemusikk kan være.