Mira Svartnes Thorsen, styreleder i Karmakosmetix Music, har gått igjennom de seneste tildelingene fra Fond for Lyd og Bilde (FFLB), og funnet det hun mener er en grov skeivfordeling av støtten.
I [link id=66770 title=»et innlegg»] på Ballade spør hun om det er «intendert at fylket Oslo skal ha 62% av midlene tilgjengelig til fonogramproduksjon? Tar vi med Akershus og Buskerud, er 73 % av midlene kanalisert til hovedstadsområdet, som naturlig nok har større muligheter til å pleie kontakt med bransjenettverk og riksmedier. Tar vi med Bergensområdet, ser vi at distriktene har 18 % av FFLBs totale tildeling i perioden 2008 – 2011. Var dette Kulturdepartementets intensjon med FFLB?»
Les hele innlegget: [link id=66770 title=»Fond for Oslo og Omegn«]
Elin Aamodt, leder for GramArt og styremedlem i FFLB, sier det er viktig å huske at geografisk spredning bare er ett av mange kriterier for hvordan disse midlene skal fordeles.
— Det viktigste kriteriet er at søknaden og prosjektet er av god kvalitet. Geografiske hensyn kan derfor ikke gå foran fagutvalgets kunstneriske skjønn. Det er også viktig å huske på vederlagshensynet, som innebærer at man ved tildelingen legger særlig vekt på utgivelser/prosjekter som kan være utsatt for lovlig privatkopiering.
Støtten må økes
Det viktigste er at Fonogramstøtten bør økes, sier Aamodt.
— Den er kritisk lav, og det er snart helt uholdbart. Det blir stadig viktigere å søke om støtte i et lite forutsigbart platemarked, og fonogramstøtteordningen er nok en av de søkeordningene som mottar flest søknader. Ved siste tildeling mottok fagutvalget nærmere 700 søknader på til sammen 50 millioner kroner, mens potten de skal dele ut er på 3,5 millioner. Da sier det seg selv at fagutvalget har en svært vanskelig oppgave, og dessverre må gi avslag til mange gode søknader.
Geografisk feilkilde
Hun minner også om at en tildeling til Oslo-området ikke nødvendigvis er støtte til en artist fra samme området.
— Det at man har mange tildelinger til Oslo og omegn, vil jo ikke nødvendigvis si at prosjektet og artisten som støttes, er fra Oslo – det er bare den som søker, som er fra Oslo. En artist på for eksempel EMI kan være fra hvor som helst i landet – men EMI er basert i Oslo. Slike faktorer kan være med på å gi et skjevt bilde av hvem som får støtte.

Ballade video: Biff à la Niilas
Vi ser fillm med Sassy 009, Iris Caltwait, Emmerhoff & The Melancholy Babies, Les Dunes, Torgeir Waldemar, Anna Of The North, Neon Ion og Niilas.

Bjørn Eidsvåg utnevnt til St. Olavs Orden
Den folkekjære artisten blir kommandør av Den Kongelige Norske St. Olavs Orden for sitt fremragende musikalske virke.

Ballade og Ny Musikks visuelle historie: Kunstner Terje Roalkvams plakater og tidsskrift på utstilling
Sjelden anledning til å se norsk musikk- og magasinhistorie i grafisk form! Siste helg med utstilling av kunstner Terje Roalkvams plakat- og tidsskriftdesign 25. og 26. oktober.

NRKs musikkdekning: – Det handler ikke om nostalgi, det handler om ansvar
For mange har det vært sårt å se sentrale sjangerprogrammer forsvinne fra NRK, inkludert for programlederne selv. Etter en heftig debatt prøver radioprofilene selv å forstå hva som ligger bak – og hva som skjer videre.

En æra går mot slutten: Norske albumklassikere legges ned
11. januar 2026 tar Norske albumklassikere pause på ubestemt tid. På fem år har de gitt ut mer enn 1000 album og bøker.
















































