Musiker Ivar Chelsom Vogt uttaler seg som leder for musikkutvalget for arrangør- og festivalstøtte, den største enkeltutdelinga av arrangørstøtte i Norge.
Tono har nemlig varslet at slik støtte nå skal tas med når konsertarrangører regner ut det de skal betale i Tono-avgifter. Tonos markedsdirektør Tommy Tangeløkken skreiv på ballade.no tirsdag at
– Den nye konserttariffen behandler alle arrangører likt, og er objektiv og ikke-diskriminerende.
Vogt frykter Tonos økninger vil føre til færre konserter eller presset økonomi for norske konsertarrangører:
– Arrangørene som mottar tilskudd fra Kulturrådet, gjør det på bakgrunn av et reelt økonomisk behov for tilskudd til å gjennomføre konserter og festivaler. I 2024 bidro tilskuddene fra Kulturrådet til gjennomføring av 12 500 konserter i hele landet. Tilskuddene er allerede mye lavere enn det reelle behovet som kommer frem i søknadene, og Tonos nye konserttariffer vil føre til at arrangørøkonomien blir ytterligere presset, skriver Vogt til Ballade.
– Vi bidrar gjerne med innsikt rundt arrangørøkonomien i landet, basert på de over 1100 søknadene vi mottar hvert år fra arrangører og festivaler. De aller fleste av våre tilskuddsmottakere vil omfattes av de planlagte endringene, beskriver Vogt.
– Tono har gjort et vedtak som de ikke vet hvordan de skal sette ut i livet. Det bidrar ikke til tillit hos arrangørene. Det sa styreleder i NKA, Per-Harald Nilsson, på Ballade.no – etter at flere arrangører uttrykte skepsis eller avventeende holdning til de nye «tariffene». På NKAs nettsider kalte daglig leder i Øyafestivalen, Tonje Kaada, innføringa for «fullstendig urimelig».

Tonos Willy Martinsen sier han har snakket med mange i arrangørfeltet i år. Her på Trondheim Calling i vinter: – Vi skal utvikle tydelige vilkår, vi skal utarbeide en veileder og vi vil være tilgjengelige, beskriver Tonos kommunikasjonsdirektør. (Foto: Ina Stenvig)
Tonos kommunikasjonsdirektør Willy Martinsen har skrevet til Ballade at de trenger å speile den ekte verdien av musikken, på vegne av de som sitter på opphavsretten til den. Tono framholder også at de er åpne for innspill, og at de vil finne metoder for den nye innkrevinga sammen med arrangører.
Ivar Chelsom Vogt er musiker i bandet Real Ones og daglig leder på USF Verftet i Bergen, i tillegg til å ha rollen som en av Kulturrådets utvalgsledere.
*Mer om nivåene som nå fases over i ny modell her: tono.no. De aller minste konsertene avkreves et minimumsbeløp på 817,-
–
Red. mrk.: I første versjon av denne saken omtalte vi Tommy Tangeløkken med feil jobbtittel. Rettet onsdag kveld.

Vossa Jazz-sjefen slutter
Daglig leder i Vossa Jazz, Roger Urhaug, har sagt opp etter knapt et år.

Hvor brenner det, Egon Holstad og Sigurd Elgenes?
Hvor er musikkjournalistikken på vei? Hvordan imøtekommer vi en stadig mer uforutsigbar fremtid? Hva kjennetegner god anmelderkunst? Her er spalten for deg som vil høre mer om de store spørsmålene i musikkbransjen.

Fest i klangfargerike med forstyrrande ubehag og lågfrekvent stille
Ballade jazz: Superspreder har naila det på si andre plate, Geir Sundstøl feirer ti år som soloartist, vi får klangleg skulptur frå Sofa, og orkestrert stille frå Bristol.

Norsk premiere på "Elja" med Kronos Quartet og Benedicte Maurseth
Verdenskjente Kronos Quartet inntar Oslo for norsk premiere på verket "Elja" under årets Ultima.

Jazzfest Trondheim: Festivalens høydepunkt og alltid overraskende
– Det som særpreger Trondheim Jazzorkester, er at du aldri vet hva du får. Og det er jo det jazz handler om, å bli overrasket, skriver Trygve Lundemo etter siste ukes Jazzfest i Trondheim.

Færre søkere til estetiske linjer på videregående: – Det oppleves for usikkert å velge den retningen
Flere fylker og kommuner legger ned estetiske linjer på videregående, og i takt med dette går søkertallene til disse linjene ned. Periskop og Ballade har forsøkt å finne ut av årsaken til hvorfor færre ungdommer søker seg til estetiske fag.