Klassisk musikk selger ikke så bra som det gjorde, men har kloret seg fast et sted under femprosent-merket på salgsstatistikkene. Dog har det ikke alltid vært slik.
— Det var en storhetstid for klassisk musikk da cd’en kom, sier Haave Brekke ved Akers Mic.
— Det falt sammen med at det kom en rekke stjerner som Pavarotti, Domingo og Anne-Sofie Mutter. Det gjorde at klassisk-salget fikk et enormt løft. Det er mer traurig nå om dagen. Det er vanskelig å drive med klassisk, sier Brekke.
Selv om Akers Mic har lagt ned nesten alle sine butikker rundt om i landet, har de beholdt sin avdeling for klassisk musikk i Oslo sentrum. Den er nå en av Norges ytterst få butikker i Norge som satser på klassisk musikk.
Bare i Bergen var det tidligere fire platebutikker som hadde klassisk-avdelinger, nå er det bare en igjen. Trondheim har gått fra 3 til 1, og i Stavanger må du nå til Sandnes for å finne den kombinasjonen av utvalg og kompetanse som skal til for å kunne selge klassisk musikk på en skikkelig måte.
Satser på klassisk
En av de få butikkene som er igjen, og som fortsatt satser på å selge klassisk musikk, er Musikkforlaget på Karl Johan i Oslo. Bak disken står Kjell Hillveg, noe han har gjort i nesten 40 år. Hillveg er bekymret for tilstanden til klassisk musikk i Norge, men mener det er bra at ting ikke er verre enn de er.
— Selv om vi som holder på med dette hele tiden får høre at vi bare står for rundt 4 prosent av markedet, så er den prosenten konstant. Selv om det kan være at det hopper opp til 4,4 prosent hvis det er noen tenorer fra Roma på besøk. Det som derimot er kritisk, er at det ikke er noen bransje for klassisk musikk lenger. Plateselskapene nedprioriterer denne musikken og viser holdninger som er full krise. Du kan ringe til selskaper og spørre etter innspillinger av kjente stykker og oppleve at de sier «hæ», sier Hillveg.
En annen faktor som Hillveg mener gjør det vanskelig å selge klassisk musikk i Norge, er at selskapene, som et ledd i rasjonaliseringsprosesser, legger mange varer på lagre utenfor Skandinavia. Dette gjør at det kan ta opptil fire uker å få det man har bestilt.
— Det er så ille at Tsjaikovskijs 1812-overtyre ikke ligger på lager hos EMI i Sverige lenger fordi den ikke selger nok, sier Hillveg.
Ironisk nok er den begredelige situasjonen for klassisk musikk med på å sikre Hillvegs arebeidsplass. Musikkforlaget lever nemlig godt på den posisjonen de har opparbeidet seg.
— Vi tjener veldig på at det er få andre som satser på klassisk musikk, og har hatt en formidabel salgsøkning. Vi merker også at det er vanskelig å kjøpe klassisk utenfor Oslo. Vi putter ting i postkassen hver dag som skal til hele landet, og det er ofte innspillinger med helt elementære ting, sier Hillveg.

– Det er skummelt å dele. Men enda skumlere å la være
Ragnhild og graver dypt i de rå og ærlige følelsene som driver oss alle. Med sitt kommende album Might as Well Just Cause a Scene tar hun oss med inn i kjærlighetssorgens mørkeste rom.

Musikklivets grunnmur smuldrer
INNLEGG: Når helårsarrangører forsvinner og utdanningene vokser, blir musikerlivet et lappeteppe av tilfeldige oppdrag. Det er en kulturpolitikk uten bærekraft, skriver Anderz Døving i organisasjonen Klassisk.

– Vi lever i en musikalsk gullalder, som ingen får høre om
Johan Hauknes i salt peanuts* etterlyser engasjement, strategi og en presse som faktisk følger med.

Jon Balke: Musikkens rolle og kraft i samfunnet
KRONIKK: Musikk er like grunnleggende som mat og vann, skriver Jon Balke. Her viser han til historien om den kjente cellisten Karim Wasfi, som spiller i ruinene etter katastrofer.

Ballade video: Klovner i kamp
Ut på veien med Sassy 009, Mikoo, Date of Birth, Sara Fjeldvær, Anna of the North, The Orchestra!, Kåre Indrehus og White Trash Blues Band.

Årets kirkemusikalske høydepunkt er i gang
Onsdag 17.september åpner dørene til årets Bergen Kirkeautunnale. Opplev festivalen som utfordrer grensene for hva kirkemusikk kan være.