Nyheter
AktueltNotertBallade videoBallade radioSpillelister
Kritikk, kommentar og debatt
AnmeldelseEssayInnleggKommentarKronikk
Dybdestoff
IntervjuReportasjeBak ordeneDebutantene
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Stillinger
Annonsering
Nyhetsbrev
Kalender
Utdanning og kurs
Om Ballade
Kontakt

Nyheter
Aktuelt
Ballade radio
Ballade video
Notert
Spillelister
Arkiv
Debatt
Anmeldelse
Essay
Innlegg
Kommentar
Kronikk
Dybdestoff
Intervju
Reportasje
Bak ordene
Debutantene
Spotify_Logo_RGB_Green (Foto: Spotify)

Nye pop-up-annonser på Spotify

«Ny musikk for deg» blir til «betalt musikk for deg» på verdens største strømmetjeneste.

- Red.
Publisert:
30. oktober 2019
Kl. 12:47
Bransjen

Relaterte saker

Hvorfor går ikke pengene jeg betaler til Spotify til artistene jeg hører på?
Bare 65 av de 1248 kronene Ole Henrik Antonsen har betalt til Spotify det siste året går til musikken han lytter på. Er det ikke på tide å finne en ny fordelingsmodell?
Dette hørte vi på Spotify i 2018
Strømmeselskapet slipper årets lyttertall. Drake dominerer globalt, den norske samarbeidslåta «Ignite» mest populær i Norge.

Kalender

Fagerborgfestspillene 2021 – Brytningstid

23/04/2021 Kl. 18:00

Viken

Judith Hill

15/10/2021 Kl. 19:00

Viken

Scott Henderson trio

18/03/2022 Kl. 19:00

Oslo

Femi Kuti

07/04/2022 Kl. 20:00

Oslo

Legg til arrangement
Se alle

Spotify tester om dagen hvordan pop-up-varsler kan drive mer av reklamepengene musikkbransjen bruker digitalt, over til strømmetjenesten. Det skriver Music Business Worldwide.
Pop-up-kortene «Ny musikk for deg» eksisterer allerede, men er såkalt organisk innhold for tida: En melding til deg som abonnent om at det har kommet ny musikk som din tidligere lytteoppførsel tilsier at du er interessert i. Ifølge MBWs omtale av vridningen mot betalte pop-ups, kan plateselskap og andre som selger musikk snart betale for disse varslene. MBW peker på at dette er et forsøk på å få over deler av de enorme summene som i dag blir brukt for å promotere musikk, over fra Facebook- Youtube- og lignende plattformer, til stedet der mange digitale forbrukere oppsøker musikkproduktene.

I følge Spotify selv, kommer den nye sponsinga til å gjøre det lettere for følgere av artister å få med seg ny musikk de er interessert i. Så gjenstår det å se om det blir merkbare forskjeller – om det først og fremst kommer varsler knyttet til de utgivelsene med størst budsjetter.
«Du har antakelig lagt merke til fullskjerms-anbefalingene som nå og da i mobil-appen din, som forteller deg at en av favorittartistene dine har et nytt album ute. Basert på intervjuer vi har gjort med Premium-brukere, i likhet med shout outs på Twitter, ser det ut til at lyttere like denne funksjonen.

Vi tilpasser disse anbefalingene basert på dine lyttevaner, kombinert med personlig kuratering. Med en kommende test vi kjører i USA, gir vi artistene og deres team muligheten til å henge seg på denne prosessen direkte, for å koble seg på følgere som bryr seg mest om deres musikk,» skriver Spotify. Videre mener de at når artistenes apparat får mulighet til å betale for disse anbefalingene, vil dette vise seg i at du som forbruker «får høre fra et bredere spekter av artister».

For å kommentere her må du ha en Facebook-konto. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du sende oss en e-post.

Flere saker

I Motorpsychos kongerike

2 dager siden

Drivende og tungt, akustisk og nedstemt: Motorpsycho er alltid, definitivt og umiskjennelig, Motorpsycho.

Kritikk, kommentar og debattPlateanmeldelse ProgrockRock

Pandemier er alltid uforutsigbare, Raja!

2 dager siden

INNLEGG: Hva med et «unnskyld, jeg løy»? Raja burde ha innrømmet at det er han som nå har satt kulturlivet i den krisa de står i, skriver Anette Trettebergstuen.

InnleggKritikk, kommentar og debatt Koronakrisenkunst- og kulturfeltet

Misty Coast: Så nærme ordboksdefinisjonen av «indie» som du kommer

2 dager siden

Linn Frøkedal og Richard Myklebust har kokt indierocken ned til en slags ursuppe og kommet ut med en nostalgisk perle.

Kritikk, kommentar og debattPlateanmeldelse KunstmusikkRock

Ballade video XCII: Mellom det store havet og det trygge fyret

2 dager siden

Ni ferske videoer, fire premierer. Med Vaarin, Dragongirl, Broken Swans, Kill Shelter & Antipole, Josefin Winther, Norsk Råkk, Nullskattesnylterne, Kåre Indrehus og Gåte.

Ballade video Musikken og livet

Stillinger

Rektor

Rana kulturskole

Kantor/ kirkemusiker

Kongsberg kirkelige fellesråd

Arrangementsansvarlige

Nasjonal jazzscene

Dagleg leiar

Storfjord Kulturhus SA

Slagverkpedagog – 20 % fast stilling

Kulturskolen Rakkestad Kommune

Førsteamanuensis II i eufonium

Norges musikkhøgskole (NMH)

Foajéansvarlig og økonomikonsulent (3-års vikariat)

Riksscenen

Kulturskolerektor

Østre Toten kommune

Legg ut stilling
Se alle

Hold deg oppdatert

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Få våre nyeste artikler rett i innboksen, daglig eller ukentlig.

Serier

Inspirasjoner: Trygve Skaug velger Øystein Greni
13. april 2021
Koronakrønikene: Jeg vil mest av alt bare jobbe
14. mars 2021
Koronakrønikene: En tid for beskjedne utopier
3. mars 2021
Inspirasjoner: Anders Odden velger Øystein Aarseth
1. mars 2021

Video

Ballade video XCII: Mellom det store havet og det trygge fyret
16. april 2021
Ballade video XCI: Om natten sover vi på Månen
9. april 2021
Ballade video XC: Vi jubilerer litt
26. mars 2021
Ballade video LXXXIX: Ballade spesial – Friday Sessions!
19. mars 2021

Radio

Ballade radio: Hva er folkemusikk?
9. februar 2021
Ballade og Ultima: Samtidsmusikk, kritikk og kritikeren
4. november 2020
Ane Brun i Ballades podkast: – Jeg har en veldig vitenskapelig religion
29. oktober 2020
Joiker mot tabuer om overgrep
9. oktober 2020
Hold deg oppdatert
X

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Få våre nyeste artikler rett i innboksen, daglig eller ukentlig.

Ansvarlig redaktør:
Guro Kleveland

Annonseansvarlig:
Sture Bjørseth

Besøksadresse:
Fossveien 24, 0551 Oslo

Postadresse:
Postboks 2073 Grünerløkka, 0505 Oslo

Ballade mottar tilskudd fra Norsk kulturråd, i tillegg til økonomisk støtte fra eierne NOPA, Norsk komponistforening og Musikkforleggerne. Ballade drives etter Redaktør- og Vær Varsom-plakaten.

2000-2021 © Ballade.no

Utviklet av Kjetil Moen Nettservice