Artist Anne Lise Frøkedal ledet en jury bestående av tidligere mottagere av prisen: Eivind Øygarden (Ivan Ave), Bård Linga fra Bokassa, Edvard Valberg fra Honningbarna og Ida Jenshus. Det skriver artistorganisasjonern GramArt i en pressemelding.
Juryen begrunner prisen til Fieh med blant annet at bandet «lager sofistikert og gjennomarbeidet musikk. De er livsbejaende og medrivende både på plate og på scenen. Med solid musikalsk håndverk og en stor dose spilleglede, har de dyrket frem sitt eget, markante sound og allerede nådd ut til mange med sine album og konserter. De turnerer vidt og bredt og er en fryd å se live – årets Bendiksenvinnere leverer et sjeldent godt samspill på et visuelt tydelig og oransje bakteppe. Et sylskarpt band som går opp i en høyere musikalsk enhet, noe som er enda mer imponerende tatt i betraktning antallet medlemmer.»
Frøkedal og co mener også at mottakerne av prisen har en betydelig rolle som forbilder – de er en sjelden blomst i den norske musikalske floraen, kompromissløse i sitt uttrykk viser de andre artister og musikere at SÅNN, sånn kan det også låte.
Arne Bendiksens talentpris er en gave fra Kulturdepartementet til norske artister, og formålet med prisen er å bidra til talentutvikling innen norsk populærmusikk. Prisen er på 100.000 kroner og deles ut for trettende gang i 2022.
Prisen er oppkalt etter Arne Bendiksen, nestor i norsk popmusikk. Bendiksen hadde stor innflytelse i norsk populærmusikk som sanger, låtskriver og plateprodusent. Prisen skal være et bidrag til en artist som allerede har kommet et stykke på vei i sin karriere, som enten har minst én kommersiell utgivelse eller konsertvirksomhet av et visst omfang å vise til. Bransjen, medlemmer av GramArt og andre kan nominere kandidater til prisen. En egen jury, med nestleder i GramArt styre, Anne Lise Frøkedal, som juryleder, har kåret vinneren blant fem nominerte.
Tidligere vinnere er Bokassa (2021), Emilie Nicolas (2020), Ivan Ave (2019), Ola Kvernberg (2018), Honningbarna (2017), Bow to Each Other (2016), Spidergawd (2015), Highasakite (2014), Monica Heldal (2013), Stein Torleif Bjella (2012), Ida Jenshus (2011) og Karpe Diem (2010).
Les også: So-Fie(h) velger seg Lars Vaular

– Ballade er et sted hvor journalistiske prinsipper teller
I et kvart århundre har Ballade.no åpnet rom for stemmer som sjelden høres, og løftet blikket mot det som ofte faller utenfor. Slik ble magasinet et arkiv, en skole – og et frirom.

Øystein Strand er ny direktør for Kulturdirektoratet
Strand har bred erfaring fra kulturforvaltning og -byråkrati og som kulturleder, og går fra KORO – kunst i offentlige rom til landets største kulturinstitusjon.

Det var en gang en kantor
ESSAY: Hva står på spill når det er krise i kirkemusikken? Hva vil skje med kantoren i åra som kommer? Prest og scenekunstner Margrete Kvalbein lar glimt fra Haldens kirkemusikalske liv kaste lys over sakene.

Kommer AI-musikk snart ut på vinyl?
KRONIKK: Vi kan ikke skru tiden tilbake. Men av hensyn til vår kultur, menneskelighet og rettferdighet må vi sette mye tydeligere begrensinger på AI enn hva vi har nå, skriver musiker, låtskriver og filmskaper Henning Andersen.

Fra kull til kultur
Longyearbyen har vært i en gradvis omstilling fra gruvedrift til et bredere næringsliv, der turisme, forskning og kultur nå står sentralt. Hvordan står det til med musikken i dag, og fremover, 78 grader nord?

Storbekkens Musikkpris 2025 til Ånon Egeland
Årets utmerkelse går til en bauta innen folkemusikkmiljøet, sier juryen, som overrekker prisen til musiker og pedagog Ånon Egeland på Riksscenen 25. oktober.