«Jazz at the Philharmonic» het det i gamle dager, da det var mer vanlig å oppleve jazzsolister i samspill med symfoniorkester. Fredag 9. november oppfrisker Trondheim Jazzfestival sjangeren med to av lanbdets ypperste jazzkvartetter i samspill med Trondheim Symfoniorkester; Egil Kapstad kvartett med vokalist Hilde Hefte og Kirsti Huke kvartett.
Egil Kapstad er en av nestorene i norsk jazz, og viden kjent for sitt delikate pianospill i beste Bill Evans-tradisjon. Han har også et godt renommé som arrangør og komponist. I Kapstads avdeling med orkesteret får vi høre verket «Epilog», som er en hyllest til nettopp jazzpianisten Bill Evans, samt Kapstads arrangement av Alexander Skrjabins Preludier nr. 11 og 16 for jazzkvartett og orkester. Kapstad har med seg et sterkt lag av musikere fra Trondheim med Hilde Hefte, vokal, Bjørn Alterhaug, bass, John Pål Inderberg, sax og Ernst Wiggo Sandbakk, trommer.
Jazzpianist Erlend Skomsvoll bøær være kjent som arrangør for Trondheim Jazzorkester, og har blant annet vakt oppsikt med sine samarbeid med Chick Corea og Pat Metheny. I denne samenhengen har han påtatt seg å arrangere gamle musikallåter og evergreens for vokalist Kirsti Huke og hennes kvartett med symfonisk besetning. I kvartetten finner vi Håvard Wiik, piano, Steinar Raknes, bass og Håkon Mjåset Johansen, trommer.
Kveldens dirigent er Kjell Seim.
Program for kvelden:
Alexander Skrjabin: 2 preludier
Egil Kapstad: Epilog
Erlend Skomsvoll: Uroppføring av et verk for Kirsti Huke Kvartett og Trondheim Symfoni Orkester.
«Jazz at the Philharmonic» finner sted i Olavshallen, og starter klokken 19.00. Øvrige konserter under Trondheim Jazzfestival denne uken er blant annet opptredener med Easy Living, BOL, Trondheim Storband, Motif og Dadafon.

Ballade video: Vi løper for livet
25 år med Ballade på nett. Vi feirer med Meadows & IO, Emmerhoff & The Melancholy Babies, Yesterdaze, Fred Stranger, Susanna, Ea Othilde, Marthe Halvorsen og X-Pleasure.

Hva er komposisjon i dag?
INNLEGG: Hvis man tenker at komposisjon som metode er en øvelse i planlegging, konseptualisering, presisjon og abstraksjon, så er det ingenting verden trenger mer i dag, skriver komponist og førsteamanuensis Trond Reinholdtsen.

AI-musikk etter ett år med Suno: Slik rydder verktøyet i min egen musikkforståelse
KRONIKK: Det eneste som betyr noe i musikk nå er ditt unike ståsted og uttrykk, skriver musiker Anders Odden. Her tar han for seg positive og (alvorlig) negative sider av kunstig intelligens.

Solveig Wang: Et nesten åndelig perspektiv
INSPIRASJON: For keyboardisten Solveig Wang er inspirasjon vanskelig å definere, men likevel avgjørende for alt hun gjør, om det er med Fieh, Nothing Personal, Harald Lassen, Masåva eller Signe Marie Rustad – eller eget soloprosjekt.

– Ballade er et sted hvor journalistiske prinsipper teller
I et kvart århundre har Ballade.no åpnet rom for stemmer som sjelden høres, og løftet blikket mot det som ofte faller utenfor. Slik ble magasinet et arkiv, en skole – og et frirom.

Øystein Strand er ny direktør for Kulturdirektoratet
Strand har bred erfaring fra kulturforvaltning og -byråkrati og som kulturleder, og går fra KORO – kunst i offentlige rom til landets største kulturinstitusjon.