Spotify tester om dagen hvordan pop-up-varsler kan drive mer av reklamepengene musikkbransjen bruker digitalt, over til strømmetjenesten. Det skriver Music Business Worldwide.
Pop-up-kortene «Ny musikk for deg» eksisterer allerede, men er såkalt organisk innhold for tida: En melding til deg som abonnent om at det har kommet ny musikk som din tidligere lytteoppførsel tilsier at du er interessert i. Ifølge MBWs omtale av vridningen mot betalte pop-ups, kan plateselskap og andre som selger musikk snart betale for disse varslene. MBW peker på at dette er et forsøk på å få over deler av de enorme summene som i dag blir brukt for å promotere musikk, over fra Facebook- Youtube- og lignende plattformer, til stedet der mange digitale forbrukere oppsøker musikkproduktene.
I følge Spotify selv, kommer den nye sponsinga til å gjøre det lettere for følgere av artister å få med seg ny musikk de er interessert i. Så gjenstår det å se om det blir merkbare forskjeller – om det først og fremst kommer varsler knyttet til de utgivelsene med størst budsjetter.
«Du har antakelig lagt merke til fullskjerms-anbefalingene som nå og da i mobil-appen din, som forteller deg at en av favorittartistene dine har et nytt album ute. Basert på intervjuer vi har gjort med Premium-brukere, i likhet med shout outs på Twitter, ser det ut til at lyttere like denne funksjonen.
Vi tilpasser disse anbefalingene basert på dine lyttevaner, kombinert med personlig kuratering. Med en kommende test vi kjører i USA, gir vi artistene og deres team muligheten til å henge seg på denne prosessen direkte, for å koble seg på følgere som bryr seg mest om deres musikk,» skriver Spotify. Videre mener de at når artistenes apparat får mulighet til å betale for disse anbefalingene, vil dette vise seg i at du som forbruker «får høre fra et bredere spekter av artister».

Ballade video: Signaler fra det ytre rom
Ekstra stor utgave med Anne Sandøy, Misty Coast, Oakland Rain. Luke Elliot, Lonely Crowd, Geir Sundstøl, Thea Wang, Tomora, Marqide, Ea Othilde, Les Faux Coupes og Vreid.

Warner, Sony og Universal har inngått KI-avtaler: Hva betyr det for norske musikere?
INNLEGG: Skal det etableres et rettferdig og bærekraftig system må det skje gjennom tydelige europeiske rammer. Kollektiv forvaltning sikrer samtykke og rimelig vederlag for alle musikkskapere, ikke bare de med store amerikanske forlagsavtaler, skriver Willy Martinsen i Tono.

Idyllen slår sprekker
Bitter strid mellom eierne av Idyllfestivalen i Fredrikstad, som møtes i Oslo tingrett denne uken.

Dette sier kunnskapsdepartementet om musikk hos lærere
Regjeringsutvalget vil ha musikk tilbake i lærernes obligatoriske utdanning.

– Musikk i skolefagene er en underutnytta ressurs
Regjeringsutvalget vil ha musikk tilbake i lærernes obligatoriske utdanning.

Med Tuvaband ned under vannskorpa
2025 ble det store drømmepopåret. Bli med ut å svømme, i Tuvas klang!











































