Ingen har vel i platebransjen utviklet konseptet med å selge samme vare flere ganger bedre enn den klassiske delen. Både når det gjelder ny innpakning og ikke minst nye innspillinger av de samme gamle verkene. Dette kan neppe fortsette.
Med få unntak, som f.eks. ECM, vil ikke bransjen spille inn nye, nålevende komponister. Kanskje ikke så rart, med tanke på at vi ofte snakker om meget dyre produksjoner, spesielt innen orkestermusikk, med lite inntjeningspotensiale.
Dette er den største utfordringen produsentene står ovenfor innen den klassiske delen av bransjen.
Det ville vært naturlig at de største selskapene med de største ressursene tok denne utfordringen, men når disse i stor grad har eiere som ikke er interessert i musikk, men i størst mulig inntjening på kortest mulig tid, så er mye av løpet kjørt.
Og det synes klart at etterhvert som markedet mettes og etterspørselen minsker så vil ikke de store selskapene prioritere service ovenfor forhandlere og konsumenter.
Selv har jeg måtte vente i flere måneder på bestilte CDer med sentrale verk av sentrale komponister fra forrige århundre, utgitt på Deutsche Grammophon, en av bærebjelkene i bransjen.
Noe som med all tydelighet viser hvordan man prioriterer, eller, i rettferdighetens navn, må prioritere.
For her er det jo også i høyeste grad snakk om at markedskreftene mer og mer har overtatt en arena som mange aktører nok ser på som både høyverdig og verneverdig.
Men det er kanskje en annen diskusjon.
mvh
Rune Kristoffersen
ECM/Grappa Musikkforlag

– Det er skummelt å dele. Men enda skumlere å la være
Ragnhild og graver dypt i de rå og ærlige følelsene som driver oss alle. Med sitt kommende album Might as Well Just Cause a Scene tar hun oss med inn i kjærlighetssorgens mørkeste rom.

Musikklivets grunnmur smuldrer
INNLEGG: Når helårsarrangører forsvinner og utdanningene vokser, blir musikerlivet et lappeteppe av tilfeldige oppdrag. Det er en kulturpolitikk uten bærekraft, skriver Anderz Døving i organisasjonen Klassisk.

– Vi lever i en musikalsk gullalder, som ingen får høre om
Johan Hauknes i salt peanuts* etterlyser engasjement, strategi og en presse som faktisk følger med.

Jon Balke: Musikkens rolle og kraft i samfunnet
KRONIKK: Musikk er like grunnleggende som mat og vann, skriver Jon Balke. Her viser han til historien om den kjente cellisten Karim Wasfi, som spiller i ruinene etter katastrofer.

Ballade video: Klovner i kamp
Ut på veien med Sassy 009, Mikoo, Date of Birth, Sara Fjeldvær, Anna of the North, The Orchestra!, Kåre Indrehus og White Trash Blues Band.

Årets kirkemusikalske høydepunkt er i gang
Onsdag 17.september åpner dørene til årets Bergen Kirkeautunnale. Opplev festivalen som utfordrer grensene for hva kirkemusikk kan være.