Av Carl Kristian Johansen
Storåsfestivalens ansikt utad, Sveinung Sundli, har trukket seg helt ut, og tidligere daglig leder Thomas Rydjord går inn i festivalens bookinggruppe. Det gjør at Erlend Mogård Larsen i selskapet Bureau Storm, som nå eier over 50 % av aksjene i Storåsfestivalen etter høstens gjeldsoppgjør, er på jakt etter en ny daglig leder til festivalen.
Vedkommende bør ha kjennskap til de lokale forholdene i Meldal, mener Mogård Larsen.
— Storåsfestivalen er sterkt grunnfestet i det lokale engasjementet. Vi trenger en person som kjenner både de små og store forholdene i Meldal kommune, og som vet hvordan mekanismene fungerer i festivalmarkedet. Forskjellen fra byfestivaler er ganske stor for så langt ute på bygda som Storås ligger kan man ikke kjøpe inn alle tjenestene man trenger. På bygda må man gjøre tingene på en annen måte, sier Mogård Larsen, og legger til at det er ønskelig at søkere til stillingen som daglig leder har erfaring med å lede en kulturbedrift.
Autentisitet
Men fra stillingsannonse til profil. Storåsfestivalen har allerede sluppet navn som Ida Jenshus, Kaizers Orchestra og Tommy Tokyo Starving For My Gravy, noe som tyder på at den folkelige musikkprofilen blir videreført.
— Vi kommer til å kjøre samme profil som tidligere. Storåsfestivalen skal være eksotisk, vill og vakker. Vi skal ha store norske og utenlandske headlinere, og vi skal ha et sterkt World Music-program. Det skal være mangfold på Storås, og folk skal bli overrasket når de kommer hit, sier Mogård Larsen.
Festivalen kommer til å kjøre band fra torsdag til lørdag i 2009, og kutter dermed vekk én dag. Mogård Larsen mener allikevel at det er realistisk å håpe på et besøkstall på mellom 20.000 og 30.000 personer.
— Det handler om å være autentisk og ta tak i de tingene som har en kraft og som representerer noe. Ikke lage en hype, eller prøve å være noe man ikke er. Det har man sett på Trænafestivalen og på Storås; det er kraftfulle arrangementer der de som kommer vet hvorfor de kommer og hvorfor de liker det. Det er ikke en hipp gjeng fra Oslo 3 som drar på disse festivalene; de har et trofast publikum, sier Mogård Larsen.
— I likhet med Trænafestivalen er Storås preget av at den er laget av lokalbefolkningen, og at lokale krefter står bak.
Knutepunkt konkurransevridende
Kommer Storåsfestivalen til å videreføre No Logo-profilen som ble vektlagt ved 2008-arrangementet?
— Ja, vi kommer til å basere oss på inntekter som ikke kommer fra sponsorer. Det er fint at det kan være en festival i Norge som er klinisk fri for reklame. Det er med på å skille Storås fra andre festivaler.
Mogård Larsen kan fortelle om dialog med utviklingsselskapet blilyst og at Sør-Trøndelag fylkeskommune og Meldal kommune er inne med midler i festivalen.
I fjor gikk fylkeskommunen inn med midler til Storåsfestivalen som tilsvarte fylkeskommunens andel i en knutepunktfinansieringsmodell, selv om det var Øyafestivalen i Oslo som fikk den statusen av kulturminister Trond Giske.
Når det gjelder knutepunkt er Mogård Larsen fremdeles overrasket over at knutepunktstatusen ikke gikk til bransjetreffet/festivalen by:Larm, som er et annet prosjekt Bureau Storm har regien på.
— byLarm er den eneste festivalen som burde hatt knutepunktstatus i dette feltet. Noe annet er og vil forbli konkurransevridende. by:Larm sitt formål er å være samlende, og by:Larm er det stedet hvor alle festivalene og alle de som jobber med rytmisk musikk møtes. Man burde definitivt ha styrket by:Larm i det tilfellet, sier Mogård Larsen.
Tilfeldig
Et annet eksempel på at offentlige millioner som følger med knutepunktstatusen er konkurransevridende er Olavsfestdagene, som i følge Mogård Larsen i fjor involverte seg i en budkrig om Madrugada i konkurranse med Steinkjerfestivalen.
— Det er ikke sunt for konkurransen i markedet at noe skal sitte med noen millioner i ekstra bonus fra staten fordi noen har bestemt at disse er flinkere enn andre. Knutepunktstatusen er tildelt basert på ren gjetning, mener Mogård Larsen.
Knutepunktfestivalen Olavsfestdagene er an av de nærmeste naboene til Storåsfestivalen. Hva synes du om tilstanden i Olavsfestdagene?
— Eneste kommentar er at jeg ikke har noen kommentar. I Storåsfestivalen har vi ryddet opp etter oss, sier Mogård Larsen.
Storåsfestivalen gåt av stabelen 30. juli – 1. august, og har denne hjemmesiden.

DEBATT PÅ MOLDEJAZZ: Får vi en jazzstemt musikkpolitikk for framtida?
Kulturpolitikere stiller til debatt om regionale jazzensembler på Moldejazz.

Harald Lassen på hytteturné i Agder: Treblås på tur
Saksofonist Lassen gjør minikonserter på hytter i Agder. – Her ligger det tjuefem mini-kulturhus ute i naturen, klare til bruk. Laget som gode treffpunkt for mennesker, sier han.

Med omsorg for lydene
I denne månedens Ballade klassisk presenterer Ola Nordal seks aktuelle utgivelser innen «lydbasert musikk», som alle viser omsorg og omtanke for lydene.

Motvindfestivalen 2025: Ein slik hippiefestival, ell?
– Fred er mogleg, og det bør eigentleg ikkje vere så mykje å be om heller, sa arrangør Haakon Stiff Aamlid under årets Motvindfestival. Middelalderskogen i Rollag blei fylt med oppbyggjeleg musikk i mørke tider.

Har komponert musikken til det største norske spillet noensinne
Med Dune: Awakening representerer komponist Knut Avenstroup Haugen en ny æra for spillmusikk laget i Norge.

«En innflytelsesrik stemme blant vår tids komponister»
Kristine Tjøgersen er den første norske komponisten som har mottatt Ernst von Siemens-stiftelsens komponistpris. «Et stort og viktig gjennombrudd», sier komponist og direktør for Festspillene i Bergen, Lars Petter Hagen.