Av Svein Bjørge, Playground Music Scandinavia
Sist tirsdag hadde Stein Østbø tydeligvis lite å skrive om i sin ukentlige spalte «Helt Stein», så han tok til en gammel kjepphest; å kritisere seminarprogrammet på By:larm. Som seminar-ansvarlig for ByLarm i 2001 og 2002, så lærer man litt av hvert.
Jeg tør påstå at gjennom de siste 7-8 årene så har ingen i norsk musikkbransje overvært flere internasjonale seminarer og konferanser enn undertegnede. I en kombinasjon av personlig interesse, ønske om faglig innsikt og kontaktskaping, så har jeg trålet seminar-salene på In The City, Midem, South By SouthWest, osv, osv. Med bakgrunn i den erfaringen tør jeg videre påstå at seminardelen av By:larm faktisk ikke står noe tilbake for det som presenteres på noen av disse, både når det gjelder innhold, og engasjement. Man bør merke seg at Music & Media (eid av Billboard Magazine) har valgt å sponse By.larm fordi redaktør Emmanuel LeGrand mener at bl.a. seminardelen av By:larm holder et svært høyt nivå, og ofte er forut de andre konferansene i temavalg. Hva er det så her som gjør at redaktøren av et av Europas mest respekterte bransjemagasin tydeligvis har en helt annen oppfatning enn musikkjournalist Stein Østbø i VG?
Emmanuel LeGrand er fast gjest på de aller fleste seminarer og konferanser verden rundt gjennom hele året. Stein Østbø har jeg, så vidt jeg kan memorere, fortsatt til gode å se på musikkseminarer utenfor landets grenser. Med det kan jeg ikke forstå annet enn at Østbø bygger sin kritikk av by:Larms paneler og debatter ut i fra hva han ser i fra sin egen sofakrok (Østbø er jo forøvrig også «TV-synser» i samme avis). Da bør du jo vite, Stein, at vi snakker om helt forskjellige verdener, der man snakker om store team av profesjonelle fulltids researchere og journalister, og godt betalte, meget erfarne programledere, mot en gjeng med idealister som definitivt gjør så godt de kan på sin fritid. Jeg og resten av By:larm er meget klar over at seminarene og panelene kan bli mye bedre, men den harde realiteten er at By:larm ennå ikke har de nødvendige økonomiske ressursene til å leie inn de reserchere og programledere man gjerne skulle ønsket seg.
At du også angriper prisen på by:Larm, beviser egentlig bare for meg at du har et dårlig sammenligningsgrunnlag, for by:Larm er faktisk eksepsjonelt lavt priset i forhold til lignende arrangementer som Midem, PopKomm, In The City og SXSW. Der ligger inngagnsbilletter på rundt 6.000.- kroner ! Med en klar målsetning fra By:larm sin side at delegatavgiften skal være så lav som den økonomiske smertegrensen tillater det, nettopp for at selv de minste, fattigste selskapene skal kunne representeres. Det er mye hyggeligere å se på den siden av saken, Stein, enn å prøve å kaste skitt på et arrangement som faktisk sliter med økonomien år etter år, og hvor det legges ned et imponerende arbeid hvert år av frivillige krefter.
At du knapt kan telle på en hånd de gangene du har hatt noe utbytte av et By:larm-seminar er, for å si det rett ut fra By:larm sin side, helt uinteressant, Stein. By:Larm ble ikke skapt for «sånne som deg». Du tilhører en liten elite som vet og kjenner til det aller meste i musikkbransjen.
Du argumenterer at seminarbiten på By:larm er «til å sovne av»? I så fall vil jeg påstå at det er overraskende mange som synes det er særdeles hyggelig å sove i konferansesaler kl. 12.00 om formiddagen, fremfor å ligge i sin egen varme seng på hotellrommet.
Jeg sitter per i dag ikke i By:larm’s styre, men så vidt jeg vet er det absolutt ikke noe tema å fjerne seminardelen av By:larm. By.larm er helt åpen for kritikk, og by:Larm har også lyttet til mye av kritikken som har kommet, bl.a. fra Stein Østbø. Hvis Østbø hadde gjort litt sammenligninger på forhånd (mangel på reseachere også i VG?), så ville han se at det har blitt færre rene debatter på by:Larm, til fordel for mer workshops, foredrag og portrettintervjuer. Hvilket jeg tror både by:Larm og Østbø vil mene er en klar forbedring?
Kritikk vil alltid finnes, men kritikk har også en tendens til å komme fra de samme personene hver gang. Uansett. Det er nå en gang sånn at menneskene dessverre har lettere for å kritisere enn å rose. Jeg velger å tyde det slik hen at de som holder kjeft, faktisk er fornøyd også med By:larms seminarprogram. Så langt jeg kan registrere så er konferansesalene gjennomsnittelig ganske så fulle hele By:larm igjennom. Det er vel heller ikke nødvendigvis slik at antallet delegater på et foredrag eller debatt forteller noe om kvaliteten? Hvis fem personer har hatt et stort utbytte av en debatt, så har By:larm hatt en positiv effekt for akkurat de fem personene.
Så, Stein, du trenger å komme deg mer opp av sofaen. Jeg inviterer meg selv som din guide til In The City, SXSW, eller hva du måtte ønske. Det ække farlig, skjønner du!

– Vi lever i en musikalsk gullalder, som ingen får høre om
Johan Hauknes i salt peanuts* etterlyser engasjement, strategi og en presse som faktisk følger med.

Jon Balke: Musikkens rolle og kraft i samfunnet – fra krigen i Irak
KRONIKK: Musikk er like grunnleggende som mat og vann, skriver Jon Balke. Her viser han til historien om den kjente cellisten Karim Wasfi, som spiller i ruinene etter katastrofer.

Ballade video: Klovner i kamp
Ut på veien med Sassy 009, Mikoo, Date of Birth, Sara Fjeldvær, Anna of the North, The Orchestra!, Kåre Indrehus og White Trash Blues Band.

Årets kirkemusikalske høydepunkt er i gang
Onsdag 17.september åpner dørene til årets Bergen Kirkeautunnale. Opplev festivalen som utfordrer grensene for hva kirkemusikk kan være.

Ballade video spesial. Årabrot: – Vi har en masterplan
Årabrot har alltid beveget seg mellom det tunge og det lette, det mørke og det lyse. – Da jeg var i tjueårene kunne jeg bare lese Dantes Inferno. Nå er det Dantes Paradiso som frister mest, sier Kjetil Nernes, demonisk drømmer og drivkraft.

Tidligere NRK-profiler oppfordrer til Eurovision-boikott
"Kjære kringkastingssjef, det er på tide å si NEI nå," skriver 11 veteraner i et åpent brev til NRK-toppsjefen.