– Vi rydder i rollene, men samfunnsoppdraget vårt er det samme, sier direktør Kristin Danielsen i en pressemelding.
Virksomheten som nå heter Kulturdirektoratet utfører flere forvaltnings- og utviklingsoppgaver i kultursektoren på vegne av Kultur- og likestillingsdepartementet. Direktoratet jobber blant annet med tilskuddsforvaltning og kunnskapsproduksjon, og forvalter museumssektoren og en rekke andre kulturinstitusjoner. Direktoratet er nasjonal koordinator for økt mangfold i kultursektoren, og arbeider med internasjonalt kultursamarbeid og med innovasjon i kulturnæringene. Kulturdirektoratet er også sekretariat for Norsk kulturfond, Statens kunstnerstipend og Fond for lyd og bilde.
Mens Norsk kulturfond forvaltes av rådskollegiet i det som fortsatt heter Kulturrådet – på armlengdes avstand fra myndighetene, heter det videre i pressemeldinga: Frem til nå har virksomheten og rådskollegiet hatt samme navn, men fra 1. januar 2023 er det bare rådskollegiet som bærer navnet Kulturrådet.
– Denne navneendringen vil synliggjøre vår rolle som fagetat, og som en viktig kunnskapsleverandør for kultursektoren. Nå blir det tydeligere hvem som fatter de ulike beslutningene og hvilke oppgaver direktoratet og de kollegiale organene utfører for den samlede norske kultursektoren, sier Kristin Danielsen, direktør for Kulturdirektoratet.
Kulturdirektoratet har oppretta en egen spørsmål-og-svar-side om navneendringa.
Siden 1965 har Kulturrådets samfunnsoppdrag vært «å stimulere samtidens mangfoldige kunst- og kulturuttrykk og bidra til at kunst og kultur gjøres tilgjengelig for flest mulig».
– For oss i Kulturdirektoratet betyr det at vi skal jobbe for et nyskapende og mangfoldig kunst- og kulturliv, for at flere skal ta kunsten og kulturen i bruk, og for å vise hvilken betydning kunsten og kulturen har for samfunnet, sier Danielsen.
Kulturdirektoratet har 150 ansatte og har kontorer i Oslo, Trondheim og Bodø. Navneendringen innebærer ingen endring i arbeidsoppgaver, organisering eller antall medarbeidere, skriver Kulturdirektoratet.
Det har vært både debatt og forvirring i kulturfeltet om direktoratoppgavene og om Kulturrådet burde gått i retninga av å bli et direktorat. Som på denne debatten sommeren 2021. Da diskuterte kulturpolitikere og kunstnerlobbyister med flere om gangen mot direktorat har skjedd uten politisk avklaring, og om det har endt med saksforberedende funksjoner som påvirker hvor midlene til kunst- og kulturproduksjon havner.
I 2019 forvaltet Norsk kulturråd 1,4 milliarder offentlige støttekroner.
I pandemiårene lå nivået adskillig høyere på grunn av de særegne kriseordningene til avlyst/nedskalert publikumsaktivitet i pandemi og smittevernregime.

– Ballade er et sted hvor journalistiske prinsipper teller
I et kvart århundre har Ballade.no åpnet rom for stemmer som sjelden høres, og løftet blikket mot det som ofte faller utenfor. Slik ble magasinet et arkiv, en skole – og et frirom.

Øystein Strand er ny direktør for Kulturdirektoratet
Strand har bred erfaring fra kulturforvaltning og -byråkrati og som kulturleder, og går fra KORO – kunst i offentlige rom til landets største kulturinstitusjon.

Det var en gang en kantor
ESSAY: Hva står på spill når det er krise i kirkemusikken? Hva vil skje med kantoren i åra som kommer? Prest og scenekunstner Margrete Kvalbein lar glimt fra Haldens kirkemusikalske liv kaste lys over sakene.

Kommer AI-musikk snart ut på vinyl?
KRONIKK: Vi kan ikke skru tiden tilbake. Men av hensyn til vår kultur, menneskelighet og rettferdighet må vi sette mye tydeligere begrensinger på AI enn hva vi har nå, skriver musiker, låtskriver og filmskaper Henning Andersen.

Fra kull til kultur
Longyearbyen har vært i en gradvis omstilling fra gruvedrift til et bredere næringsliv, der turisme, forskning og kultur nå står sentralt. Hvordan står det til med musikken i dag, og fremover, 78 grader nord?

Storbekkens Musikkpris 2025 til Ånon Egeland
Årets utmerkelse går til en bauta innen folkemusikkmiljøet, sier juryen, som overrekker prisen til musiker og pedagog Ånon Egeland på Riksscenen 25. oktober.