Norske Kulturarrangører (NKA) har inngått avtale om busstransport for sine medlemmer med transportselskapet Sharebus. Med ny digital plattform til 14 millioner kroner skal det bli enklere å optimalisere transportløsninger til landets kulturarrangementer. Det skriver NKA i en pressemelding.
Målet er færre biler på veiene og mer fornøyde publikummere, skriver Andreas Feen Sørensen i NKA til ballade.no.
– Basert på tilbakemeldingene fra våre medlemmer virker det som at det er god oppslutning – og viljen til å teste ut konseptet er svært tilstedeværende.
– Hva er det som gjør at det kan bli bra inntjening for partnerne deres i Sharebus?
– Et tegn på inntjening er jo at de velger å dele potensielt overskudd fra bussturene for våre medlemmer med medlemmene som benytter tilbudet.
Ola Hobber Nilsen hos arrangørenes samarbeidspartner Sharebus bekrefter ambisiøse mål:
– I løpet av 2023 skal vi ha opp mot 800 Sharebus-turer i måneden. Det skal vi klare med NKA og våre partnere i ryggen. Arrangører er et av våre hovedsegmenter i tillegg til idrett, destinasjon og andre private grupper.
– Det finnes mange løsninger for transport «on demand», men foreløpig ingen i turbuss-segmentet, så det at Sharebus satser her er veldig gøy, og det byr på mange muligheter. At våre medlemmer nå faktisk kan «risikere» å tjene penger på reisen som frakter publikummere til sine arrangementer er en svært hyggelig bonus.
NKAs medlemsliste er nå implementert i plattformen og skal fungere slik at medlemmer enkelt kan sette opp bussruter til sine arrangementer. Det skal være skreddersydde ruter som tar publikum fra dør til dør, eller publikummere selv setter opp egen rute. Arrangørenes innsikt om eget publikum viser hvilke strekninger det er hensiktsmessig å sette opp ruter på, mener Sørensen.
Satser mot arrangørfeltet
Sharebus er utviklet av teknologiselskapet Ferdia, i samarbeid med store norske turbusselskap. Ola Hobber Nilsen er kommersiell leder i Ferdia Sharebus, og er sikker på at forenklede bestillingsprosesser vil gjøre at flere vil oppleve de sosiale og økonomiske gevinstene av å reise sammen som svært positive.
– Gjennom vårt tette samarbeid med NKA har vi fått mange gode innspill som gjør at vi nå satser stort mot arrangørfeltet. Forhandlingene har vært tøffe, så vi er stolte av å lande avtalen med NKA. Kravet fra NKA har hele veien vært at det skal lønne seg å velge miljøvennlige løsninger, og dette ser vi frem til å levere på i 2023, avslutter Nilsen.

Ballade video: Biff à la Niilas
Vi ser fillm med Sassy 009, Iris Caltwait, Emmerhoff & The Melancholy Babies, Les Dunes, Torgeir Waldemar, Anna Of The North, Neon Ion og Niilas.

Bjørn Eidsvåg utnevnt til St. Olavs Orden
Den folkekjære artisten blir kommandør av Den Kongelige Norske St. Olavs Orden for sitt fremragende musikalske virke.

Ballade og Ny Musikks visuelle historie: Kunstner Terje Roalkvams plakater og tidsskrift på utstilling
Sjelden anledning til å se norsk musikk- og magasinhistorie i grafisk form! Siste helg med utstilling av kunstner Terje Roalkvams plakat- og tidsskriftdesign 25. og 26. oktober.

NRKs musikkdekning: – Det handler ikke om nostalgi, det handler om ansvar
For mange har det vært sårt å se sentrale sjangerprogrammer forsvinne fra NRK, inkludert for programlederne selv. Etter en heftig debatt prøver radioprofilene selv å forstå hva som ligger bak – og hva som skjer videre.

En æra går mot slutten: Norske albumklassikere legges ned
11. januar 2026 tar Norske albumklassikere pause på ubestemt tid. På fem år har de gitt ut mer enn 1000 album og bøker.













































