Hva kommer først — verket eller verktøyet?
Spørsmålet stilles på Norges musikkhøgskole den 26. og 27. mai, da Norsk senter for teknologi i musikk og kunst (NOTAM) arrangerer det internasjonale symposiet «Technology and Aesthetics». Årets tema er forholdet mellom kunst og teknologi – mellom verk og verktøy. Blant bidragsyterne finnes både en dobbelt Oscar-vinnende filmlyddesigner og komponister som på hver sine måter har vært pionerer innen sine felt.
Dobbel Oscarvinner
På listen over bidragsytere finner man en sjelden godbit for filmelskere. Lyddesigneren Randy Thom, med to Oscar-statuetter og 14 nominasjoner på samvittigheten, har siden han debuterte som lydtekniker i Apokalypse Nå! medvirket i over 70 filmer (bl.a. Star Wars, Wild at Heart, Forrest Gump, Shrek, Istid). Gjennom sin karriere har han samarbeidet med størrelser som Francis Ford Coppola, George Lucas, Steven Spielberg, David Lynch, Tim Burton.
Thom skal fortelle om sitt arbeid med filmlyd gjennom over tre tiår. Hans makker blir Gisle Tveito (Reprise, IZZAT, En ganske snill mann, Mannen som elsket Yngve) fra Storyline Studios, som skal respondere på innlegget. Senere på kvelden blir det visning av Apokalypse Nå! på Cinemateket, med introduksjon ved Thom.
Hardware vs. Software
Symposiet byr ellers på forelesere og temaer som:
— Komponisten Barry Truax — en foregangsfigur innen bruk av avanserte syntesemetoder i musikk — skal snakke om surroundlyd og spriket mellom den avanserte lydteknologien og vår ubevisste forhold til lydomgivelser i dagliglivet
— Kunstfilosofen Christoph Cox skal holde en presentasjon om lyd som kunstobjekt, med søkelys på hvordan opptaksteknologi har påvirket måten vi hører på.
— Komponisten og musikkteknologen Nicolas Collins ser på forskjellene mellom hardware- og software-musikk — hvordan skiller musikk laget ved hjelp av fysiske elektroniske kretser seg fra computermusikk? Professor ved NTNU Øyvind Brandtsegg, også er komponist og programvareutvikler, responderer.
— Arnt Maasø fra Universitetet i Oslo snakker om hvordan internett og sosiale medier har forandret måten vi opplever livemusikk på.
Påmelding
Symposiet avvikles i forbindelse med konferansen NIME 2011, er et samarbeid med Norsk Filminstitutt og støttes av Norsk kulturråd og Norges musikkhøgskole.
Mer informasjon om symposiet (og påmeldingsskjema) finner du her.

Ballade og Ny Musikks visuelle historie: Kunstner Terje Roalkvams plakater og tidsskrift på utstilling
Sjelden anledning til å se norsk musikk- og magasinhistorie i grafisk form! Siste helg med utstilling av kunstner Terje Roalkvams plakat- og tidsskriftdesign 25. og 26. oktober.

NRKs musikkdekning: – Det handler ikke om nostalgi, det handler om ansvar
For mange har det vært sårt å se sentrale sjangerprogrammer forsvinne fra NRK, inkludert for programlederne selv. Etter en heftig debatt prøver radioprofilene selv å forstå hva som ligger bak – og hva som skjer videre.

En æra går mot slutten: Norske albumklassikere legges ned
11. januar 2026 tar Norske albumklassikere pause på ubestemt tid. På fem år har de gitt ut mer enn 1000 album og bøker.

Årets solistpris 2025 til sopran Victoria Randem
– Victoria Randem er et strålende eksempel på det utrolig høye nivået på norske sangere for tiden, sier Peter Herresthal, styreleder i Den norske solistpris.

Hilmarprisen 2025 til koreograf og danser Sigurd Johan Heide
Heide får prisen for "enestående arbeid med å fornye og løfte norsk folkedans – både som kunstform og som levende kulturarv", sier juryen.

– Jeg skriver meg litt fri fra alt
Hun spiller trommer med hele kroppen, rapper med lavmælt autoritet og skriver låter som er klokere enn henne selv. Øyunn har funnet ny kunstnerisk frihet i Danmark – og nå slipper hun sitt mest ærlige album så langt.