— Det var på tide med en større markering, sier initiativtaker Paal Nilssen-Love. – Festivalen All Ears springer ut av en økende interesse for improvisert musikk både blant norske utøvere og publikum. På få år er det vokst frem et levende miljø som også har blitt lagt merke til internasjonalt, og som fortjener å bli presentert. Mange av jazzfestivalene har vært flinke til å inkludere improvisert musikk, men av og til har den også druknet i pluralismen.
Ved siden av de norske musikerne har All Ears hentet inn to britiske kapasiteter på området. Storbritannia er en av spydspissene i den improviserte musikken, og derfra kommer Rhodri Davis, som er en av få harpister i verden som arbeider med fri improvisasjon. Lørdag møter han saksofonisten Evan Parker og den norske perkusjonisten Ingar Zach.
Det er lagt opp til konserter med tre ensembler hver kveld, hvorav ett er sammensatt for anledningen og to er etablerte grupper. Denne blandingen reflekterer forskjellige improvisatoriske tradisjoner, fra førstegangsmøtet, hvor musikerne aldri har spilt sammen før, til faste konstellasjoner som utvikler og rendyrker et uttrykk. En intensjon med festivalen er også at musikerne skal ha mulighet for å bygge videre på de samarbeid som oppstår. Lørdag formiddag blir det også matiné med tre solokonserter. Her opptrer blant andre Maja Ratkje, som er sentral i det norske miljøet i ensembler som SPUNK og Fe-mail.
All Ears avsluttes søndag med en kontrastfylt duo som på mange måter utgjør norsk improvisert musikks historie i komprimert form. Klarinettisten og saksofonisten Frode Gjerstad har i mange år vært landets improvisasjonsmiljø i egen person; vår eneste utøver av fritt improvisert musikk. På Astrup Fearnley Museet møter Gjerstad Lasse Marhaug, støymusikeren som har etablert seg grundig på den internasjonale scenen.
— I begynnelsen var improvisasjon en motbevegelse, et opprør mot tradisjonell jazz. Nå gjør stilpluralismen at det ikke er så mye å gjøre opprør mot rent musikalsk. Men nettopp i det landskapet mener jeg det er behov for rene uttrykk, sier Nilssen-Love.- Men når det er sagt, drømmer jeg også om å lage en festival med ekstremt dyktige musikere fra helt forskjellige genre – å sette sammen Ardittikvartetten og garasjerock.
Vi kan ikke dy oss for å spørre om ikke ordet ‘festival’ bare har en bitteliten bismak av establishment og institusjon for en improvisasjonsmusiker.
— Joda, sukkes det. – Men noe må det jo hete…
All Ears er kommet i stand som et samarbeid mellom Paal Nilssen-Love, Maja Ratkje, plateselskapene SOFA og Smalltown Supersound, Blå og Ny Musikk Oslo. Arrangørene vil arbeide for at festivalen kan bli en årlig foreteelse. For fullstendig program se Blås nettsider, http://www.blx.no, eller sjekk egen artikkel i Ballade i dag.

– Ballade er et sted hvor journalistiske prinsipper teller
I et kvart århundre har Ballade.no åpnet rom for stemmer som sjelden høres, og løftet blikket mot det som ofte faller utenfor. Slik ble magasinet et arkiv, en skole – og et frirom.

Øystein Strand er ny direktør for Kulturdirektoratet
Strand har bred erfaring fra kulturforvaltning og -byråkrati og som kulturleder, og går fra KORO – kunst i offentlige rom til landets største kulturinstitusjon.

Det var en gang en kantor
ESSAY: Hva står på spill når det er krise i kirkemusikken? Hva vil skje med kantoren i åra som kommer? Prest og scenekunstner Margrete Kvalbein lar glimt fra Haldens kirkemusikalske liv kaste lys over sakene.

Kommer AI-musikk snart ut på vinyl?
KRONIKK: Vi kan ikke skru tiden tilbake. Men av hensyn til vår kultur, menneskelighet og rettferdighet må vi sette mye tydeligere begrensinger på AI enn hva vi har nå, skriver musiker, låtskriver og filmskaper Henning Andersen.

Fra kull til kultur
Longyearbyen har vært i en gradvis omstilling fra gruvedrift til et bredere næringsliv, der turisme, forskning og kultur nå står sentralt. Hvordan står det til med musikken i dag, og fremover, 78 grader nord?

Storbekkens Musikkpris 2025 til Ånon Egeland
Årets utmerkelse går til en bauta innen folkemusikkmiljøet, sier juryen, som overrekker prisen til musiker og pedagog Ånon Egeland på Riksscenen 25. oktober.