Musiker Ivar Chelsom Vogt uttaler seg som leder for musikkutvalget for arrangør- og festivalstøtte, den største enkeltutdelinga av arrangørstøtte i Norge.
Tono har nemlig varslet at slik støtte nå skal tas med når konsertarrangører regner ut det de skal betale i Tono-avgifter. Tonos markedsdirektør Tommy Tangeløkken skreiv på ballade.no tirsdag at
– Den nye konserttariffen behandler alle arrangører likt, og er objektiv og ikke-diskriminerende.
Vogt frykter Tonos økninger vil føre til færre konserter eller presset økonomi for norske konsertarrangører:
– Arrangørene som mottar tilskudd fra Kulturrådet, gjør det på bakgrunn av et reelt økonomisk behov for tilskudd til å gjennomføre konserter og festivaler. I 2024 bidro tilskuddene fra Kulturrådet til gjennomføring av 12 500 konserter i hele landet. Tilskuddene er allerede mye lavere enn det reelle behovet som kommer frem i søknadene, og Tonos nye konserttariffer vil føre til at arrangørøkonomien blir ytterligere presset, skriver Vogt til Ballade.
– Vi bidrar gjerne med innsikt rundt arrangørøkonomien i landet, basert på de over 1100 søknadene vi mottar hvert år fra arrangører og festivaler. De aller fleste av våre tilskuddsmottakere vil omfattes av de planlagte endringene, beskriver Vogt.
– Tono har gjort et vedtak som de ikke vet hvordan de skal sette ut i livet. Det bidrar ikke til tillit hos arrangørene. Det sa styreleder i NKA, Per-Harald Nilsson, på Ballade.no – etter at flere arrangører uttrykte skepsis eller avventeende holdning til de nye «tariffene». På NKAs nettsider kalte daglig leder i Øyafestivalen, Tonje Kaada, innføringa for «fullstendig urimelig».

Tonos Willy Martinsen sier han har snakket med mange i arrangørfeltet i år. Her på Trondheim Calling i vinter: – Vi skal utvikle tydelige vilkår, vi skal utarbeide en veileder og vi vil være tilgjengelige, beskriver Tonos kommunikasjonsdirektør. (Foto: Ina Stenvig)
Tonos kommunikasjonsdirektør Willy Martinsen har skrevet til Ballade at de trenger å speile den ekte verdien av musikken, på vegne av de som sitter på opphavsretten til den. Tono framholder også at de er åpne for innspill, og at de vil finne metoder for den nye innkrevinga sammen med arrangører.
Ivar Chelsom Vogt er musiker i bandet Real Ones og daglig leder på USF Verftet i Bergen, i tillegg til å ha rollen som en av Kulturrådets utvalgsledere.
*Mer om nivåene som nå fases over i ny modell her: tono.no. De aller minste konsertene avkreves et minimumsbeløp på 817,-
–
Red. mrk.: I første versjon av denne saken omtalte vi Tommy Tangeløkken med feil jobbtittel. Rettet onsdag kveld.
«Konserttariffen» er det vederlaget enhver arrangør må betale inn til kollektivet av opphavere som har gitt Tono rett til å forvalte penger som genereres når deres musikk framføres offentlig.
Konserttariffen har flere nivåer. Nivået for en konsert med brutto billettinntekter over 220 000 kroner har tidligere betalt 2% av inntektene sine til Tono, mens i 2026 justeres prosentsatsen til 3 %.
De minste konsertene får unntak. Tono vil at arrangører med større tilskudd trekkes de første 50 000 kronene fra, før resten inkluderes i grunnlaget.
Kilde: Tono

Et sonisk postkort av Oslo
Trikken, måkeskrikene og pulsen fra Oslos gater danner grunnlaget for Sound of the City, som viser hvordan vi kan knytte en relasjon til en by med ørene.

Bugges boikott
Verdens kriger og konflikter setter både offisiell og personlig kulturboikott på agendaen. Ballade møtte den bereiste jazzpianisten Bugge Wesseltoft til en prat om dette – i Tyrkia.

Ballade video: Knask eller knep
Vi banker på dørene med Seigmen, Jørgen Nordeng med Torgeir Waldemar, Nonne x 2, Nothing Personal x 2, MIIA og Gothminister.

Ragnhild Godal ny sjef for Hilmarfestivalen
– Hilmarfestivalen beveger seg i spenningsfeltet mellom arv og fornyelse, kan det bli bedre?

Heim i Oslo World: – Ringverknadane er ganske massive
– Du er avhengig av eit sterkt kulturliv i landet du bur i for å ha eit godt liv. Gjennom 20 år har Alexandra Archetti Stølen gjort sitt for akkurat det – i Oslo World.

– Du må være skamløs
Fra punkfanziner på Blitz til redaksjonen i Aftenposten: Nazneen Khan-Østrem har erfart musikkjournalistikken fra innsiden. Nå ser hun tilbake på sin tid som polemisk skribent – og frem mot et felt hun mener trenger mer mangfold, mer galskap og langt flere som tør å være en skikkelig «pain in the ass».







































