— Det internasjonale kuratorium til stiftelsen har gitt Susanne Lundeng prisen for utviklingen av en egen, umiskjennelig musikalsk uttrykksform, som fascinerer mange mennesker både i Norge og utlandet. Kunstneren behersker sin regionale tradisjon på en spesiell måte. Komposisjonene har røttene sine dypt i den tradisjonelle musikken i Nord-Norge, og er samtidig inspirert av klassikk, jazz og rock. Denne syntesen av tradisjon og moderne, kjent regionalt og internasjonalt, har Susanne Lundeng gitt en musikalsk kraft som gir basis til en «ny folkemusikk», heter det i en kunngjøring av stiftelsen på nettsiden toepfer-fvs.de.
Videre om prisvinneren skriver den tyske nettsiden: «Den karismatiske fiolinspilleren Susanne Lundeng, som stammer fra Nordland i Nord-Norge, snakker man om som et naturtalent i den beste betydning av ordet. Inspirert av landskapet og tradisjonen i Lofoten bestemte Susanne Lundeng seg for musikken allerede i en alder av ni år, og begynte å ta fiolinundervisning av spillemennene i denne regionen. Raskt utviklet hun sin helt egen stil. Komposisjonene hennes som både alvorlig og med humor har vevet inn sporene til mange musikkstiler, begeistrer i dag lyttere langt utover de norske grenser. Turneer førte musikeren og bandet hennes til utlandet, 2003 bl.a. til Tyskland. Hun har utgitt mange CD-er. derunder «Vals Til En Rød Fela» (Walzer für eine rote Geige; 2000) og «Forunderlig Ferd» (Wunderbare Reise; januar 2004).»
Med Europaprisen for folkekunst, som ble stilt til rådighet i år 1973, utmerker Alfred Toepfer Stiftung F.V.S. eksemplariske ytelser for opprettholding og videreutvikling av folkekunst, især i områdene musikk og fremstillende kunst. Ved dette verdsettes enten totalverket til en forening eller også enkeltytelser fra en personlighet. Prisen er på 10.000, og deles ut årlig til deltagere fra Øst- og Vest Europa. Tidligere ble det for en tid utdelt to priser, slik at listen av deltagere omfattet mer enn 80 grupper og personligheter fra hele Europa.
Over utdelingen av prisen bestemmer et uavhengig kuratorium. På tidspunktet hvor tildelingen ble bestemt, besto denne gruppenn av: Professor Dr. Reimund Kvideland, Bergen/Norge (formann), Professor Dr. Silke Göttsch-Elten, Kiel (stedfortredene leder), Professor Dr. Reinhard Johler, Tübingen. Professor Dr. Ildikó Kriza, Budapest/Ungarn og Professor Dr. Josep Martí i Pérez, Barcelona/Spania.

Et sonisk postkort av Oslo
Trikken, måkeskrikene og pulsen fra Oslos gater danner grunnlaget for Sound of the City, som viser hvordan vi kan knytte en relasjon til en by med ørene.

Bugges boikott
Verdens kriger og konflikter setter både offisiell og personlig kulturboikott på agendaen. Ballade møtte den bereiste jazzpianisten Bugge Wesseltoft til en prat om dette – i Tyrkia.

Ballade video: Knask eller knep
Vi banker på dørene med Seigmen, Jørgen Nordeng med Torgeir Waldemar, Nonne x 2, Nothing Personal x 2, MIIA og Gothminister.

Ragnhild Godal ny sjef for Hilmarfestivalen
– Hilmarfestivalen beveger seg i spenningsfeltet mellom arv og fornyelse, kan det bli bedre?

Heim i Oslo World: – Ringverknadane er ganske massive
– Du er avhengig av eit sterkt kulturliv i landet du bur i for å ha eit godt liv. Gjennom 20 år har Alexandra Archetti Stølen gjort sitt for akkurat det – i Oslo World.

– Du må være skamløs
Fra punkfanziner på Blitz til redaksjonen i Aftenposten: Nazneen Khan-Østrem har erfart musikkjournalistikken fra innsiden. Nå ser hun tilbake på sin tid som polemisk skribent – og frem mot et felt hun mener trenger mer mangfold, mer galskap og langt flere som tør å være en skikkelig «pain in the ass».







































