Dette er et meningsinnlegg, der avsenderen gir uttrykk for sine synspunkter og refleksjoner.
Av Knut Olaf Sunde, styreleder i Norsk Komponistforening
Fredag 5. september ble det kjent at en rekke nisjeprogrammer i NRK – Spillerom, Jazzklubben, Y2K, Hegstad, Musikkreisen og Klassisk vorspiel – legges ned.
Disse programmene er laget med stor faglig kompetanse og har sørget for fordypning som er tilgjengelig for alle. Det er selvsagt nødvendig at NRK sørger for å være aktuell. Jeg tviler ikke på at NRK ønsker å styrke musikk i sin programmering. Og de brede flatene skal bli mer mangfoldige. Men er det likevel noe musikk som vil forsvinne her?
Norsk Komponistforening (NKF) mener det er viktig at NRK tar vare på sin musikkfaglige kompetanse. Når de nå gjør en omlegging må det skapes nye formidlingsformater som oser av nysgjerrighet og energi for musikk i lengre format.
NRK tar grep for at de brede kanalene skal øke det musikalske mangfoldet, både med det kjente og kjære og det nye, og unike innen det NRK har kalt rytmiske sjangre – og det er bra!
Men hvor blir det av den andre musikken? Den som brer seg ut og har sin egen logikk? Som er kompromissløs, eller blør over i andre kunstformer, tradisjonsmusikk, samtidsmusikk, lydkunst, jazz, lengre formater? Alt det spennende som skjer av musikalsk mangfold i ny norsk musikk trenger å være synlig og levende. Musikken trenger kontekst, dokumentasjon, diskusjon og redaksjonell behandling.
Slik det fremstår nå, er vi i NKF bekymret for at det vil stå igjen et gapende hull rundt hele dette kreative og skapende feltet. Vi er særlig bekymret for at musikk i lengre formater vil få mindre redaksjonell behandling og en ytterligere svekket posisjon.
Det er ekstra uheldig i et stadig mer manipulert samfunn, der vi trenger at hele folket får grunnleggende kunnskaper, ferdigheter og medieforståelse.
Musikk og lyd som kunst er viktige kunnskapsfelt som næres av fordypning og lange arbeidsprosesser. Det lærer oss å lytte, en egenskap som er essensiell i dagens stadig mer polariserte samfunn.
NKF utfordrer derfor NRK til å klargjøre hvordan de vil bygge opp tilbudet av ny norsk musikk, for å sikre at dekningen av dette kreative og skapende feltet ikke forsvinner med de programmene som legges ned.
Vi forutsetter at NRK forholder seg til NRK-plakaten, som sier at NRKs tilbud skal etterstrebe høy kvalitet, mangfold og nyskaping, samt ha tematisk og sjangermessig bredde.
Tilbudet innen ny norsk musikk må styrkes, ikke svekkes.
Foreningen Ballade er eier og utgiver av redaksjonelt uavhengige Ballade.no. Norsk Komponistforening, NOPA og Musikkforleggerne er medlemmer i Foreningen Ballade.

Heim i Oslo World: – Ringverknadane er ganske massive
– Du er avhengig av eit sterkt kulturliv i landet du bur i for å ha eit godt liv. Gjennom 20 år har Alexandra Archetti Stølen gjort sitt for akkurat det – i Oslo World.

– Du må være skamløs
Fra punkfanziner på Blitz til redaksjonen i Aftenposten: Nazneen Khan-Østrem har erfart musikkjournalistikken fra innsiden. Nå ser hun tilbake på sin tid som polemisk skribent – og frem mot et felt hun mener trenger mer mangfold, mer galskap og langt flere som tør å være en skikkelig «pain in the ass».

Høstfest og heder til musikkskaperne
NOPA-prisene 2025 ble delt ut mandag kveld, der hedersprisen gikk til Åge & Sambandet, Sverre Indris Joner ble utropt som årets opphaver og Sanyu Christine Nsubuga fikk den gjeve tekstprisen.

– Gode tekster går aldri ut på dato
Norsk Viseforum feirer 50 år med utsolgt jubileumskonsert på Gamle Logen.

Ballade video: Biff à la Niilas
Vi ser fillm med Sassy 009, Iris Caltwait, Emmerhoff & The Melancholy Babies, Les Dunes, Torgeir Waldemar, Anna Of The North, Neon Ion og Niilas.

Bjørn Eidsvåg utnevnt til St. Olavs Orden
Den folkekjære artisten blir kommandør av Den Kongelige Norske St. Olavs Orden for sitt fremragende musikalske virke.









































