Ballade har de siste dagene tatt opp savnet etter et tv-program som presenterer populærmusikk på en seriøs og kritisk måte. Et program der kvalitet, misjonering og reportasjer utgjør ryggraden, og ikke salgstall slik som i det eneste rendyrkede popmusikkprogrammet som faktisk fins; NRKs «Topp 20».
Vi har løsningen for kanaler som er utrygge på seertallene for et slikt musikkprogram: La kronprins Haakon Magnus være programleder. Kronprinsen har ved flere anledninger vist en bred kunnskap og interesse for populærmusikk i alle dens former, han har karisma, kan snakke for seg og trekker seere. Bare se på hans søster, Märtha Louise, og hennes suksess som eventyroppleser på NRK på tampen av fjoråret.
Slik holdningen er på toppen av våre tv-kanaler kan det virke som dette er den eneste løsningen. Der svensk tv har «Musikkbyrån», som overbeviser med solid journalistikk og stoffmessig bredde, blir dekningen av populærmusikk her på berget i beste fall sett på som en undergren av ungdomsunderholdningen.
I TV 2s informasjonsavdeling får vi opplyst at kanalens popmusikkdekning består av «Hit40» i ungdomsprogrammet «Sone 2» på tirsdager, at man skal sende «Hit Awards» til høsten og at det jobbes med spesialprogrammer, som en Backstreet Boys-dokumentar til sommeren.
Når skal en av våre tv-kanaler forstå at det finnes tre generasjoner potensielle seere med en glødende interesse for popmusikken? Når skal en av våre tv-kanaler gi oss et program som kan presentere tilbakeblikk på artister som Marvin Gaye, forklare hva hard house er og hvorfor det slår an og presentere et seriøst intervju med Dimmu Borgir? Og når skal en tv-kanal ta sjansen på å gi et slikt program en ok sendetid, og gi det tid til å utvikle seg og fange seere?
I NRKs kulturavdeling finnes det både vilje og interesse for å lage et slik magasinprogram, kunne fagsjef Arild Erikstad fortelle Ballade tidligere denne uka. Så får vi bare håpe at toppsjefene på Marienlyst kan sette av litt ressurser og sendetid til et slikt program, samtidig som programmet kan rulle og gå en periode slik at det i det minste får en sjanse til å feste seg hos seerne. Altfor ofte har vi sett at gode musikkprogrammer gjemmes bort bak obskur sendetid for så å tas av plakaten etter relativ kort tid.
I dag er interessen rundt norsk musikk stadig økende; hele 16 av platene på denne ukas utgave av VGs Topp 40-liste er fra norske artisters hånd. Samtidig er tv-kanalenes musikkdekning svakere enn på lenge. Tar noen av våre tv-kanaler utfordringen eller må vi vente på at Kronprinsen tar steget ned fra Slottet for å misjonere om sin musikkinteresse? Haakon Magnus er ikke den eneste musikkinteresserte her i landet, vet dere.

Ballade video: Biff à la Niilas
Vi ser fillm med Sassy 009, Iris Caltwait, Emmerhoff & The Melancholy Babies, Les Dunes, Torgeir Waldemar, Anna Of The North, Neon Ion og Niilas.

Bjørn Eidsvåg utnevnt til St. Olavs Orden
Den folkekjære artisten blir kommandør av Den Kongelige Norske St. Olavs Orden for sitt fremragende musikalske virke.

Ballade og Ny Musikks visuelle historie: Kunstner Terje Roalkvams plakater og tidsskrift på utstilling
Sjelden anledning til å se norsk musikk- og magasinhistorie i grafisk form! Siste helg med utstilling av kunstner Terje Roalkvams plakat- og tidsskriftdesign 25. og 26. oktober.

NRKs musikkdekning: – Det handler ikke om nostalgi, det handler om ansvar
For mange har det vært sårt å se sentrale sjangerprogrammer forsvinne fra NRK, inkludert for programlederne selv. Etter en heftig debatt prøver radioprofilene selv å forstå hva som ligger bak – og hva som skjer videre.

En æra går mot slutten: Norske albumklassikere legges ned
11. januar 2026 tar Norske albumklassikere pause på ubestemt tid. På fem år har de gitt ut mer enn 1000 album og bøker.













































