Birkeland stilte til valg sammen med prorektor-kandidat, førsteamanuensis Ingrid Maria Hanken og de var de eneste kandidatene ved valget. Begge tiltrer sine nye verv 1.1.2006 for en fireårs-periode.
Valgresultatet gav Eirik Birkeland 97,58% av stemmene, med til sammen 251 avgitte stemmer. 8 stemmer var blanke.
Valgdeltakelsen viste følgende tilslutning: fra faglige tilsatte: 81 stemmer (63,43 % av de stemmeberettigede), fra de teknisk-administrativt tilsatte 28 (100 % av stemmeberettigede) og 100 fra studentene (23 %)
— Jeg er overveldet over den store støtten og valgdeltakelsen, til tross for at det bare var et kandidatpar som stilte til valg, sier en glad Eirik Birkeland.
— Min ambisjon er at Musikkhøgskolen skal bli bedre på samarbeid innad og jobbe med å styrke profilen utad. På mange måter er uttrykket ”en samspilt og levende høgskole” et dekkende valgmotto for vårt kandidatur, uttaler Birkeland,
Birkeland er tilsatt som førsteamanuensis i fagott i 50 % stilling. Han har deltatt i arbeidet med å utarbeide den nåværende strategiplan for høgskolen og har fra 2002 vært medlem av høgskolens styre.
Eirik Birkeland er ansatt som alternerende solo-fagottist i Oslo-Filharmonien. Han har betydelig organisasjons- og ledelserfaring innenfor kunstnerisk virksomhet. Fra 1997-2001 ledet han Faglig råd, Oslo-Filharmoniens kunstneriske råd og prøvespilljury. I disse årene møtte han også i OFOs styre og var fra 1999-2001 medlem av Oslo-Filharmoniens ledergruppe sammen med Mariss Jansons, adm. direktør og leder av programkomiteen.
Som utøvende musiker har orkesterrepertoaret vært hans hovedområde; opera- og ballett- og symfonisk repertoar i københavnerårene og symfonisk repertoar i de 21 årene i Oslo-Filharmonien. Ved siden av har Eirik Birkeland vært aktiv som kammermusiker i mange sammenhenger, bl.a. som medlem av Oslo-Filharmoniens Blåsesolister. Noen solistoppgaver med orkester har det også blitt, av dem flere med eget orkester. Den siste var uroppførelsen av Magnar Åms fagottkonsert i april 2005.
Som pedagog har Birkeland undervist i fagott, kammermusikk og interpretasjonsfag ved Østlandets Musikkonservatorium fra 1985 og ved NMH fra 1996 og er i dag ansatt som førsteamanuensis i halv stilling. Han har vært sensor ved andre norske musikkutdanningsinstitusjoner og ved noen anledninger vært gjestelærer utenlands. .
Gjennom mange år har Birkeland brukt ganske mye av sin tid til verv av ulike slag. Han har bl.a. sittet i Studenttinget ved Universitetet i Bergen, vært medlem av orkesterkomiteen i Det Kongelige Kapel, ledet tariffkomiteen i Oslo-Filharmonien og vært orkesterets streikeleder i noen hete uker i 1994. Fra 1997-2001 ledet han Faglig råd, Oslo-Filharmoniens kunstneriske råd og prøvespilljury.
I disse årene møtte han også i OFOs styre og var fra 1999-2001 medlem av Oslo-Filhamoniens ledergruppe sammen med Mariss Jansons, adm. direktør og leder av programkomitèen. Ved NMH har Birkeland deltatt i arbeidet med å utarbeide skolens nåværende strategiplan, og han har fra 2002 vært medlem av høgskolens styre.
Det nyvalgte rektoratet vil begynne å forberede innføringen, i samarbeid med den nåværende ledelsen, av en ny styringsstruktur fra 1. januar 2006.

Ballade video: Vi løper for livet
25 år med Ballade på nett. Vi feirer med Meadows & IO, Emmerhoff & The Melancholy Babies, Yesterdaze, Fred Stranger, Susanna, Ea Othilde, Marthe Halvorsen og X-Pleasure.

Hva er komposisjon i dag?
INNLEGG: Hvis man tenker at komposisjon som metode er en øvelse i planlegging, konseptualisering, presisjon og abstraksjon, så er det ingenting verden trenger mer i dag, skriver komponist og førsteamanuensis Trond Reinholdtsen.

AI-musikk etter ett år med Suno: Slik rydder verktøyet i min egen musikkforståelse
KRONIKK: Det eneste som betyr noe i musikk nå er ditt unike ståsted og uttrykk, skriver musiker Anders Odden. Her tar han for seg positive og (alvorlig) negative sider av kunstig intelligens.

Solveig Wang: Et nesten åndelig perspektiv
INSPIRASJON: For keyboardisten Solveig Wang er inspirasjon vanskelig å definere, men likevel avgjørende for alt hun gjør, om det er med Fieh, Nothing Personal, Harald Lassen, Masåva eller Signe Marie Rustad – eller eget soloprosjekt.

– Ballade er et sted hvor journalistiske prinsipper teller
I et kvart århundre har Ballade.no åpnet rom for stemmer som sjelden høres, og løftet blikket mot det som ofte faller utenfor. Slik ble magasinet et arkiv, en skole – og et frirom.

Øystein Strand er ny direktør for Kulturdirektoratet
Strand har bred erfaring fra kulturforvaltning og -byråkrati og som kulturleder, og går fra KORO – kunst i offentlige rom til landets største kulturinstitusjon.