"CLOSED DUE TO FIRE": Kjelleren - eller krypten - hos Neseblod Records i Gamlebyen i Oslo brant sent tirsdag kveld. Det er ennå usikkert hvor stort skadeomfanget er, men en del historisk materiale ser ut til å ha gått tapt, forteller innehaverne til Ballade. (Foto: Guro Kleveland / Ballade)

Brann i Helvete

Ballade har besøkt den legendariske og ikoniske platebutikken Neseblod i Gamlebyen i Oslo etter kjellerbrannen sent tirsdag kveld.

NyhetMetalMusikken og livetMusikkhistorieRock

Det lukter brent fra Helvete, kjelleren hos den legendariske og ikoniske platebutikken Neseblod i Gamlebyen i Oslo.

Døra til butikken står på vid gap, og kasser, esker, klesstativ og vifter fyller det jeg kan se inn av døråpningen til den lille sjappa med det store hjertet. Brå vind i vårsol bidrar nok til å lufte ut av kjelleren og butikken, men det er åpenbart at arbeidet med å rydde, lufte og få oversikt over skadeomfanget vil ta tid.

Kjelleren hos Neseblod Records etter brannen sent tirsdag kveld. (Foto: Grethe Neseblod / Neseblod Records)

Jeg møter Kenneth, Grethe og en samling andre fra butikken i bakgården, der de trekker frisk luft underveis i ryddearbeidet etter brannen i kjelleren sent tirsdag kveld og natt til onsdag. Matte ansiktsuttrykk, nedsotete hender.

– Dette er triste greier, sier Kenneth Neseblod, som driver butikken sammen med Grethe Neseblod.
– Brannen ser ut til å ha startet i et gammelt støpsel, et som ikke var i bruk, forteller han, men understreker at det ikke er hundre prosent bekreftet fra brannvesenet som årsak til brannen.

– Mange LP-er, CD-er og annet materiale er smeltet og brent, men også sterkt vannskadet fra slokningsarbeidet. I kjelleren var det mest gammel norsk pønk, rock, prog – mye av dette er jo historisk materiale som dessverre ser ut til å ha gått tapt, fortsetter han.

– Når vi har ordentlig oversikt vil vi se hva som kan reddes. Det er vanskelig å si om, eller hva, vi får igjen på forsikringen for dette. Kanskje vi kjører et utsalg på det som eventuelt kan reddes. Det meste av metal-materialet er i første etasje, så lite av det som er relatert til metal-musikken er heldigvis ikke direkte berørt av brannen, og slokningsarbeidet.

Kjelleren til Neseblod Records var for det meste fylt av gammel norsk pønk, rock og prog. Metal-avdelingen var for det meste konsentrert i første etasje, og ikke direkte berørt av brannen. (Foto: Grethe Neseblod / Neseblod Records)

CDer som renner. (Foto: Grethe Neseblod / Neseblod Records)

Men mye av materialet, som t-skjorter og annet tilbehør av vintage- og historisk art, er det usikkert om de klarer å redde fra røyklukt, vannskader og sot, sier Kenneth.

LES OGSÅ: «De livsviktige arkivene. Og litt om Helge Gaarder.»

Takket være fellesvarslingsanlegget i bygården fra 1890-tallet gikk alarmen i alle leilighetene og varslet umiddelbart hvor brannen var. Brannvesenet var raskt på stedet, og beboerne i bygården ble evakuert.

Grethe la ut en melding på en sosiale medier-gruppe for området onsdag formiddag, der hun takket for rask hjelp og oppdaterte med det hun kunne:
Hei alle dere venner! Som mange vet så brant det på Neseblod i går kveld. Brannen ble raskt slukket etter at brannvesen kom, men mye skader, røyk og sot. Jeg må virkelig takke alle dere naboer, alle beboere i 56 som ble evakuerte og som var i dugnadsmodus fra første sek.

Platebutikken har et arkiv og et utvalg musikk, merchandise, artefakter, tilbehør og bruksgjenstander fra den tyngre siden av norsk musikkliv gjennom flere tiår. Spesielt, selvsagt, innen svartmetallen.

I denne påsken, slik som i de 20 foregående påskene metal-festivalen Inferno i Oslo har blitt arrangert, var det kø utenfor Neseblod Records når den åpnet på de stille, hellige påskedagene.

Butikken er kjent for metal-publikummere over hele verden som et arnested for norsk svartmetall, der den ligger i de samme lokalene Øystein Aarseth – aka Euronymous – fra Mayhem drev platebutikken Helvete og plateselskapet Deathlike Silence i kjelleren, som også var et viktig samlingspunkt for svartmetallere på tidlig 90-tall. 

Kø utenfor Neseblod under Inferno, påsken 2023. (Foto: Guro Kleveland / Ballade)

 

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.

Flere saker
Blå toner med Balke

Blå toner med Balke

Jon Balke er ute etter Eureka-opplevelsene på scenen. I juni fyller han 70 år, og feirer med storkonsert på Musikkhøgskolen.

Klimameldingen undergraver kulturfeltets rolle i det grønne skiftet 

Klimameldingen undergraver kulturfeltets rolle i det grønne skiftet 

Regjeringen må slutte å late som om det eneste som kommer fra kunstfeltet er ønsket om en klimakalkulator tilpasset vårt felt. Det er historieløst, nedlatende og betenkelig. 

Folkesang, impro og synth: Trioen Von August med ny plate og slippfester i Bodø og Oslo 2. mai

Folkesang, impro og synth: Trioen Von August med ny plate og slippfester i Bodø og Oslo 2. mai

Les intervjuet Ballade gjorde med det plateaktuelle bandet Von August i april.

Lydkunst i fokus på årets Momentum-biennale i Moss

Lydkunst i fokus på årets Momentum-biennale i Moss

Samtidskunstbiennalen i Moss fokuserer utelukkende på lydkunst i år, og inviterer publikum til å dykke ned i 40 unike lyduniverser.

Han deler ut statens største pengepott til konserter: Advarer Tono

Han deler ut statens største pengepott til konserter: Advarer Tono

– Tono burde jobbe sammen med arrangørene for å stimulere til mer fremføring av norsk musikk. Jeg frykter at de nye tariffene deres vil ha motsatt effekt. 

TONO: Bærekraftig konsertøkonomi for arrangører og musikkskapere

TONO: Bærekraftig konsertøkonomi for arrangører og musikkskapere

INNLEGG: TONO arbeider for en bærekraftig konsertøkonomi – både for arrangørene og for en av deres viktigste verdiskapere: låtskriverne, komponistene og sangtekstforfatterne.

Se alle saker
Konserttips Oslo
Serier
Video
Radio