Elusive cover

Mørkt trøkk

Bandet Elusive spiller på Gotham Nights syvårsjubileum. Elusive har utspring i Stavanger-egnens store miljø for tung, svartkledd rock.

Populærmusikk

Herfra stammer også Theatre of Tragedy, som har blitt en norsk eksportartikkel med hundretusenvis av solgte plater. Fra dette bandet kommer Tommy Olsson, som forlot suksessbandet for å satse på sitt eget band, Elusive.

Elusives karriere ligger i startgropa, men med debutalbumet Destination Zero har bandet høstet rosende anmeldelser i europeisk spesialistpresse. Samt en solid femmer på terningen i den norske tungrockbibelen Scream Magazine. Så selv om vokalist Jan Kenneth Barkved med kledelig beskjedenhet forteller at de så langt “ikke har turt å spørre” plateselskapet sitt om hvor mye de har solgt, er det et visst sjangerpublikum som nå burde begynne å snuse på Elusive.

Mens mange gothband fra kontinentet og USA flørter med heavy metal, og prøver å få med seg technoen hjem på nachspiel, satser Elusive på en mer rendyrket stil. Tung og mørk, men svært melodiøs rock med refrenger og synthesizere som litt ekstra glasur. Men ikke for mye…
– Mange av de bandene som kaller seg “gothic” som kommer fra Tyskland er reinspikka Eurodance, med for mye elektronikk og industrielle elementer. Det er ikke min definisjon av goth. For meg er de tre store The Mission, Sisters of Mercy og Fields of the Nephilim, sier Jan Kenneth Barkved.

– Vi prøver å komme tilbake til goth-rocken, sier han.

En vanlig innvending mot denne gotiske rocken er at den er en for konservativ sjanger. Det finnes strenge regler for hvordan band skal høres ut, se ut, hete, og hva de skal synge om. Noe som gir lite spillerom…
– Det er stikk i strid med det jeg vil si. Jeg mener heller at det nå har flytt for mye ut, og at goth blir en samlebetegnelse på alt du ikke kan sette noen annen plass, sier Barkved. Som alle andre rockere understreker han at han ikke har lyst til å bli satt i en bås. Men i motsetning til alle andre rockere virker det som om han gjerne ville:
– Men når goth ikke er goth lenger, har ikke vi lyst til å være goth. Så vi har bare kalt oss “dyster trøkk-rock” og latt det stå til.

Resultatet er en musikk som burde ha apell også til mennesker med en mer flerfarget garderobe enn den jevne gother. For Barkved legger ikke legger skul på sin inspirasjon fra åttitallsrocken. Han snakker gjerne om Billy Idol, og forteller at Elusive skumler om å hente fram Zodiac Mindwarp-platene sine igjen.
– Vi inviterer nok heller klisjéene inn på kaffe og røyk enn å prøve å unngå dem. Og gjør vi det bra, er det vel ingen grunn til å skjemmes over det, avslutter Barkved.

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.

Flere saker
– Det er skummelt å dele. Men enda skumlere å la være

– Det er skummelt å dele. Men enda skumlere å la være

Ragnhild og graver dypt i de rå og ærlige følelsene som driver oss alle. Med sitt kommende album Might as Well Just Cause a Scene tar hun oss med inn i kjærlighetssorgens mørkeste rom.

Musikklivets grunnmur smuldrer

Musikklivets grunnmur smuldrer

INNLEGG: Når helårsarrangører forsvinner og utdanningene vokser, blir musikerlivet et lappeteppe av tilfeldige oppdrag. Det er en kulturpolitikk uten bærekraft, skriver Anderz Døving i organisasjonen Klassisk.

–  Vi lever i en musikalsk gullalder, som ingen får høre om

–  Vi lever i en musikalsk gullalder, som ingen får høre om

Johan Hauknes i salt peanuts* etterlyser engasjement, strategi og en presse som faktisk følger med.

Jon Balke: Musikkens rolle og kraft i samfunnet

Jon Balke: Musikkens rolle og kraft i samfunnet

KRONIKK: Musikk er like grunnleggende som mat og vann, skriver Jon Balke. Her viser han til historien om den kjente cellisten Karim Wasfi, som spiller i ruinene etter katastrofer.

Ballade video: Klovner i kamp

Ballade video: Klovner i kamp

Ut på veien med Sassy 009, Mikoo, Date of Birth, Sara Fjeldvær, Anna of the North, The Orchestra!, Kåre Indrehus og White Trash Blues Band.

Årets kirkemusikalske høydepunkt er i gang

Årets kirkemusikalske høydepunkt er i gang

Onsdag 17.september åpner dørene til årets Bergen Kirkeautunnale. Opplev festivalen som utfordrer grensene for hva kirkemusikk kan være.

Se alle saker
Konserttips Oslo

Serier
Video
Radio