Personalet på Musikkavdelingen ved Deichmanske bibliotek har fulgt debatten om etterspørsel og tilgjengelighet – eller mangelen derav – av klassiske innspillinger, og vil gjerne dele avdelingens erfaringer. Med klassisk mener vi alt fra middelaldermusikk til samtidsmusikk. Hos oss mener vi å merke en livlig interesse og en sterk etterspørsel. Blant våre lånere er både de nysgjerrige som ikke har hørt på så mye klassisk, men som gjerne vil begi seg ut i det, og erfarne, krevende lyttere som vet nøyaktig hvilken innspilling de vil ha, og som forventer at vi holder oss a jour med det som utgis.
For den førstnevnte gruppen tilbyr biblioteket en viktig tjeneste: de som er nysgjerrige kan bli kjent med musikken og utøverne for finne ut hva de liker og dermed hva de ønsker å kjøpe. De kommer litt sjenerte opp til veiledningsskranken og ber om hjelp til å vite hvor de skal begynne, og kommer ofte begeistret tilbake når de leverer. Tilbakemeldinger som «Den var så fin, jeg gikk rett ut og kjøpte den!» er noe vi hører ofte. Den andre gruppen bruker oss til å orientere seg i de nye innspillingene som kommer ut; de vil
«prøvehøre» før de kjøper, selv om de i mye høyere grad vet hva de er ute etter.
Vår erfaring er at denne utlåns- og veiledningstjenesten både avspeiler og styrker etterspørselen. Fra samtaler med våre brukere har vi oppfattet at veien går via oss til platebutikkene. Vi merker også at den delen av samlingen vi velger å prioritere mht innkjøp i et gitt år, påvirker hva folk hører på – og dermed kjøper. I innkjøpspolitikken vår ligger dermed et ansvar og enorme profilerings muligheter! Interessant nok, viser vår statistikk at klassisk utlån ligger tett inntil pop. Dette til tross for at popmusikken kommer hvert år med mange flere nyheter.
Flere av folkebibliotekene i Norge har bra musikkavdelinger – vi er ikke alene. Kompetansen og dermed formidlingmulighetene i disse er på et svært høyt nivå – på alle musikksjangrer. Fra våre samlinger forøvring kan vi tilby et solid støtteapparat rundt selve lyttingen i form av bøker om musikken og komponistene, bra lenkesamlinger med mye bakgrunnsinformasjon, partiturer,opplæringsvideoer, konserter/operaer på video og DVD, CD-rommer og til og med forelesninger (serien «Noen konserter begynner på Deichmanske… i samarbeid med Oslo-Filharmonien).
Alt dette sammen med vår kompetanse gir våre brukere «knagger» å henge sine musikkopplevelser på – og oppmunterer til nye lytteopplevelser og dermed nye private innkjøp. Kanskje en måte å gjenoppbygge etterspørsel og dermed utvalg av klassikse innspillinger i platebutikkene, er å styrke budsjettene til musikkbibliotekene!
Ann Dzidra Kunish
avdelingsleder
Musikkavdelingen, Deichmanske bibliotek

Kronos Quartet, Maurseth og Tjøgersen utforsket hardinggrensene i Carnegie Hall
Fra vidda til 57th Street i New York.

Samtidsmusikken tok rommet under Spellemann
Rørende og berørende anerkjennelser under Spellemann torsdag kveld, med Hedersprisen til Maj Britt Andersen og tildelinger i flere klasser til Kristine Tjøgersen og Vilde Frang.

Ballade video: Fristeder og intergalaktisk dans
Vi deler et romskip med Vegar Vårdal, Rebekka Karijord, Ora The Molecule, Don Juan Dracula, Gunerius & Verdensveven, Rimmslimm, Simon Moholt, Chris Eriksen, De Press og Statsmenn.

Hvor brenner det? Stemmer i musikkbransjen svarer
KI-innblanding i musikkproduksjon? Spotifys fordelingsmodell? Spellemannprisen? Her er spalten for deg som vil høre mer om de store spørsmålene i musikkbransjen.

– For meg er det sikreste tegnet på at jeg har mestret låta, at jeg klarer å skru av hjernen
Brede Sørum anses for å være en av de virkelig store favorittene i det norske jazzmiljøet. Men musikken han formidler er alt annet enn den 'den nordiske jazzen'.

Elna skal jobbe for likestilling i nordisk kunstmusikk
Databasen ELNA – Equality Library for Nordic Art Music skal bidra til likestilling i kunstmusikken i Norden.